• Anonym (Pinsamt)

Hård kula vid ändtarmen

Hej!

Jag har känt av något när jag torkat mig vid toalettbesök.

Det gör inte ont, men det har känts som en finne ungefär som är svullen.
    Blev tvungen att känna efter och känner då att jag fått en hård liten "kula" precis i början av min ringmuskel.

Inget som alltså hänger ut i från röven. Så tror inte detta är vad man kallar hemorojjder?

Denna lilla grej sitter inte heller på utsidan så man kan se den. Utan innanför "skinnet". Är ungefär lika stor som en ärta..

Vad kan det vara? Kan det vara farligt?

• Svar på tråden Hård kula vid ändtarmen
  • Insatt

Så kändes min hemorrojd när den buktade ut. Hård men gav efter lite, lite som att trycka på en gummiboll.

• Insatt

Jag fick den när jag var dålig i magen en period. Använde hemorrojdkräm och försökte få ordning på magen. Nu har den varit borta länge, fast jag vet ju att den kommer tillbaka om jag får problemmage igen.

• Insatt

Kan du se den i en spegel t.ex? Om utbuktningen har minsta nyans av blått vet du att det är en himlafröjd, som vi brukar kalla dem.

• Themis

Hemorrojder bildas när blodkärlen i ändtarmen svullnar och bucklar ut genom tarmväggen. Ibland sitter de innanför öppningen, ibland hänger de ut. När man krystar hårt vid avföring blir trycket i blodkärlen (venerna) för högt och då kan detta hända. Men det är också vanligt med h. när man är gravid, eftersom trycket i hela området ökar då.

De brukar läka av sig själv, men har man ont eller klåda så finns det krämer på apoteket som bedövar och verkar sammandragande. Räcker inte det finns det ännu starkare krämer att få på recept.

Viktigt är att hålla magen mjuk så det hela inte förvärras.
    T ex katrinplommon, linfrön, torkade aprikoser, vindruvor och päron är lösande för magen. Vitt bröd och banan verkar stoppande så undvik det. Drick ordentligt med vatten och dra ner på koffeindrycker.
    Och så ta inte i när du går på toa, ta det försiktigt och låt det ta tid för annars kan blodkärlet som buktar ut gå sönder och då blir det bara jobbigare.

Om det börjar blöda mycket rött i 4-5 dagar (alltså inte ett par droppar på pappret utan hela toan är röd, ungefär) så ska du in till läkaren för undersökning. Normalt är det inget farligt att blöda rött för då är det normalt hemorrojder eller en spricka bara. Har man svart blod i avföringen finns det risk för sjukdom högre upp i tarmen så då blir doktorn lite mer fundersam.

50% av Sveriges befolkning har hemorrojder någon gång i livet så det är inget unikt eller livshotande direkt, även om det kan vara väldigt jobbigt om det blir extremt.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym (Pinsamt)

Tack för svar.

Jag kan inte se den i spegel..

Trodde aldrig jag skulle råka ut för hemorrojjder.

Har visserligen haft problem med magen under längre period .. Kanske inte så konstigt då.

• Anonym (En tanke)
    Insatt skrev 2012-07-16 17:17:29 följande:

Kan du se den i en spegel t.ex? Om utbuktningen har minsta nyans av blått vet du att det är en himlafröjd, som vi brukar kalla dem.

Är himlafröjd alltså ett smeknamn på hemorrojder? 

Sett det från och till här men inte hängt med på vad det riktigt är.
Svar på tråden Hård kula vid ändtarmen