• La Aurora

Skicka paket till USA

Hej, jag skulle vilja skicka ett paket på ungefär 10 kilo till en kompis i USA. (Paketet innehåller kläder och lite smågrejer.)

Är det någon som har gort något liknande?

Jag undrar vad det kostar (hittar ingen bra uppgift på Postens hemsida) och hur det funkar med tullen? Får min kompis betala tull när han hämtar ut paketet i USA?

• Svar på tråden Skicka paket till USA
  • Greger b

Att skicka postpaket till USA det kostar skjortan! För ett tiokilos postpaket får du betala 960 Sek.

Tulldeklaration ska alltid bifogas. Någon tull på begagnade kläder och andra prylar blir det ej.

Om du bor i närhgeten av en hamnstad här hemma, då kan du kontakta en speditionsfirma. De förmedlar frakt av styckegods med fartyg över hela världen. Oftast kostar det bara cirka 200 Sek för ett tiokilospaket, men då får du i gengäld räkna med lång leveranstid, upp till sex veckor. Så beror det ju också på var i USA din vän bor.  Lämpligt att hon bor i närheten av en hamnstad.

• Djerkaf

Det kostar en hel del, ja. Är du osäker på hur mycket det kostar att skicka paket i framtiden så kan du ta reda på det här. Bra att veta: Skulle du skicka något som väger under två kilo kan det räknas som ett brev om måtten inte är för stora, vilket kan vara mycket billigare

Skickar du till ett land utanför EU som i det här fallet, ska du skriva på en lapp vad som ligger i. Tycker tullen i landet att det verkar suspekt kan de öppna och kräva din kompis på pengar för besväret utan att han direkt har nåt att säga till om men jag har hört att risken ska vara ganska liten och har aldrig hört något från utlänningar jag skickat paket till när jag sålt saker...

• UllaLL

Jag använder alltid www.billigtpaket.se som är både billigt och enkelt att boka med. Till exempel kostar 10kg sek. 860 - och de skickar visst till USA med DHL och UPS. Dessutom ska du bara fylla i tulldokument på nätet via deras hemsida....

U.

• Dixie
    UllaLL skrev 2017-07-13 16:03:00 följande:

Jag använder alltid www.billigtpaket.se som är både billigt och enkelt att boka med. Till exempel kostar 10kg sek. 860 - och de skickar visst till USA med DHL och UPS. Dessutom ska du bara fylla i tulldokument på nätet via deras hemsida....

U.

Tråden är från 2012.......
Svar på tråden Skicka paket till USA