• Thessiresia

    Hur lär man in tecken?

    Har försökt ec-at min dotter, som snart är ett år, sen hon var ett par månader. Har fungerat i perioder dock inte alls nu på slutet. Upptäckte häromdagen att hon gärna kissar i badkaret när vi tvättar av henne efter maten. Nu har vi testat i ett par dagar att ställa henne där efter mat, sov och lek och hon kissar! Igår missade vi en kiss på hela dagen så hon får väl ha badkaret som sin egen toalett ett tag =) Funderar på att lära henne ett kiss-tecken men hur gör man så? Gör man tecknet samtidigt som hon kissar? Eller innan, när vi frågar om hon behöver kissa?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur lär man in tecken?
  • stjierna

    Både och. Teckna när du säger ordet och bekräfta tecknet när hon gör det samtidigt som du säger ordet :)

  • Thessiresia

    Tack =) Det ska bli spännande!

    Jag kikade lite på filmerna som det fanns en länk till i nån tråd. Så tar några därifrån tänkte jag =) Funderar dock på att bara använda ena handen till kissa-tecknet eftersom hon står i badkaret och jag vill hålla i henne med andra handen =)

  • stjierna

    Tänk på att antingen säga ordet eller mima ordet du tecknar också ;)

    Alla tecken utgår från 1-2 händer, men går lika bra att teckna med bara en hand eftersom vänster han oftast bara är stöd till tecknet :)

Svar på tråden Hur lär man in tecken?