• Anonym (Bruden)

Ni som gift er i hemlighet, hjälp mig med info!

Jo de är så här. Jag och min sambo vill gifta oss, men känner oss inte bekväm med att gå inför alla och lova varandra saker inför alla andra, vi vill ha det dära själv.

Så våran tanke är nu att gifta oss med 2 vittnen och sen ha en bröllopsfest kanske 2 veckor senare med middag då alla blir bjudna.
    Vad tror ni om det?

Vad är lämplig tid mellan vigseln och festen? (eftersom de är hemligt) det finns bara en familjemedlem som bor långt bort, resten bor som mest 15 mil bort och boenden och barnvakter är inget problem för någon att ordna. (om dom vill ha barnvakt dvs)

Vart vänder man sig? hur får man till en vigsel? jag har verkligen inte en aning,

hur talade ni andra om det för familjerna om vad ni gjort? blev folk sura?           

• Svar på tråden Ni som gift er i hemlighet, hjälp mig med info!
  • cloudberry79

Vi hade en borgerlig vigsel, den är väldigt praktisk och juridisk i sin grundutformning, tar bara ett par minuter att gå igenom i stadshuset. Kolla på din kommuns hemsida, där ska finnas telefonnummer och checklista för borgerliga vigslar! Det ni behöver ha med er är en godkänd hindersprövning, det kan också vara bra att ha beställt och fyllt i namnbytesblanketter från Skatteverket om ni ska byta namn. Man kan även gifta sig i kyrkan utan gäster, då gäller samma sak, men ni måste också ha ringar, det behöver man inte vid borgerlig vigsel.

Sur, grinig och på smällen.
  • Majsan70

Vi gifte oss i största hemlighet och hade inte ens vittnen med oss utan det fick vi på plats i rådhuset.  Barnen var med men fick inget veta förens typ 5 minuter innan det var dags.

Ungefär en månad efteråt hade vi fest för våra närmaste vänner o familjen. tror vi var ungefär 20 personer eller nåt.

Efter vår vigsel skickade vi ut mass sms till vänner o familj och reaktionerna var att alla blev jätteglada utom min bästa kompis som blev jättesur en stund för att hon inte fått vara med. Hon repade sig dock snart. Mamma blev så glad att hon började gråta i telefon. Makens pappa vart lite putt för han trodde att det bara var han som inte fick va med, men när han förstod att ALLA stod utanför vart det bättre.

Efter vigseln gick vi till Liseberg där vi roade oss hela kvällen o dessutom sprang på min bror med familj och vår dag blev verkligen oförglömlig och underbar!

• Anonym (Fru S)

Vi ville också ha våran vigsel för oss själva. Det blev en kyrklig vigsel med fotograf och kantor som vittnen. Efteråt hade vi fotografering i lugn och ro (utan att känna stress pga gäster som väntar). Till kvällen blev det middag och övernattning på ett slott. Tänkte ni ha en borgerlig eller kyrklig vigsel?

Det var lite olika hur vi berättade.. vi ringde, mms:ade samt åkte förbi några släktingar och vänner efteråt. Det var en släkting som blev sur och min mamma är nog lite besviken fast hon inte erkänner det. Men vi gifte oss för vår egen skull och är inte dom som gillar att stå i centrum, det hade inte passat oss med ett stort pampigt bröllop.

Tycker det låter som en jättebra idé att ha festen efteråt, då får ni ha hela er bröllopsdag för er själva! Glad Inom 2 veckor efter vigseln känns som en bra tidsram. Ska ni vänta med att berätta om giftermålet tills festen?

• Anonym

Vi gifte oss hemligt, med bara barnen som vittnen, bjöd våra föräldrar på restaurang efteråt. På kommunhuset.

Jag känner ett par som gifte sig så här, de ville ha med sig familjen och ville inte att alla skulle stri med kläder och pynta sig och så. DE bestämde en dag att nu samlar vi alla och tar en gemensam picnic , de samlades på ett ställe och gifte sig borgerligt. Alla hade med sig mat och var klädda vanligt. De blev givetvis chockade över giftemålet.. 

• cloudberry79

Tänk på att bjuda in till festen i god tid om ni vill hinna få svar, minst ett par veckor före för att ni ska få en chans att fixa så mycket som behövs. Om man ska hyra lokal och liknande blir det ju ännu mer jobb som kräver mycket framförhållning och koll på antal gäster.

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym (Bruden)

en borglig vigsel isåfall, med bara oss, vittnen och ringar. festen vill vi ha för våra familjer å vänner, vi har inte så många, och då tänkte jag ha en enkel bröllopsklänning på festen. Hur låter det?

• Eleonor01

Den dagen vi gifte oss satte vi in en annons i tidningen å gifte oss borgligt m en fotograf å vigselförrättaren tog med sig två vittnen. Vi hade vår ceremoni utomhus.

Min brudbukett bestod av vår ett åriga son : två veckor efter hade vi reda bokat in en utflykt m de närmaste släktingarna som resulterade i en bröllopsbuffe på kvällen. Allt i enkelhetens tecken. Min klänning kostade 199 kr å va en enkel sommarklänning.

Hindersprövning tillsammans m namnbytes papperna som man får i retur från Skatteverket skickade vi till vår kontakt för borgligt vigsel på kommunen.

Som någon annan skrev så gå in på er kommuns hemsida. Där hittar ni allt om det är en borglig vigsel ni vill ha.

Stort grattis å lycka till!

• Anonym (Bruden)

tack för alla svar!! har kollat på kommunens hemsida nu och det var ju verkligen busenkelt! vi ska bara bestämma ringar s kör vi sen, skippar nnog festen, vi vill gifta oss för att vi älskar varandra. Vi kände att vi inte ville ha någon fest alls nu när vi pratade.

• Anonym (Fru S)

Gör det som känns rätt för er. Stort lycka till med vigseln och ert framtida liv! Kram

Svar på tråden Ni som gift er i hemlighet, hjälp mig med info!