• Anonym (MomTo2)

nekad vårbidrag

hejsan jag undrar lite över vårdbidrag,
    min yngsta son föddes prematur i v26, och har fått BPD pga sin tidigafödsel.
    jag ansökte om vårdbidrag då han inte kunde börja på förskola som var planerat vid 2års ålder. han började och gick där i 2mån men under den tiden fick vi spendera 2v på sjukhus.
    då jag sökte vårdbidrag i december så nekades jag direkt i kassan. jag vet inte om detta var rätt gort, utan en handläggare bör at kollat på min ansökan, men ni måste ju förstå att har man ett svårt sjukt barn så orkar man inte ta fajten, utan läger all energi på barnet

nu är det så att vi skall göra en ny prövotid på dagis till augusti, dock fick vi nyss veta att vår son lider av den ovanliga höftsjukdomen legg-calvé-perthes och där av vet vi inte om dagis kommer vara ett altenativ om 3-6månader, ingen vet hur sjukdomen kommer påverka honnom, om han klarar sig med krykor el om det blir rullstol tills sjukdomen gått sin gång, vilket kan ta många månader och till och med år.

hur gör jag nu, jag har redan suttit hemma i 3år med ett sjukbarn utan någon ersättning, nu vet vi inte exakt hur länge han kommer vara sjuk, om han skall vara hemma från dagis etc, men om jag blir hemma med honnom så bör jag väll ha rätt till vårdbidrag    

• Svar på tråden nekad vårbidrag
  • Försäkringskassan

Hejsan!

Vi svarar bara på frågor som gäller sjukskrivning här dessvärre. Men ring gärna vårt kundcenter så hjälper dem dig, telenr: 0771-524 524.

Hälsningar

Mimmi, handläggare 

Svar på tråden nekad vårbidrag