• Anonym (Tandlös)

Har knappt några tänder kvar :(

Det är så att jag var tvungen för ca 1½ år sedan op bort nästan alla mina tänder. Har typ kanske 10 tänder kvar.  Jag är sjukskriven och har ingen bra ekonomi. Jag undrar nu om jag på något sätt kan få nya tänder av landstinget? Vad behövs för att man ska få den hjälpen? Detta tär på mig något fruktansvärt..Jag kan inte äta normalt, kan inte skratta, vågar knappt prata osv osv..Träffat många killar, men så fort dom sett att jag saknar tänder har det skitit sig. 

Jag saknar att kunna skratta utan att behöva hålla handen för munnen! Jag saknar att kunna äta normal mat :(  

• Svar på tråden Har knappt några tänder kvar :(
  • ThisIsMe

Om du har väldigt låg inkomst och ingen chans alls att själv spara ihop till nya tänder så är jag rätt säker på att du kan få hjälp av soc. Alla tänder kan du inte få hjälp med att ersätta men iaf de främsta så du slipper ett tandlöst leende.

• Anonym (Tandlös)

Jag har dom främsta tänderna kvar. Men iochmed att jag bara har dom så utsätts ju dom för påfrästningar som dom inte ska behöva ta, så snart kommer dom nog försvinna också..känner redan att dom är påväg. Jag är bara 27år, ska inte behöva se ut som en pundare i munnen :(

Jag försökte få hjälp av soc förut, när det gällde själva op, men inte ens det fick jag hjälp till, och då var det såpass akut med alla infektioner att jag kunde dött.   

• MikuAndSaraLi

Kontakta Försäkringskassan?
    Jag var tvungen att dra ut en tand då den hade spruckit rätt ner i roten och var så trasig att även om jag hade lagt 20.000+ kr på att laga den, hade dom säkert fått dra ut den i alla fall så jag drog ut den direkt.
    (Prisa Gud för den lättnaden när smärtan försvunnit btw!!)
    Men hursomhelst - tandläkaren sa att jag efter ett halvår hade rätt att sätta dit en ny tand om jag ville (den satt långt in i munnen så det syns liksom inte) och att jag bara behövde ringa FK och prata med dom.

Eller så provar du ditt försäkringsbolag - det kanske kan räknas som ett kirurgiskt ingrepp.
    Tex om du hade haft ett vanprydande ärr på kroppen som du lider mycket av.
    Om du går till en läkare som kan remissa dig så täcker försäkringen det.

• Anonym (Tandlös)

Är född med kassa tänder. Sen spydde jag galla varje dag när jag var gravid, båda gångerna. Så det förstörde dom rejält. Sen äter jag mediciner som kan påverka tänderna också.

Jag har ingen försäkring tyvärr :( Men ska absolut kolla med FK, men vad säger man då? 

• puss

Be din tandläkare kolla om du kan få paragraf 9 tandvård.

• MikuAndSaraLi
    Anonym (Tandlös) skrev 2012-07-15 17:13:33 följande:
    Är född med kassa tänder. Sen spydde jag galla varje dag när jag var gravid, båda gångerna. Så det förstörde dom rejält. Sen äter jag mediciner som kan påverka tänderna också.

Jag har ingen försäkring tyvärr :( Men ska absolut kolla med FK, men vad säger man då? 
    Skaffa för det första en försäkring - om inte för dig själv så för dina barns skull (som jag hoppas även dom har försäkring). SEN kan du börja kontakta ditten och datten.
    Försäkringen kan rädda ditt liv - bildligt talat.
  • Anonym

Usch, kan tänderna verkligen bli förstörda av kräkningar så? Är gravid just nu och kräks :(

Kan du inte spara ihop pengar? Delbetala hos tandläkaren eller skaffa en tandvårdsförsäkring? 

• obZen
    Anonym skrev 2012-07-15 18:18:54 följande:
    Usch, kan tänderna verkligen bli förstörda av kräkningar så? Är gravid just nu och kräks :(

Kan du inte spara ihop pengar? Delbetala hos tandläkaren eller skaffa en tandvårdsförsäkring? 
    För att kunna skaffa en tandvårdsförsäkring måste man vara färdigbehandlad. Det är lite som att man inte kan försäkra en trasig bil och sen låta försäkringen täcka kostnaderna för att laga den.

Men att spara eller ta ett lån var ju en bra idé!

Hoppas att det löser sig för dig ts!
    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • GrodanHopp
    MikuAndSaraLi skrev 2012-07-15 17:17:22 följande:
    Skaffa för det första en försäkring - om inte för dig själv så för dina barns skull (som jag hoppas även dom har försäkring). SEN kan du börja kontakta ditten och datten. Försäkringen kan rädda ditt liv - bildligt talat.

En försäkring kommer tyvärr inte täcka hennes tänder, då "skadan" redan finns. Men en försäkring är alltid bra! Och barnen ska absolut ha en försäkring!
  • MikuAndSaraLi
    GrodanHopp skrev 2012-07-15 18:58:52 följande:
    En försäkring kommer tyvärr inte täcka hennes tänder, då "skadan" redan finns. Men en försäkring är alltid bra! Och barnen ska absolut ha en försäkring!
    My point exactly.
    Enligt Murphy's Law om Alltets maximala jäklighet händer alltid sånahär saker när man INTE har försäkring, så lika bra att skaffa sånt först av allt.
  • Anonym (Tandlös)

Barnen har självklart försäkring. Jag har försökt att försäkra mig men fick avslag på 3olika. Dels för att jag enligt dom är för fet, 80kilo 164cm, och hade då panikångest. Sen dess har jag inte orkat ta tag i det för jag har haft en massa andra saker att fixa i mitt liv. 

Jag ska flytta till en ny stad nu i augusti. Ska kolla med sociala här.

Puss: Menar du grönt kort? För det har jag försökt men inte fått. För jag är inte psykiskt sjuk...    

• Anonym (Tandlös)

Lån får jag inte ta då jag inte har någon inkomst och jag har anmärkningar. Har också redan skulder hos alla tandläkare som finns i länet typ :( Ond cirkel alltihopa :(

• MikuAndSaraLi
    Anonym (Tandlös) skrev 2012-07-16 15:30:07 följande:
    Barnen har självklart försäkring. Jag har försökt att försäkra mig men fick avslag på 3olika. Dels för att jag enligt dom är för fet, 80kilo 164cm, och hade då panikångest. Sen dess har jag inte orkat ta tag i det för jag har haft en massa andra saker att fixa i mitt liv. 

Jag ska flytta till en ny stad nu i augusti. Ska kolla med sociala här.

Puss: Menar du grönt kort? För det har jag försökt men inte fått. För jag är inte psykiskt sjuk...    
    WHAT???? För fet när man väger 80 kilo?!?!

Det var som dendär lilla tjejen på typ 7-8 år som vägde precis som hon skulle men enligt försäkrings-människorna var hon gravt överviktig och dom vägrade låta föräldrarna försäkra henne.
    Dom tog det till tidningen - det är inte okej!! Dom FÅR inte neka dig!
    Fan, vad arg jag blir!!
  • Anonym (hej)

Det är min mardröm att tappa eller ta bort tänder... om det inte fixar sig på annat sätt, kan du inte be folk du känner om pengar? Jag bara tänker mig in i hur jag själv funkar, jag ber aldrig om pengar men i den situationen hade jag faktiskt gjort det.. och jag hade GLADELIGEN gett bort så mkt pengar jag bara kunde om nån jag kände behövde det till den typen av tandvård.  

• Anonym (Tandlös)

Japp jag var för fet, och då hade jag nyligen fött barn också, men det kunde dom inte se till. Nu väger jag kanske 77-78, men kämpar för att gå ner. 

Jag har frågat släktingar, men ingen vill ställa upp. Eller dom säger att dom inte kan. Tänker inte tjata på dom liksom.   

• foffe

Är du berättigad till soc så får du det som kallas för nödvändig tandvård. Det innebär att du kommer få avtagbara proteser. Du kommer inte kunna få implantat eller dylikt genom soc. Det går till så att tandläkaren gör en undersökning och skickar ett behandlingsförslag till soc, som dessa får ta ställning till. Men om du inte är berättigad till soc så får man tyvärr betala själv.

I Sverige har vi en fin tandvårdsförsäkring som subventionerar vården. Det betyder att mellan 0-3000 betalar 100%, 3000-15000 betalar du 50% och  15000 och uppåt betalar man 15% av kostnaderna, och detta är under en behandlingsperiod=1år. Om man ska renovera sin mun så lönar det sig alltså att göra det inom ett år. Dock är bestämmelserna så att inga tänder bakom tand nr 5 ersätts m kronor och implantat. Proteser ersätts dock.

Landstinget går in om det är så att du har en sjukdom som kräver att du behöver vara sanerad i munnen, ex om du ska genomgå strålning för tumörer i huvud-halsregionen eller dyl.Annars betalar inte landstinget för din tandvård.

Jag tycker att du ska gå till din tandläkare och få ett behandlings och kostnadsförslag. Tandläkare stöter dagligen på patienter som inte har pengar till sin tandvård, det är inte ovanligt, och ingen höjer ett ögonbryn om du säger att du inte har råd. Din tandläkare kommer göra sitt bästa för att du ska få tänder i munnen och hitta ett alternativ som du har råd med. 

Svar på tråden Har knappt några tänder kvar :(