• Anonym (Vad ska jag bli?)

Vad bör jag utbilda mig till om jag vill jobba med handikappade?

Ja jag är så galet trött på mitt nuvarande jobb som springvik inom förskolan, så nu måste jag hitta på något annat!
    Önskar mig ett fast jobb så man åtminstone kan börja fundera på hus och barn nån gång...
    Har funderat länge på vad jag vill göra utan att egentligen komma fram till vad jag vill satsa på.
    Nu har jag väll nästan bestämt mig för att jag gärna skulle vilja jobba på nån form av gruppboende, daglig verksamhet eller kanske som personlig assistent!

Men vad ska jag plugga för något då? Ursvårt när man kollar runt tycker jag =)
    Undersköterska kan jag tänka mig är en bra grund? Men här i min stad är dom utbildningarna inriktade på äldrevård vilket inte alls är intressant för mig! Och ska man läsa det någon annanstans får man betala utbildningen =(

Ge mig tips! Vad är ni utbildade till som jobbar på t.ex. gruppboende?         

• Svar på tråden Vad bör jag utbilda mig till om jag vill jobba med handikappade?
  • Anonym (personlig assist)

jag själv jobbar som personlig assistent och jag har ingen utbildning för det... gå till ditt närmsta kontor och prata med dem... vårat kontor erbjuder div utbildningar Solig

• Anonym

Personlig assistent behöver du ingen utbildning för, krävs särskild utbildning för en speciell brukare får du det genom assistentbolaget. Dock är det dåligt betalt och ett osäkert jobb men givande. Alla som jobbar på gruppboende har inte heller utbildning men det är lättare att få jobb där om man är undersköterska eller tex. har gått omvårdnadsprogrammet eller annan liknande utbildning. För daglig verksamhet ska man oftast ha någon sorts pedagogisk utbildning eller liknande. Men man kan också få jobb där utan utbildning.

• Anonym

Undersköterska är en jättebra grund, du kan läsa med inriktning funktionsnedsättning. Jag trodde alltdi att man valde inriktning sista delen då man läser till undersköterska, kolla med SYO!

Anonym (personlig assist) skrev 2012-07-16 20:16:08 följande:
    jag själv jobbar som personlig assistent och jag har ingen utbildning för det... gå till ditt närmsta kontor och prata med dem... vårat kontor erbjuder div utbildningar Solig

Kan tillägga att jag har sökt och blivit erbjuden två jobb som PA till barn. Tackade dock nej pga att jag själv kände att jag inte skulle klarar av ensamheten i jobbet, då dessa barn var extremt sjuka gick det inte att komma ut ur huset. Kände också mig osäker pga att jag inte hade någon vårdutbildning alls. Men man kanske lär sig?

Så ska jag va PA bör jag nog vara det åt någon som har aktiviteter att gå på.
    Anonym skrev 2012-07-16 20:23:54 följande:
    Undersköterska är en jättebra grund, du kan läsa med inriktning funktionsnedsättning. Jag trodde alltdi att man valde inriktning sista delen då man läser till undersköterska, kolla med SYO!

Trodde jag också, men tydligen inte här =( kan läsa delar av programmet på distans i min kommun, men då får jag ändå läsa inriktning nån annanstans och vad jag fattat det som kommer det kosta mig en go summa pengar =(
  • Anonym
    Anonym (Vad ska jag bli?) skrev 2012-07-16 20:26:01 följande:
    Trodde jag också, men tydligen inte här =( kan läsa delar av programmet på distans i min kommun, men då får jag ändå läsa inriktning nån annanstans och vad jag fattat det som kommer det kosta mig en go summa pengar =(
    Varför skulle den kosta dig pengar? Får du inte läsa via annan kommun på distans?
    Anonym skrev 2012-07-16 20:23:09 följande:
    Personlig assistent behöver du ingen utbildning för, krävs särskild utbildning för en speciell brukare får du det genom assistentbolaget. Dock är det dåligt betalt och ett osäkert jobb men givande. Alla som jobbar på gruppboende har inte heller utbildning men det är lättare att få jobb där om man är undersköterska eller tex. har gått omvårdnadsprogrammet eller annan liknande utbildning. För daglig verksamhet ska man oftast ha någon sorts pedagogisk utbildning eller liknande. Men man kan också få jobb där utan utbildning.

Jo är ju det där med lönen... Men hur är den om man jobbar nätter och helger med? Det har jag inget problem med utan skulle snarare passa ganska bra då min sambo jobbar 7-16 och den dagen vi har barn vill inte jag också jobba så!
    Anonym skrev 2012-07-16 20:27:59 följande:
    Varför skulle den kosta dig pengar? Får du inte läsa via annan kommun på distans?

Nä då måste tydligen min kommun gå med på att betala den andra kommunen, vilket dom inte gör eftersom dom tycker att dom har USKA utbildningen här =(
  • Anonym (personlig assist)
    Anonym (Vad ska jag bli?) skrev 2012-07-16 20:24:25 följande:
    Kan tillägga att jag har sökt och blivit erbjuden två jobb som PA till barn. Tackade dock nej pga att jag själv kände att jag inte skulle klarar av ensamheten i jobbet, då dessa barn var extremt sjuka gick det inte att komma ut ur huset. Kände också mig osäker pga att jag inte hade någon vårdutbildning alls. Men man kanske lär sig?

Så ska jag va PA bör jag nog vara det åt någon som har aktiviteter att gå på.
    okey ja det är klart att man blir lite osäker då... men du måste ju få brevidgångar  så att du och brukaren känner sig trygga! klart att man lär sig när man väl kommer in i det!
Svar på tråden Vad bör jag utbilda mig till om jag vill jobba med handikappade?