• markbon

Könsdiskriminering på arbetsplatsen

Hej!

Jobbar idag på ett trafikföretag och har en märklig fråga. Vårt företag tillåter att kvinnor går med kjol på sommaren men killar får inte gå med shorts.

Jag anser att det är könsdiskriminering, van tror ni om man går till facket?     

• Svar på tråden Könsdiskriminering på arbetsplatsen
  • Pudding

Solklar könsdiskriminering! Hör av dig till facket och fråga. Och kontakta lokalblaskan. Där jag bor var det nåt liknande i tidningen för några år sedan, tror att det var busschaufförerna det gällde då. 

• kajzawargh

Absolut diskriminering men tillåts kjol utan strumpbyxor? Min erfarenhet av uniformsyrken är att kvinnor måste ha strumpbyxor och täckande skor, kanske bara rör den branschen jag har jobbat i.

• Pudding
    kajzawargh skrev 2012-07-14 20:13:36 följande:
    Absolut diskriminering men tillåts kjol utan strumpbyxor? Min erfarenhet av uniformsyrken är att kvinnor måste ha strumpbyxor och täckande skor, kanske bara rör den branschen jag har jobbat i.
    Bra poäng, men det är ju en hårfin skillnad mellan barbent och ben med nylonstrumpor. De sistnämnda är ju i princip nakna, bara lite slätare och snyggare. Men männen kanske också kan få ha kortbyxor om de tar på sig nylonstrumpor under?
  • kajzawargh

Visst är det hårfin skillnad, det är lite störda bestämmelser. Tycker absolut att män ska få ha shorts men tänkte om det finns bestämmelser kring just täckta ben?

För övrigt rätt lustigt att kvinnor ska gå i nylonstrumpor med tanke på hur lätt de brinner och hur de smälter in i skinnet. Så kanske är det snarare moralaspekt snarare än arbetsmiljöaspekt nu när jag tänker efter.

Tycker både kvinnor och män ska ha sina ben i det fria (utan nylon och jävelskap) så länge man är täckt till strax över knäna.  

• markbon
    kajzawargh skrev 2012-07-14 20:13:36 följande:

Nej, kvinnor ska bära strumpbyxor, men alla gör inte detta. Då vi jobbar ombord på tåg skulle det kvitta om vi gick med lite längre shorts, resenärerna bryr sig nog inte så mycket känns det som.

Är riktigt trött att bommulsbyxor som är såååå varmt på sommaren. 
  • Wry

Det där med strumpbyxor handlar väl om att en person anses klädd om hen har strumpor (oavsett om de är genomskinliga) men oklädd utan, strumplöst i sandaler anses tex oklätt och alltså "fel" i formella sammanhang som jobb etc. Går man i kjol med strumpbyxor är man alltså formellt klädd, går man i shorts är man fritidsklädd. Sen kan man såklart tycka att det är en fånig regel, men bakgrunden är väl ungefär den här.

Om jag inte minns fel var det en spårvagnschaufför som protesterade mot klädkoden genom att gå i kjol på sommaren. Det stod om det i GP, säkert 10 år sedan eller mer. Kommer inte ihåg hur eller om det hela löste sig, kanske finns kvar i nåt arkiv nånstans?

• cey

Eh, och hur skulle det hjälpa att killar tilläts bära shorts? Inte blir könsdiskrimineringen bättre för det.

Det man ska göra isf är ju att ha samma klädkod för båda könen. 

Shorts har man på fritiden, inte på jobbet (där kundmöten ingår). Undantaget vissa yrken typ badvakt. Kjol kan man ha på jobbet om den är tillräckligt lång alternativt bärs med strumpbyxor.   

• Súdamerika
    cey skrev 2012-07-15 01:42:50 följande:
    Eh, och hur skulle det hjälpa att killar tilläts bära shorts? Inte blir könsdiskrimineringen bättre för det. Det man ska göra isf är ju att ha samma klädkod för båda könen.  Shorts har man på fritiden, inte på jobbet (där kundmöten ingår). Undantaget vissa yrken typ badvakt. Kjol kan man ha på jobbet om den är tillräckligt lång alternativt bärs med strumpbyxor.   

Könsdiskriminering är det för män får plågas av värmen(den obefintliga denna sommar dock) men inte kvinnor. Att ha olika klädborste för könen är könskillnader och inte diskriminerande på något vis.
    Förälskad och stolt fl-förlovad till J a d e d!
  • cey
    Súdamerika skrev 2012-07-15 01:51:11 följande:
    Könsdiskriminering är det för män får plågas av värmen(den obefintliga denna sommar dock) men inte kvinnor. Att ha olika klädborste för könen är könskillnader och inte diskriminerande på något vis.

Om jag är kvinna och inte får bära shorts är det precis lika mycket könsdiskriminering som det är i nuläget. Att detta borde vara en icke-fråga på de allra flesta arbetsplatser är en annan sak.
  • Súdamerika
    cey skrev 2012-07-15 14:23:39 följande:
    Om jag är kvinna och inte får bära shorts är det precis lika mycket könsdiskriminering som det är i nuläget. Att detta borde vara en icke-fråga på de allra flesta arbetsplatser är en annan sak.

Hur gick det där Egentligen? Ni har ju kjol som alternativ när det blir för varmt. Män hade inte det.
  • markbon

Då jag tycker att både kvinnor och män skall få gå ned shorts, av längre modell så blir det samma för alla. Jag tolererar inte att kvinnor går med kjolar som går till knäna och vi män får gå i varna byxor. Frågan är nu hos facket som ser väldigt allvarligt på detta. Kan komma hända att företaget får böta. Ni som tycker att man ska vara snyggt klädd i serviceyrken, självklart ska man det, men det finns gränser på hur vår arbetsmiljö är. Jag vill inte jobba i en miljö där AC fattas och i långbyxor.

• markbon
    Wry skrev 2012-07-14 20:51:26 följande:
    Det där med strumpbyxor handlar väl om att en person anses klädd om hen har strumpor (oavsett om de är genomskinliga) men oklädd utan, strumplöst i sandaler anses tex oklätt och alltså "fel" i formella sammanhang som jobb etc. Går man i kjol med strumpbyxor är man alltså formellt klädd, går man i shorts är man fritidsklädd. Sen kan man såklart tycka att det är en fånig regel, men bakgrunden är väl ungefär den här. Om jag inte minns fel var det en spårvagnschaufför som protesterade mot klädkoden genom att gå i kjol på sommaren. Det stod om det i GP, säkert 10 år sedan eller mer. Kommer inte ihåg hur eller om det hela löste sig, kanske finns kvar i nåt arkiv nånstans?

Förarna på GS för nu köra i shorts, tack vore att facket gick in. Känner ett flertal förare, och dem är inte mindre välklädda för det.
  • LunaLunatic

Är det verkligen könsdiskriminering?
    Får kvinnor ha shorts?
    Får män ha kjol? 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • markbon
    LunaLunatic skrev 2012-07-17 00:45:51 följande:
    Är det verkligen könsdiskriminering? Får kvinnor ha shorts? Får män ha kjol? 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

Klart det är! Facket säger klart och tydligt - får kvinnor ha kjol, måste män Få ha shorts. Om inte män får ha shorts, så får inte kvinnor ha kjol. Självklart skall båda könen få ha shorts.
  • cey
    markbon skrev 2012-07-17 23:05:13 följande:
    Klart det är! Facket säger klart och tydligt - får kvinnor ha kjol, måste män Få ha shorts. Om inte män får ha shorts, så får inte kvinnor ha kjol. Självklart skall båda könen få ha shorts.
    Vilken idioti.
Svar på tråden Könsdiskriminering på arbetsplatsen