• lina822

Nästan inga fosterrörelser i v 16+3???

Har börjat känna bäbisen i v 15. Det var bara fladdet så klart. Men nu känner jag nog ingenting på 2 dagar. Förstår att många känner inte alls nånting så här tidigt. Men jag är ganska orolig eftersom jag har redan känt. Sen blev det svagare och nu nästan inget.

• Svar på tråden Nästan inga fosterrörelser i v 16+3???
  • slemtorsk i din bralla

Det är JÄTTETIDIGT att känna något regelbundet så här tidigt, har själv gått 15 fulla veckor i övermorgon och har kännt lite bubbel och fladder då och då, men vet av erfarenhet att det är först vecka 20 någon gång som det känns "på riktigt" och mer regelbundet kanske ännu senare.

Är man förstföderska känner man vanligtvis inte ens "fladder" förrän efter vecka 18 även om folk här på FL påstår att de känner redan i vecka 10 i bland *S*

Ta det lugnt, vi är båda två nu inne i vad som kallas "spöktiden" då man känner få symtom och inte ännu heller känner bebisen vilket kan skapa mycket oro.

• lina822

Tack:)
    Det är andra barnet jag väntar. Det som oroar mig mest är ju att rörelser upphörde.

• slemtorsk i din bralla
    lina822 skrev 2012-07-16 14:24:35 följande:
    Tack:)
    Det är andra barnet jag väntar. Det som oroar mig mest är ju att rörelser upphörde.
    det har det gjort för mig också.. i förra veckan så bubblade och fladdrade jättemycket... nu denna veckan har jag varit mer i rörelse och då har jag inte kännt något alls.. men jag fuskade, jag har en angelsound (som jag iofs är livrädd för att använda) och testade den och hörde hjärtljuden.

När man kommit så här pass långt är det oerhört ovanligt att något inträffar, trots att man läser dagligen om MA här på FL så är det väldigt ovanligt så ta det du bara lugnt så kommer du känna rörelser snart igen är jag säker på
  • lina822

Jag har också doppler:) Har också fuskat och kollat. Lite orolig att använda den också men det hjälper mig att slapana av lite. Hörde hjärtat för två dagar sen . Men ska kolla upp idag också...

• slemtorsk i din bralla
    lina822 skrev 2012-07-16 14:35:41 följande:
    Jag har också doppler:) Har också fuskat och kollat. Lite orolig att använda den också men det hjälper mig att slapana av lite. Hörde hjärtat för två dagar sen . Men ska kolla upp idag också...
    var försiktig.. experterna råder till att man inte använder den oftare än ngr minuter i veckan. Är ju dumt OM något händer då kommer du garanterat att skuldbelägga dopplern...

Jag skulle väntat några dagar till faktiskt. Som sagt, det är ovanligt att ens känna något så här tidigt.
  • katalysator

Jag är i vecka 22 nu och det är först nu som det verkar som att jag börjat känna av rörelser åtminstone en gång varje dag Glad

• principessan

Min kompis var inne på förlossningen i veckan då hon inte känt rörelser på nått dygn. Hon är i vecka 37. De gjorde ul och bebisen låg med ryggen frammåt och sparkade mot ryggen. Inte konstigt att hon inte kände nått sa de. Tror inte man behöver vara orolig innan vecka 25. Ni är ff så tidigt i graviditeten att många har inte ens känt bebisen än i den veckan.

• lina822
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-16 14:44:55 följande:
    var försiktig.. experterna råder till att man inte använder den oftare än ngr minuter i veckan. Är ju dumt OM något händer då kommer du garanterat att skuldbelägga dopplern...

Jag skulle väntat några dagar till faktiskt. Som sagt, det är ovanligt att ens känna något så här tidigt.

Finns faktiskt ingen forskning som har bevisat att det kan vara farligt. I andra länder används doppler ofta och det görs många fler ul än i sverige. Men det är klart att man vill inte överdriva. Jag lyssnar typ i 15 sec.
  • slemtorsk i din bralla
    principessan skrev 2012-07-16 14:52:42 följande:
    Min kompis var inne på förlossningen i veckan då hon inte känt rörelser på nått dygn. Hon är i vecka 37. De gjorde ul och bebisen låg med ryggen frammåt och sparkade mot ryggen. Inte konstigt att hon inte kände nått sa de. Tror inte man behöver vara orolig innan vecka 25. Ni är ff så tidigt i graviditeten att många har inte ens känt bebisen än i den veckan.
    exakt.. det är ovanligt att känna ngt alls så här tidigt, jag fick förklaringen förra gången att orsaken var att jag har väldigt lågt och bakåtlutad livmoder och då blir tydligen rörelserna mer tydliga.... jag känner mig inte ett dugg orolig, har redan haft 4 ultraljud av andra orsaker så jag vet iaf att pyret har växt och rör på sig och snart är det ju dags för ett ultraljud till... och summan av kardemumman är ju att OM något ändå händer nu, så finns det ju inget man kan göra för att avvärja...
  • lina822
    principessan skrev 2012-07-16 14:52:42 följande:

Du har nog rätt. Men man läser överallt att många känner sparkar i v 17 och då blir man så klart orolig. 
  • slemtorsk i din bralla
    lina822 skrev 2012-07-16 14:59:29 följande:
    Du har nog rätt. Men man läser överallt att många känner sparkar i v 17 och då blir man så klart orolig. 
    "överallt".. du menar FL här känner ju var och varannan ögonblicket de blir befruktade, testar positivt tre dagar efter ägglossning och gud vet vad *ASG*

Tänk "förr i tiden" då man vanligtvis inte visste att man var gravid förrän man hoppat över TVÅ menstruationer, alltså då man var i 9:e veckan typ.

Jag tycker du bara ska luta dig tillbaka och försöka släppa oron, var glad över att du är gravid och att du inte känner av något.. för både du och jag som har fött barn förr vet ju att i vecka 37 är det inte så roligt när barnet sparkar upp emot lungorna eller ner emot urinblåsan alla gånger
  • slemtorsk i din bralla
    lina822 skrev 2012-07-16 14:58:22 följande:
    Finns faktiskt ingen forskning som har bevisat att det kan vara farligt. I andra länder används doppler ofta och det görs många fler ul än i sverige. Men det är klart att man vill inte överdriva. Jag lyssnar typ i 15 sec.
    finns ingen forskning som säger att det är säkert heller, det är värmestrålar som skickas in i magen och dessa är mycket starkare än de som används på mottagningar så nog finns det fog för att man ska vara försiktig. Rådande rekomendationer är inte före vecka 13 och max någon minut/vecka, men då ska man ju hitta hjärtljuden också. Har förstått att det kan vara svårt men jag hade tur och hittade DIREKT (till min egen stora förvånin) lyssnade i kanske 10 sekunder och stängde av sen.... hellre lite extra nojjig och försiktig än riskera något

Och framförallt som min läkare sa (som faktiskt rekomenderade doppler till mig då jag hade mycket blödningar i början) angående sex... om man får blödningar efter sex, avstå från sex- inte för att det finns några kända risker med sex men OM något skulle gå galet så kommer man att skuldbelägga sig själv, samma saker har jag hört angående massage och spikmatta. Vänta tills efter första trimestern och var försiktig, hellre FÖR försiktig än tvärsom.

Sen vet jag ju att det är samma teknik i doppler som i ultraljud- fast dopplern har mycket starkare vågor, och de man köper hem är på intet vis kontrollerade och vi som använder dem är inte utbildade på att använda dem vilket man också bör ta i beakting. Att de används inom vården är inte en garanti för de som använder dem har gedigen utbildning på området och vet hur de ska användas.

Så jag står nog ändå fast vid min rekomendation att vara försiktig.
  • lina822

Jag har inte haft sex i 16 veckor. Sen jag blev gravid faktiskt:)  Jag är skit rädd på nåt sätt. Men kanske ska försöka efter rul.

• slemtorsk i din bralla
    lina822 skrev 2012-07-16 15:18:04 följande:
     Jag har inte haft sex i 16 veckor. Sen jag blev gravid faktiskt:)  Jag är skit rädd på nåt sätt. Men kanske ska försöka efter rul.
    det tycker jag.. absoluuuut.. jag fick en grym sexlust i vecka 14 någon gång. efter mitt KUB-test, vet inte om det hade med det att göra eller vad det var. Hade ju sexförbud till vecka 12 pga blödningar. Sen har vi ju inte sex så ofta på "vanligt vis" pga min man har en ryggmärgsskada, men nog sexar vi alltid

Det är fullt normalt att vara lite rädd och orolig men det är inget farligt att ha sex, däremot så får jag lite ont i lvimodern vid orgasm, men det är tydligen helt normalt. Min förra grav hade jag inte sex en enda gång förrän i vecka 38 men det var av andra skäl än rädsla så jag vet inte hur det SKA vara men enligt barnmorskan så är ju en orgasm sammandragningar och det kan livmodern reagera på men det är inget farligt tvärtom är det bra "träning" inför förlossning så sexa på om du vill det :-P
  • lina822

Just precis. jag har redan obehagliga sammandragningar och jätte rädd att det kan bli värre vid sex. Föra grav hade vi sex en gång i v 20 eller nåt. Jag är rädd för allt.

Svar på tråden Nästan inga fosterrörelser i v 16+3???