• Stissig

Får en gravid kvinna köra i bussfilen som är avsedd för fordon med minst 2 personer?

På min gata i stan, eller nej, men på vägen till mitt jobb, stan, etc. finns det en tvåfilig väg, det ena körfältet är avsett för oss vanliga dödliga som bara sitter en i bilen. Behöver jag nämna att den filen är tämligen full?

Men så tänkte jag lite finurligt eftersom den andra filen får befolkas av: Bussar
    Lastbilar över XX ton
    Och personbilar med minst två personer i bilen.

Hur regleras egentligen lagen kring "personer"? Efter en viss vecka är ju fostret livsdugligt och får inte aborteras och får ett namn även om det dör vid födseln osv. Finns det något prövat rättsfall kring om en gravid efter en viss vecka bör/får/kan räknas som två personer?

Hur ser det, rent juridiskt ut, skulle man komma undan med att "jag är gravid i vecka 24 och således är vi två personer"

Det finns rättsfall i USA (såklart, var annars) där en kvinna kom undan med detta eftersom hon var just gravid och åkte i samåkningsfilen USA.... var annars.    

• Svar på tråden Får en gravid kvinna köra i bussfilen som är avsedd för fordon med minst 2 personer?
  • Benjy

Bussfilen får endast trafikeras av buss i linjetrafik, cykel samt moped klass II om det inte finns en tilläggstavla som säger annat.

• Stissig
    Benjy skrev 2012-07-15 08:26:34 följande:
    Bussfilen får endast trafikeras av buss i linjetrafik, cykel samt moped klass II om det inte finns en tilläggstavla som säger annat.

Nu finns det såklart en tilläggstavla som säger: Gäller även:

Taxi

Lastbil över X ton

Personbil med minst 2 personer i bilen     
  • hannis

Nej. Fostret räknas ej som person förrän han/hon är född.

Eller skall gravida kvinnor betala inträde för två personer på div ställen, betala för ett extra barn på tåg, flyg och hotell med?

• Tonårsmamman1
    hannis skrev 2012-07-15 09:19:59 följande:
    Nej. Fostret räknas ej som person förrän han/hon är född.

Eller skall gravida kvinnor betala inträde för två personer på div ställen, betala för ett extra barn på tåg, flyg och hotell med?
  • Lavish

Rent juridiskt så tror jag att nej, ni räknas inte som två personer.

Men om du skulle bli stoppad kan man ju hoppas att polisen har en gnutta humor och låter det passera...

• Stissig
    Lavish skrev 2012-07-15 09:35:57 följande:
    Rent juridiskt så tror jag att nej, ni räknas inte som två personer.

Men om du skulle bli stoppad kan man ju hoppas att polisen har en gnutta humor och låter det passera...

Gråter jag som trodde jag fått en snilleblixt ...

men då är det bara att gnugga fram en ny  
Svar på tråden Får en gravid kvinna köra i bussfilen som är avsedd för fordon med minst 2 personer?