Rädd för att jag fått MRSA
Hej!
Lägger denna tråd i känsliga rummet, då jag vill vara anonym.
Så till saken jag har haft ett sår i näsan i säkert 3 mån som inte ger sig. Så idag ringde jag VC och då frågade hon om jag jobbade i vården (vilket jag gör). Då tyckte hon att jag skulle ta ett test för MRSA. Hade inte haft en tanke på det innan men nu har hon gjort mig orolig. Jag är dessutom en väldigt orolig själ med släng av hypokondri pga. mitt arbete.
Men en sak ska erkännas även om det är pinsamt och det är att jag ju inte alltid har låtit såret vara ifred. Det har ju uppstått en besvärlig sårskorpa inne i näsan, som varit obehaglig så ibland har jag inte kunnat låta bli att vara där och pilla bort den. Jag om någon borde ju veta att det inte direkt hjälper läkningprocessen. Men det störde andningen.
Men även fast att jag vet att jag inte skött om såret så är jag ändå orolig eftersom läkaren ändå påpekade provet eller snarare jag är livrädd! Jag har haft hand om några enstaka positiva MRSA fall men då har man ju vetat om det och följt dom riktlinjer som finns. Vi odl även alla patienter som har öpnna sår, KAD, stomi och liknande.
Så ni som jobbar i vården, lugna mig! Eller åtminstone ge er synpunkt.