• Jespis

Film på iPad

Känner mig som en komplett idiot. Vi har en iPad2 och ska snart flyga utomlands. Vore lite käckt att ha med sig ett par barnfilmer för att underlätta flygningen, men hur 17 får jag det att funka? Jag provade att konvertera filmen i datorn, men när programmet kraschade hittade jag i stället den finurliga lösningen att installera appen avplayerhd. Jättebra och enkelt att föra över filmen till paddan, jag ser att den finns där - men kan inte titta på den. Formatet på filmen är wmv, men appen säger sig kunna visa det formatet. Är det jag som är dum? (Svara helst nej på den frågan...)

• Svar på tråden Film på iPad
  • Djerkaf

Det där med videoformat kan vara knepigt... Släpptes inte programmet VLC till iPad så du kan prova det...?

• Opcode

WMV är Windows Media Video, så länge filen är utan DRM (Dvs Digital Rights Management- Eller kopieringsskydd som det kallas i folkmun.) så går det spela med dom program som säger sig klara detta,
    När det gäller filmer så kan du iprincip vara bergsäker på att alla är kopieringsskyddade- och krypteringsnycklar till detta finns enbart på Microsoft Windows.

Så tyvärr kan du nog glömma dom filmerna om du inte kan konvertera dom till något annat format. 

Everybody dislike somebody, but if you ask anybody they will name nobody.
  • Jespis

VLC finns numera bara för att strama - inte så bra i luften...

• Jespis

Jag har provat med filmer som kommer med en digital kopia, så de är ok ur kopieringshänseende. Hmm...

• Opcode
    Jespis skrev 2012-07-17 00:22:37 följande:
    Jag har provat med filmer som kommer med en digital kopia, så de är ok ur kopieringshänseende. Hmm...
    Jag menar inte att du inte har rätt att kopiera dom, Jag köpte en film en gång Ice Age 3 tror jag det var som kom med en sådan "digital kopia" som man gick in på någon hemsida och fick (dålig kvalité var det på skiten också) men den var absolut DRM:ad, vilket jag upptäckte efter att jag omformaterat datorn och det inte längre gick att spela filmen för att licensen inte fanns kvar på datorn. Försökte jag hämta en ny digitalkopia så vägrades jag för att jag redan utnyttjat möjligheten.
  • Opcode

Som sagt då är du utan film på din iPad.

• slazh

Till Android-baserade telefoner och pekplattor finns det ju ett flertal appar som spelar dom flesta formaten. Det borde väl finnas några bra även till iPhone och iPad?

Den här kanske funkar bra... stöder bland annat WMV
    itunes.apple.com/app/goodplayer/id416756729

avplayerhd ska ju tydligen också stöda WMV står det på appstore...

I övrigt borde det väl vara okej att ladda ner filmen i ett annat videoformat från exempelvis piratebay om man har köpt filmen.

• Opcode
    slazh skrev 2012-07-17 09:34:46 följande:
    Till Android-baserade telefoner och pekplattor finns det ju ett flertal appar som spelar dom flesta formaten. Det borde väl finnas några bra även till iPhone och iPad? Den här kanske funkar bra... stöder bland annat WMV itunes.apple.com/app/goodplayer/id416756729... avplayerhd ska ju tydligen också stöda WMV står det på appstore... I övrigt borde det väl vara okej att ladda ner filmen i ett annat videoformat från exempelvis piratebay om man har köpt filmen.

Återigen dom flesta kommersiella WMV filer är DRM skyddade, dessa går inte spela på något annat än Windows Media Player.
Svar på tråden Film på iPad