• Anonym (undrar)

Sluta röka, utan viktökning?

Jag undrar om ALLA, alltid går upp i vikt när de slutar röka? Vad beror det på? Går det att förhindra en viktuppgång i samband med att man slutar röka?

Jag har ganska länge nu kämpat och lyckats gå ner i vikt efter en graviditet. I samband med mycket stress och annat så började jag röka IGEN. Nu har jag dock bestämt mig för att sluta för gott. Men jag kan inte sluta, om jag vet att det leder till en viktuppgång. Jag mår inte bra av extrakilon, och skulle jag gå upp i vikt igen, så kommer jag börja röka (jag känner mig själv, allt för väl).

Så hur förhindrar man att gå upp i vikt? Och vad beror viktuppgången på (för jag har både läst och hört att man går upp i vikt, Själv slutade jag när jag blev gravid, så jag märkte ju inget..)? Är det för att man lätt äter något, när röksuget sätter igång??     

• Svar på tråden Sluta röka, utan viktökning?
  • kajzawargh

Inga problem, se bara till att du inte ersätter ciggen med mat och annat. Kolla noga vad du äter nu. När du slutar röka så håll dig till detta, uteslut givetvis ALLT onyttigt. 

Jag slutade röka och gick ner 25 kg samtidigt. Ämnesomsättningen kanske är lite rubbad första månaden men återgår sedan till det normala. 

• Anonym

Man går upp i vikt pga av att man äter eller rör på sig mindre. Röken kan ju dämpa hunger osv, Men med tanke på hur illa det är att röka så är det att föredra att sluta.

Du styr ju själv om du äter eller inte.

Jag gick inte upp när jag slutade, kanske lite men det struntade jag i. Var så glad att jag slapp röka.    

• Anonym (undrar)
    kajzawargh skrev 2012-07-16 22:09:28 följande:
    Inga problem, se bara till att du inte ersätter ciggen med mat och annat. Kolla noga vad du äter nu. När du slutar röka så håll dig till detta, uteslut givetvis ALLT onyttigt. 

Jag slutade röka och gick ner 25 kg samtidigt. Ämnesomsättningen kanske är lite rubbad första månaden men återgår sedan till det normala. 

Men jag äter alltid onyttiga saker som choklad, ostbågar & chips. Men oftast bara på helgerna och är ganska duktig på att inte överäta det..

Varför blir ämnesomsättningen rubbad, bara för man slutar röka?

Jag tror jag skulle klara av detta, men är som sagt lite rädd.. Vill ju inte falla tillbaka, bara för att inte äta upp mig igen..     
  • Themis

Rökningen stressar kroppen och höjer metabolismen, så när du slutar måste du äta ca 8-10% färre kalorier för att fortfarande vara i jämvikt, om det är där du är. Om du redan överäter lite kommer du att lägga på dig snabbare.

En annan grej är att din ökade metabolism gör att du som rökare bränner bort koffein 2-3 ggr fortare, så om du inte minskar ditt koffeinintag också kommer du att bli överspeedad på koffein och trigga abstinens på det i form av huvudvärk och annat jobbigt. Detta kommer alltså inte av att sluta röka utan av att din kropp hanterar koffein långsammare och behöver mindre för att få samma kick.

Detta gäller också en del läkemedel, om du tar sådana, men effekten är olika per preparat.

Vad gäller suget så är chansen att förbli rökfri om ett år bara 3-4 % om man slutar rakt av. De som använder slutaröka-preparat kommer upp i 10-20% i alla fall. Det beror på att det är lättare att först bryta alla vanor och ändra på situationer kring ciggen och sedan trappa av nikotinet, än att försöka lyckas med båda samtidigt.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-07-16 22:10:04 följande:
    Man går upp i vikt pga av att man äter eller rör på sig mindre. Röken kan ju dämpa hunger osv, Men med tanke på hur illa det är att röka så är det att föredra att sluta.

Du styr ju själv om du äter eller inte.

Jag gick inte upp när jag slutade, kanske lite men det struntade jag i. Var så glad att jag slapp röka.    

Som jag skrev till föregående, så tror jag att jag klarar av att inte äta, jag är faktiskt fortfarande inne i mitt "gå ner i vikt" tänk, så att isåfall ersätta ciggen med en morot ibland, eller lite gurka, vatten eller liknande funkar nog för mig. Eller kanske inget alls. Cigaretter har för mig (vad jag vet iallafall) inte dämpat någon hunger. Jag är mest en sällskaps-rökare. Alltså är jag ensam röker jag väldigt lite, om jag jämför om jag har sällskap av en annan rökare. Jag röker inte innan lunch, trotts att jag går upp innan 08. Jag kan inte heller röka om jag är hungrig, för det smakar inte alls bra, och jag får ont i magen. Det ger mig lite hopp om att det funkar enklare då! Vet många andra som hetsröker när dom väntar på mat eller liknande..
Svar på tråden Sluta röka, utan viktökning?