• JillyJ

Min bror glömmer bort att ge vår dotter presenter, hur ska jag bete mig gentemot deras barn?

Med undantag för att hon fick en present vid födseln och ett halsband vid välsignelsen. Vår dotter är 3 år.
    De bor en bra bit ifrån oss men är liksom inte särskilt intresserade av vår dotter. Vi ses några gånger per år och de frågar aldrig hur hon mår osv och så är det helt enkelt med vissa människor, jag vet det.
    Men tex vid jul får hon ingen julklapp av min bror och hans fru trots att de är närvarande, likaså födelsedagar men då har de aldrig haft möjlighet att vara med. Efteråt kan min bror sucka och typ beklaga att han glömt att köpa julklapp till henne. Det gör mig inte så värst mycket, vår dotter är iaf för liten för att uppfatta nåt men klart det är lite irriterande att han alltid glömmer henne. Hans fru kan dessutom fälla små kommentarer om hur hon skrek som bebis, påpeka min dåvarande amning och vara allmänt trist så det gör ju inte engagemanget från min sida helt sprudlande heller nu när de själv fått barn även om jag får känslan av att de förväntade sig något flashigare i nyfödd-present än ett praktiskt bebis-set från H&M som vi gav dem.

Jag är absolut inte girig på nåt vis men jag vet inte riktigt hur jag ska agera nu med gåvor till deras barn - jag vet inte hur andra tänker men ofta tänker jag tillbaka på vad vår flicka fått när man köper något till andras barn. Har man fått något extra personligt, exklusivt etc försöker jag ge något motsvarande tillbaka. Jag har ingen lust att överösa deras intet vetande nyfödd när vi inte fick något av dem helt enkelt. Det kan säkert låta ytligt men så får det vara.
    Grejen är också att min andra bror och hans sambo istället är otroligt engagerade, kärleksfulla och generösa i sig själva så när de också får barn om några månader vill jag försöka visa min omtanke på samma fina sätt.

• Svar på tråden Min bror glömmer bort att ge vår dotter presenter, hur ska jag bete mig gentemot deras barn?
  • Elsssi

Tycker inte att du behöver köpa något o jag tror inte att de kommer bry sig om du gör det eller ej.
    Eller så börjar du köpa till deras unge o då kanske de börjar köpa till eran?

• silavs

Vilken jäkla skitbror,eller rättare sagt skit morbror!
    Sorry!!!

• silavs

Fråga dom helt enkelt hur ni ska göra med presenter till barnen,så det blir lika för båda.

• anyXX
    silavs skrev 2012-07-15 23:32:52 följande:
    Fråga dom helt enkelt hur ni ska göra med presenter till barnen,så det blir lika för båda.

Ja så brukar vi göra för att det ska bli lika när man firar jul tillsammans..,
    flicka 2008 & pojke 2010
  • JillyJ

Tack för era tips. Ja kring jul är det lugnt att fråga hur vi ska göra eftersom julklappar hör till julen.

Det är de här andra tillfällena jag tycker är svåra, när man hälsar på varandra tex. Jag håller mycket på med hantverk och funderar på att virka en mormorsfilt till min andra brors ofödda barn, men då känns det ju elakt att låta bli till mitt andra brorsbarn.

När barnen blir äldre gör jag såklart ingen skillnad på dem men nu när de är små och man ger mest för föräldrarnas skull, då tycker jag det är svårt.

Virkar jag tex en filt till min andra bror kommer de verkligen uppskatta hantverket och ta vara på den medan min andra bror tycker att den är fin och inte mer än så.

• JillyJ

Ja nog känns det allt lite trist att behöva tänka på sånt här, man vill ju fokusera på barnen. Grejen är ju också att de själva nog skulle tycka det var lite konstigt av oss om vi också ignorerade presenter men de kan liksom inte sätta det i relation till sig själva, som om vår dotter liksom inte räknas på samma sätt som deras barn.

Svar på tråden Min bror glömmer bort att ge vår dotter presenter, hur ska jag bete mig gentemot deras barn?