• Anonym (Hypokondriker?)

Rädd för att jag fått MRSA

Hej!

Lägger denna tråd i känsliga rummet, då jag vill vara anonym.

Så till saken jag har haft ett sår i näsan i säkert 3 mån som inte ger sig. Så idag ringde jag VC och då frågade hon om jag jobbade i vården (vilket jag gör). Då tyckte hon att jag skulle ta ett test för MRSA. Hade inte haft en tanke på det innan men nu har hon gjort mig orolig. Jag är dessutom en väldigt orolig själ med släng av hypokondri pga. mitt arbete.

Men en sak ska erkännas även om det är pinsamt och det är att jag ju inte alltid har låtit såret vara ifred. Det har ju uppstått en besvärlig sårskorpa inne i näsan, som varit obehaglig så ibland har jag inte kunnat låta bli att vara där och pilla bort den. Jag om någon borde ju veta att det inte direkt hjälper läkningprocessen. Men det störde andningen.

Men även fast att jag vet att jag inte skött om såret så är jag ändå orolig eftersom läkaren ändå påpekade provet eller snarare jag är livrädd! Jag har haft hand om några enstaka positiva MRSA fall men då har man ju vetat om det och följt dom riktlinjer som finns. Vi odl även alla patienter som har öpnna sår, KAD, stomi och liknande.

Så ni som jobbar i vården, lugna mig! Eller åtminstone ge er synpunkt.

• Svar på tråden Rädd för att jag fått MRSA

puffar lite behöver verkligen en utomståendes synpunkt

• lightfish

I och med att du jobbar i vården får du ju behandling så ta den där odling och sluta riskera att smitta ömtåliga patienter.

Men det är såklart jag ska ta odlingen, det är inte det det handlar om

Det infinner sig bara en viss oro

• Anonym (hälsa)

Sår i näsan kan vara envisa, kanske för att man pillar, kanske för bakterierna i näsan. Har du använt nozoil och saltvattenspray? Om du gör det och slutar pilla kommer det nog läka snabbt.

JAg är också vårdpersonal och har varit skiträdd för MRSA när jag sökt jobb och gjort odling. Men om du har en anställning tycker jag inte du behöver vara rädd. Om du är positiv får du vara ledig med full lön och får behandling tills bakterierna är borta. Ganska soft faktiskt. 

Och jag tror absolut inte du behöver vara orolig för din egen hälsa.
    Lycka till! 

puffar lite till

Anonym (hälsa) skrev 2012-07-16 12:05:29 följande:
    Sår i näsan kan vara envisa, kanske för att man pillar, kanske för bakterierna i näsan. Har du använt nozoil och saltvattenspray? Om du gör det och slutar pilla kommer det nog läka snabbt.

JAg är också vårdpersonal och har varit skiträdd för MRSA när jag sökt jobb och gjort odling. Men om du har en anställning tycker jag inte du behöver vara rädd. Om du är positiv får du vara ledig med full lön och får behandling tills bakterierna är borta. Ganska soft faktiskt. 

Och jag tror absolut inte du behöver vara orolig för din egen hälsa.
    Lycka till! 
    Tack så himla mycket för ditt fina svar! Jag har varit dålig på att smörja näsan, glömmer bort osv. Just nu har jag börjat smörja med en fet kräm som heter decubal, använder tops för att inte få in mer bakterier. Grejen är att det började med ett annat sår längre ner i näsan i samband med att jag väldigt mycket förkyld hela våren, detta lyckades jag smörja bort med sedan kom detta såret högre upp. Som sagt jag har varit snuvig hela våren, förkyld, allergi m.m. vilket har gjort att jag fått torra slemhinnor det har jag känt.

Men såklart blir man orolig när läkaren för detta på tal. Jag vet ju också att MRSA inte är farligt så länge men är ung och frisk eller får stora sår.

Jag får ta odlingen i morgon och så får vi se vad det visar. Just nu har jag semester börjar igen 30 juli bör jag kontakta min chef i detta skede tycker du?
  • Anonym (sjuksköterskan)

De flesta fullt friska människor får inte MRSA bara för att de umgås/sköter såna patienter. Det är främst de med nedsatt immunförsvar som är i riskgruppen (ex. äldre, barn o nyopererade). Så jag tror inte du behöver oroa dig :)

Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-07-16 12:16:22 följande:
    De flesta fullt friska människor får inte MRSA bara för att de umgås/sköter såna patienter. Det är främst de med nedsatt immunförsvar som är i riskgruppen (ex. äldre, barn o nyopererade). Så jag tror inte du behöver oroa dig :)
    tack för ännu en lugnande kommentar!
Svar på tråden Rädd för att jag fått MRSA