• scrapparlotta

Varma löparkläder?

Denna jäkla kalla sommar gör ju att jag fryser när jag är ute och springer. Har ganska nyss börjat springa, har sprungit i ca 2 -3 månader och springer inte så långt än.....och även om jag egentligen blir varm när jag springer så fryser jag nu när det blåser storm, regnar och är ca 12 grader. Så jag vill ha varma löparkläder, var kan jag köpa det och hur vet jag om dom är varma när jag köper dom? Ska det stå nåt i kläderna eller hur vet jag?

• Svar på tråden Varma löparkläder?
  • Khaleesi

Lösningen är urgammal och kallas "lager på lager". Fryser du så tar du på dig ylleunderstället (eller polyester eller vad du nu har) under löparkläderna. Är det vinden som gör dig kallast så se till att ha ett vindtätt lager ytterst.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Khaleesi

Vad duktig du är som tar dig ut i sånt skitväder trots att du inte är träningsvan fast du fryser. Starkt jobbat!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • scrapparlotta
    Khaleesi skrev 2012-07-16 22:50:14 följande:
    Vad duktig du är som tar dig ut i sånt skitväder trots att du inte är träningsvan fast du fryser. Starkt jobbat!
    Tack Ja jag tänkte att denna sommaren ska det hända.....jag ska ut och röra på fläsket...hehehe....inte f*n hade jag tänkt att det skulle vara vinter. Men ja, jag fryser. Så ett underställ funkar? 
  • Khaleesi

Jag körde med underställ i maj, när jag tyckte att det var kallt. Funkade kalasfint!

• Callan

Jag brukar ha 3/4-långa löpartights och t-shirt, tycker det funkar i de flesta väder.
    Är det kallt när jag drar iväg så kör jag långärmad t-shirt, men ångrar mig alltid för det är för varmt...

I maj körde jag mysbyxor och luvtröja. 

• Kodia

Jag kör lager på lager om det är kallt, i regel 3/4 -tights, träningst-shirt och en tunn löparjacka. Jackan åker av efter en stund... På vintern blir det ytterligare lager, tex två par byxor.

• scrapparlotta
    Callan skrev 2012-07-16 23:28:16 följande:
    Jag brukar ha 3/4-långa löpartights och t-shirt, tycker det funkar i de flesta väder.
    Är det kallt när jag drar iväg så kör jag långärmad t-shirt, men ångrar mig alltid för det är för varmt...

I maj körde jag mysbyxor och luvtröja. 
    Fast precis 3/4 löpartights och kortärmad löpartröja är vad jag har nu...och jag fryser. Men mysbyxor kanske funkar ja....
  • Callan
    scrapparlotta skrev 2012-07-16 23:40:24 följande:
    Fast precis 3/4 löpartights och kortärmad löpartröja är vad jag har nu...och jag fryser. Men mysbyxor kanske funkar ja....
    Blir ju lite bylsigare, jag kände mig riktigt snabb när jag köpte tights

Testa längre ärm på tröjan fast den är tunn, kanske med ett löparlinne under? 
  • Kodia
    scrapparlotta skrev 2012-07-16 23:40:24 följande:
    Men har du inget över tröjan? Testa en tunn jacka, som denna: http://www.intersport.se/Produkter/Klader/Traning/Traningsset/PEACHESPIA-LOPARSET/

Du kan också ha långa tights. Mysbyxor tycker jag verkar obekvämt att springa i, och om det börjar regna blir det ju tungt och jobbigt. 
  • scrapparlotta
    Kodia skrev 2012-07-17 00:01:23 följande:
    Men har du inget över tröjan? Testa en tunn jacka, som denna: www.intersport.se/Produkter/Klader/Traning/Tr.../

Du kan också ha långa tights. Mysbyxor tycker jag verkar obekvämt att springa i, och om det börjar regna blir det ju tungt och jobbigt. 
    Jo, jag har en träningsjacka att ha. Men jag fryser även om benen. Men jag ska köpa långa träningsbyxor. Känns bara så galet att behöva göra det i juli månad......Idag var jag ute och sprang och idag var det faktiskt lagom väder att springa i, fast då med jackan. Men det ska bli sämre nu några dagar, så bäst att komma iväg och köpa byxorna. 

Men sen....till hösten och vintern (nu tänker jag lite frammåt....men ändå) Vad har ni på er då? Ser många som är ute och springer på senhösten och vintern, och har alltid funderat på hur dom gör för att inte frysa. Har ni samma skor på er då åxå som nu på sommaren? För jag hoppas verkligen att jag ska kunna fortsätta springa, känns bra och jag behöver gå ner i vikt. Och vi bor i ett väldigt litet samhälle/byhåla, och här finns inte så mycket mer att göra nästan.... 
  • Kodia

På vintern kan du ha ett underställ under, eller så har du dina korta tights under de långa. Jag har ett par Goretexjoggingskor på vintern, men det funkar med vanliga också (om du inte springer i blötsnö eller på is) Däremot är det skönt med ett par yllesockar. På överkroppen kan du också köra med lager på lager med plagg du redan har, samt mössa och vantar. Det finns specialplagg för allt, men man kan ju inte köpa hur mycket som helst!

• LitetBus

Lager på lager och tjockare löpartights kan vara att föredra. Finns bl.a vintertights men de kanske blir lite för tjocka nu... Annars rekommenderar jag tightsen Filament från Nike, dessa hade jag i vintras (med underställsbyxor från Craft) och jag sprang som mest i - 25 grader Funkade fint!

Nu under sommarens kyliga dagar kan det funka med en superunderställströja upptill, enbart. Eller någon tröja i funktionsmaterial och en tunnare löparjacka

Svar på tråden Varma löparkläder?