• Anonym

Pikar ni varann?

Någon gör eller säger något ni inte gillar- eller kanske är avundsjuka på eller bittra över- så säger ni något elakt om detta nästa gång ni träffar denna människa?

Någon har barn, vilket ni inte har, då säger ni att det är egoistiskt att skaffa barn. bla bla bla...

Gör ni så? Eller gör folk så mot er?    

• Svar på tråden Pikar ni varann?
  • Ziraya

Nej, usch. Jag avskyr människor som beter sig så. De är passiv-aggressiva och trista att umgås med.

• Anonym

Nja, skämtsamt pikar jag och min partner varandra för olika saker. Men aldrig i syfte att vara elak och det gäller mot alla.

• Lillsnufflan

Absolut inte. Vem skulle må bättre av det? Om jag känner att det finns skäl att säga något om något (det kan ju vara så att någon t.ex. är taskig mot någon annan eller så, och jag tycker att jag inte stillatigande titta på) ser jag till att sätta mig ner med personen ifråga och säga vad jag tycker och ge vederbörande en chans att bemöta det i lugn och ro utan att någon annan hör på. Att pika är däremot inte särskilt konstruktivt.

• Anonym

Jag har nämligen upptäckt att människor gör så. Och jag tycker det är fruktansvärt jobbigt så jag skulle bara kolla om det fanns någon som kände igen det. Man blir ju paranoid om man utsätts för det.

• Anonym

Nog är det ganska vanligt förekommande, men de jag blivit pikad av är oftast mycket arroganta människor som är öppna med att de ogillar en (arroganta människor verkar alltid se ner på mig och känna sig bättre än mig även om jag oftast presterar bättre än dem. Avundsjuka? jag vet inte).

Hade dock en vän en gång, han pikade mig för allt och ingenting på ett"skämtsamt" sätt. Fick mig att framstå som dålig och allting som kunde sammankopplas med mig var dåligt. Inte nog med att mina kläder var fula, min lägenhet och mina möbler var också fula, för att inte tala om min pojkvän som var JÄTTEFUL. Opponerade man sig då man blev sårad så dumförklarade han en på ett "roligt" sätt genom att ingående förklara varför man var dum i huvudet och totalt humorbefriad som inte förstod skämt. Det visade sig att han var kär i mig och bitter på att jag hade pojkvän och inte kunde tänka mig att få ihop det med honom själv. Han mådde kanske lite bättre för en stund då han kunde få mig att må dåligt och genom att hävda sig själv genom att säga att alla mina saker var fula samt att pojkvännen var ful osv.

Så det är nog bara folk som är arroganta och nedlåtande alternativt bittra som sysslar med elaka pikar. Skämtsamma pikar då både parter skämtar i samförstånd är en helt annan sak förstås. 

• Anonym

jo skämtsamma pikar är ju en annan sak, det är ju av kärlek.

Det är väl för att dem är bittra och avundsjuka. Jag ska bli bättre på att ifrågasätta. Men jag tycker också att det är jobbigt, för jag vet ju inte vad som är äkta och vad som är pik längre? Jag är lite konflikträdd så jag har inte vågat ta upp detta med någon. Försökte bemöta en av dessa men hon började skrika så det verkar ju lönlöst att diskutera med en sån människa. Men jag måste kanske bli bättre på att ställa frågan "Hur menar du nu?" För det verkar effektivt har jag märkt. 
    Tyckte det va intressant att höra lite, tänkte att det kan väl inte bara vara i min släkt och bekantskap detta förekommer.  

Svar på tråden Pikar ni varann?