• CoolJen

Kan man ha semester när man är sjukskriven?

Jag blev nyss 50% sjukskriven men har även semester ett par veckor.
    Kollade med arbetsgivaren som sa att man inte fick ta ut halva semesterdagar.

Skickade då ett mejl till FK och undrade hur det går att lösa, fick detta svar:

"Man får var sjukskriven och ha semester samtidigt.

En arbetstagare som får sjukpenning från Försäkringskassan kan ta ut semester och fortsätta få sjukpenning för samma tid. Att arbetstagaren får både semesterlön och sjukpenning under perioden har ingen betydelse. Semesterlön bör inte betraktas som sådan lön som medför att sjukpenningen ska minskas om den betalas ut för samma tid som sjukpenningen."

............................................

Iom. detta svar skulle man alltså tom. kunna ha 100% sjukskrivning och 100% semester samtidigt?

Nu blev jag ju nyss sjukskriven och det är arbetsgivaren som står för de första 2 veckorna, det låter då konstigt att jag då kan exempelvis ha semester hela dagen + 50% sjukskrivning.
    Öht. tycker jag att det låter fel att kunna få ut bägge ersättningarna.

Ja...sånt här vill man ju inte göra fel med...
    Nån som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Kan man ha semester när man är sjukskriven?
  • Like holiday

Om du är halvtids sjukskriven så blir det halvtids semester. Detta bör din lönehandläggare kunna.

• Like holiday

Ser dock konstigt ut - det du fått som svar av FK. Man har väl aldrig fått mer än 100% innan.
    Vore väl konstigt om man skulle få mer lön totalt när man är sjuk.
    Jag skulle kolla med FK igen. Är ju tråkigt att behöva betala tillbaks...... 

• Queenie70

Har just varit sjukskriven i 3 veckor och samtidigt tagit ut 5 dagars semester i pengar för att balansera inkomstförlusten, så det går med andra ord att göra så. Semesterdagarna har jag ju jobbat in och kan ta ut i ledighet eller pengar. Skulle även ha kunnat ta ut dem i pengar samtidigt som jag jobbat. De är MINA injobbade dagar. Varken arbetsgivaren eller fk förlorar nåt på att jag väljer att ta dem i pengar under sjukskrivningen.

• CoolJen

Ja, visst verkar svaret lite konstigt men hon kanske syftar på att man kan ta ut semester i pengar när man är sjukskriven.

Jag har fått till svar av arbetsgivaren att jag inte får ta ut halva semesterdagar, heller inte ta ut semester i pengar.
    Därför tänkte jag att det kanske går att trixa med att ta 3 dagar semester ena veckan och 2 dagar andra veckan men FK vill väl ha det som just halva dagar?

• CoolJen

Just det...jag försökte ringa efter jag fått mejlet men öppettiderna på sommaren är bara till kl 16, så får väl höra imorgon

• Erki

Det går alldeles utmärkt.
    Arbetsgivaren drar först 50% sjukavdrag på lönen. Sen drar han 50% semesteravdrag.
    Sen är det lite olika från olika arbetsplatser/kollektivavtal om man får ta ut halva dagar eller ej.
    Får du det så får du då 50% semesterlön och förbrukar en halv semesterdag.
    Får ni inte ta ut halva så betalar arbetsgivaren ut 100% semesterlön och du förbrukar en hel semesterdag.
    Menar arbetsgivaren att du som deltidssjuk aldrig kan ta semester eller?

• KaSaM

Semesterkvoten styr hur din semester dras under sjukskrivning, kolla med ditt lönekontor.

• CoolJen
    Erki skrev 2012-07-16 20:29:41 följande:
    Det går alldeles utmärkt.
    Arbetsgivaren drar först 50% sjukavdrag på lönen. Sen drar han 50% semesteravdrag.
    Sen är det lite olika från olika arbetsplatser/kollektivavtal om man får ta ut halva dagar eller ej.
    Får du det så får du då 50% semesterlön och förbrukar en halv semesterdag.
    Får ni inte ta ut halva så betalar arbetsgivaren ut 100% semesterlön och du förbrukar en hel semesterdag.
    Menar arbetsgivaren att du som deltidssjuk aldrig kan ta semester eller?
    Så om vi säger att de drar 100% semesteravdrag, hur kan de då också ta 50% sjukavdrag...för mig går det inte ihop.
    Jag tycker ju att de borde kunna göra undantag i reglerna vid såna tillfällen för det brukar ju vara så att man inte får ta halva semesterdagar men egentligen så är det möjligt.
    KaSaM skrev 2012-07-16 20:49:39 följande:
    Semesterkvoten styr hur din semester dras under sjukskrivning, kolla med ditt lönekontor.
    Semesterkvoten?
  • bodimit

Semesterlönen är väl från förra årets april -april? så du har redan jobbat in en 100% semesterlön som du kan ta ut även om du nu då har blivit sjukskriven? Men det kommer väl säkert att påverka nästa års semesterlön. (att du är sjukskriven alltså)

• KaSaM

Ofta står semesterkvoten på ditt anst.beslut. Arbetar man rak vecka är kvoten ofta 1,0, dvs ett arbetstillfälle

Svar på tråden Kan man ha semester när man är sjukskriven?