Nog är det ganska vanligt förekommande, men de jag blivit pikad av är oftast mycket arroganta människor som är öppna med att de ogillar en (arroganta människor verkar alltid se ner på mig och känna sig bättre än mig även om jag oftast presterar bättre än dem. Avundsjuka? jag vet inte).
Hade dock en vän en gång, han pikade mig för allt och ingenting på ett"skämtsamt" sätt. Fick mig att framstå som dålig och allting som kunde sammankopplas med mig var dåligt. Inte nog med att mina kläder var fula, min lägenhet och mina möbler var också fula, för att inte tala om min pojkvän som var JÄTTEFUL. Opponerade man sig då man blev sårad så dumförklarade han en på ett "roligt" sätt genom att ingående förklara varför man var dum i huvudet och totalt humorbefriad som inte förstod skämt. Det visade sig att han var kär i mig och bitter på att jag hade pojkvän och inte kunde tänka mig att få ihop det med honom själv. Han mådde kanske lite bättre för en stund då han kunde få mig att må dåligt och genom att hävda sig själv genom att säga att alla mina saker var fula samt att pojkvännen var ful osv.
Så det är nog bara folk som är arroganta och nedlåtande alternativt bittra som sysslar med elaka pikar. Skämtsamma pikar då både parter skämtar i samförstånd är en helt annan sak förstås.