• AnnaMaria78

Busig 2-åring

Hej

Min son som snart är 2 år är hur go som helst. Han är lugn och förstår saker när jag pratar med honom, han gör sig också förstådd men pratar inte så mycket än. Trots att han är lugn är han ändå klåfingrig och trotsig. Jag säger till honom att sluta med en del saker men då blir allt bara värre, höjer jag rösten får det helt motsatt effekt - han hittar på mer bus för att han vet att han inte får.

Jag har börjat ignorera många saker vilket inte heller hjälper men det blir åtminstone inte värre. Vissa saker måste jag klargöra att det inte är ok som att bitas t ex.

Har du något tips på hur jag ska få honom att sluta? 

• Svar på tråden Busig 2-åring
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det viktigaste i barn uppfostran är att vara konsekvent och tydlig. Du kan tex om ditt barn bits förutom att tala om för honom att det är fel lyfta bort honom . Du skrev att han är lugn, är han det om han trotsar och bits?
    Alla barn är olika och behöver tränas i olika saker. Det är viktigt att se vad ditt barn behöver träna på. 
    Ge inte upp utan behåll ditt lugn, prata bestämt till honom och visa på ett bättre sätt att få sin vilja igenom.
    Var en tydlig förebild! 
    Lycka till!
    Inger 

Svar på tråden Busig 2-åring