lina822 skrev 2012-07-16 14:58:22 följande:
Finns faktiskt ingen forskning som har bevisat att det kan vara farligt. I andra länder används doppler ofta och det görs många fler ul än i sverige. Men det är klart att man vill inte överdriva. Jag lyssnar typ i 15 sec.
finns ingen forskning som säger att det är säkert heller, det är värmestrålar som skickas in i magen och dessa är mycket starkare än de som används på mottagningar så nog finns det fog för att man ska vara försiktig. Rådande rekomendationer är inte före vecka 13 och max någon minut/vecka, men då ska man ju hitta hjärtljuden också. Har förstått att det kan vara svårt men jag hade tur och hittade DIREKT (till min egen stora förvånin) lyssnade i kanske 10 sekunder och stängde av sen.... hellre lite extra nojjig och försiktig än riskera något
Och framförallt som min läkare sa (som faktiskt rekomenderade doppler till mig då jag hade mycket blödningar i början) angående sex... om man får blödningar efter sex, avstå från sex- inte för att det finns några kända risker med sex men OM något skulle gå galet så kommer man att skuldbelägga sig själv, samma saker har jag hört angående massage och spikmatta. Vänta tills efter första trimestern och var försiktig, hellre FÖR försiktig än tvärsom.
Sen vet jag ju att det är samma teknik i doppler som i ultraljud- fast dopplern har mycket starkare vågor, och de man köper hem är på intet vis kontrollerade och vi som använder dem är inte utbildade på att använda dem vilket man också bör ta i beakting. Att de används inom vården är inte en garanti för de som använder dem har gedigen utbildning på området och vet hur de ska användas.
Så jag står nog ändå fast vid min rekomendation att vara försiktig.