Jag kan förstå att vissa ungar har funktionshinder, men...
Då och då (rätt ofta faktiskt) stöter man på diskussioner om barn i vagn, barn som har svårt att äta diverse maträtter, barn som skriker mycket, barn som beter sig illa, barn som slåss...
Det startas trådar om ouppfostrade barn och lata föräldrar, alltid finns det folk som inte kan förstå varför just den ungen på stan behövde sitta i barnvagn. Givetvis påpekar någon att det faktiskt finns barn med funktionshinder och det är nästan alla på det klara med - och nästan alla tycker att det är okej att barn med svårigheter behöver behandlas lite annorlunda i olika bemärkelser.
Men det intressanta är att i alla dessa trådar som handlar om t.ex. ouppfostrade ungar så är inte de barnen funktionshindrade. Hur vet ni det?
Jag har t.ex. en släkting som skällde ut mig rejält efter att min son haft på sig blöja när han var 3 år. Jag var en lat förälder och det var synd om min son. Det hon inte visste är att min son har autism, han var på god väg att bli blöjfri efter över ett år av kämpande - men just den dagen hade han blöja på sig av diverse anledningar.
Det syns inte på min son alls att han har ett funktionshinder. När jag berättar om det för andra som inte känner honom särskilt bra så tror de inte på mig. De tror inte att en sån trevlig och intelligent liten pojke kan ha ett funktionshinder.
Min son åker vagn ibland, ofta på hans "dåliga" dagar. Det hjälper oss alla i vardagen. Men ni som tycker att en 4-åring inte ska åka i vagn skulle ju reagera på oss, eller hur?
Vilka ungar tror ni egentligen det är som har svårigheter? Tror ni verkligen att det bara är barn som ser konstiga eller onormala ut?