• Kejta

Philips Avent manuell bröstpump funkar inte! Tips någon?

Håller på att bli galen nu! Har en Philip avent manuell pump men jag får det inte att funka! Har googlat och läst, och det verkar som att de flesta får det att funka, men inte jag. Tycker knappt det blir något tryck i pumpen. Har tagit isär och satt ihop upprepade gånger efter konstens alla regler, men det går bara inte. När jag pumpar så kommer det bara några droppar från början och sedan slutar det. Det känns som att tratten inte sitter riktigt så bra runt bröstet som den borde och det kommer in mjölk bakom plastskyddet även fast jag försökt täta med fukt emellan. Norges tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-15 10:56
    Damn you autocorrect! Ska så klart vara "några tips?"

• Svar på tråden Philips Avent manuell bröstpump funkar inte! Tips någon?
  • AnnaS83

Jag fick det heller aldrig att funka med plastskyddet, så jag har alltid kört utan. Då tycker jag den funkat bra, så något annat tips än att ta bort plastskyddet har jag tyvärr inte.

• Astrogirlie

Vet inte om min avent är precis samma, den är 5-6 år gammal.

Jag hade oxå svårt i början, blev bättre när jag kört med elpump dock, jag fattade liksom hur det borde kännas.

De tips jag har är:

Ta bort gummigrejen i tratten, jag fick mycket lättare att få det tätt utan den.

Testa att pumpa i olika ställningar, ibland har jag fått stå på alla fyra med bröstet har hängt ner i tratten, o då har det funkat.

Testa att vrida pumpen då den pumpar från lite olika håll på bröstet.

Lycka till!

• Baby1112

Kolla så den lilla vita ventilen eller vad det kallas som sitter under typ, sitter ordentligt.
    Suget blir dåligt också om man inte får det helt tätt runt bröstet så det kommer in luft där. Man får liksom trycka emot så det är tätt.
    Får också mjölk innanför tratten men har inte kommit på något sätt att slippa det. :/

• Astrogirlie

Och ha inte för höga förväntningar!! I bruksanvisningen står att man ska kunna få ut 100 ml på 20 minuter, men mitt rekord är 50ml från bägge sidor totalt på 30 minuter...

• Kejta

Tack för alla tips! Ska prova med att ta bort plastskyddet. Vad gäller den vita ventilen under, spelar det någon roll åt vilket håll den är "vriden"?

• Baby1112

Tror inte det spelar någon roll åt vilken håll den är vriden. Bara den sitter i ordentligt.
    (har missat det några gånger när jag varit för snabb)

Jag brukar få ut ungefär 80 ml totalt från båda brösten på tio minuter. Sen måste jag börja vända och vrida på tratten och pumpen så den tar på "annat sätt". Då brukar jag lägga ner. Nöjer mig med mina 80 ml! :)

• Thema

Den lilla vita måste vara åt rätt håll, tror den ska sitta underifrån. Kolla på Philips hemsida där finns det bruksanvisning.

• Kejta
    Thema skrev 2012-07-15 18:51:45 följande:
    Den lilla vita måste vara åt rätt håll, tror den ska sitta underifrån. Kolla på Philips hemsida där finns det bruksanvisning.

jo, den ska sitta i under ifrån. Tänkte mest om det spelar någon roll åt vilken håll den är vriden.
  • Thema

Det är en speciell teknik, prova när du inte ammat på ett tag så att det spänner. Sen är det bara att ta det lugnt, det tar ett tag att få igång produktionen. Sen är det lättare utan silicongrejen på tratten som de andra skrivit. Den lilla vita ska inte vara vriden åt nåt speciellt håll.

Svar på tråden Philips Avent manuell bröstpump funkar inte! Tips någon?