• letsplaydoctor

Ont i ryggen vecka 12?!!

Är så himla orolig nu, trotts att jag precis de senaste dagarna lugnat ner mig och VÅGAT tro att det kommer bli bra.. Men nu ikväll fick jag ont i ryggen, har sökt efter liknande men hittar inget som riktigt stämmer in.. Okej.. Såhär ligger det till, jag har inte haft en enda blödning under dessa 12 veckor jag varit gravid (nu idag, tisdag, går jag in i vecka 13, är alltså 12+0), men haft lite ont i magen rätt tidigt, men VUL v8 och UL v10+6 visade ett tickande hjärta och livligt foster. En gång hade jag ont i ryggen efter att ha hängt tvätt (några veckor sen) som gick över efter en natts sömn (trots oro). Ikväll känner jag likadant, en dov värk i nedre delen an ryggen, lite på sidorna som om jag böjt mig ner eller lyft tunga last (som jag dock inte gjort?), svårt att förklara men det går även ner i skinkorna lite, liksom området där rygg och skinkor möts, dock inte svanskotan! Tänk er att ni svankar hela dagen, lite sådan obehaglig värk, alltså inte strålande, huggande eller skarp! Har dock läst mycket att vid missfall är det vanligt med ryggsmärtor, så jag är riktigt orolig nu!!! :( Vet inte vad det kan vara! Någon som känt liknande?? Åh, ligger klarvaken och vill dö av oro... Och smärtan vägrar försvinna, tur dock att jag varken blöder eller har ont i magen och värken blir inte värre, i vissa liggande ställningar lättar den... Men den är ändå konstant där och började för 1-2 timmar sen... Fyy vad jag är rädd ...

• Svar på tråden Ont i ryggen vecka 12?!!
  • Ingenjören

Är inte utbildad inom området men pga att alla doktorer och barnmorskor sover nu gör jag ett försök Tungan ute

Har du suttit med ryggen hela dagen i konstig ställning kan du uppleva sådana smärtor som du beskriver.
    Ökar smärtan eller om du får andra symptom så skulle jag rekommendera att ringa till vårdcentralen och kolla med dom alternativt åka till doktorn. 

Vet inte jag hjälpte eller inte, men hoppas det blir bättre ! 

• Kesi

Jag tycker det låter som om du kan vara lugn.
    Jag fick samma känsla i ryggen redan i vecka 7. Min mamma är barnmorska så jag frågade henne och tydligen är det inte det vanligaste men man kan redan då få känningar av foglossning och du behöver inte ha gjort något speciellt utan det är ju hormonellt.
    För mig gick det över och nu kommer det bara tillbaka då jag gått längre promenader eller, som du säger - tvättar.
    Hoppas det hjälpte Glad 

• fiasvitahörna

Jag gissar på foglossning! Jag sr precis likadant och det blir värre om jag har "ansträngt mig" låg på knä och skrubbade badrumsgolvet häromdagen, kunde inte resa mig sedan. Är i v 16.
    Började med känningar i ryggslut/skinka omkring v 11

• letsplaydoctor

Tack för svaren, nu efter lite sömn känns det varken mer eller mindre.. Inga andra symptom än.. Vilket är lite lugnande.. Känner mig väldigt trött i ryggen, precis som om jag hängt tvätt i 5 timmar, men kan inte komma på att jag suttit konstigt eller så.. Diskade igår och då var jag framböjd, men inget jag fått ont av förut.. :/ Foglossningar? Hmm, känns det verkligen så? Är ju första gången för mig allting så vet inte hur nått känns! Hur länge håller det i dessa känningar isåfall innan det börjar "på riktigt" så att säga? Kommer dom periodvis några dagar/timmar eller hur ter sig dessa känningar/dova värken? Nej usch är så panikrädd för MA/MF... Speciellt MA... Och det är ju så lång tid kvar till 31/8 då jag ska på RUL.. Men skönt att det inte måste vara något farligt... Det är väl bara vänta och avvakta :/ usch denna oro...

• fiasvitahörna

När min foglossning började så hade jag mest känningar på kvällen, om jag hade stått eller gått mer än vanligt. Nu har jag ont nästan varje kväll, men det känns okej när jag fått bekräftat av bm att det är just foglossning. Har varit på väldigt täta besök eftersom jag gått ner i vikt pga hyperemesis så jag har kunnat ställa mina 1000frågor.... :)) du kanske kan ringa till din bm? I land kan man ju få ett extra läkarbesök med ultraljud om man känner oro.

• letsplaydoctor
    fiasvitahörna skrev 2012-07-17 15:54:45 följande:
    När min foglossning började så hade jag mest känningar på kvällen, om jag hade stått eller gått mer än vanligt. Nu har jag ont nästan varje kväll, men det känns okej när jag fått bekräftat av bm att det är just foglossning. Har varit på väldigt täta besök eftersom jag gått ner i vikt pga hyperemesis så jag har kunnat ställa mina 1000frågor.... :)) du kanske kan ringa till din bm? I land kan man ju få ett extra läkarbesök med ultraljud om man känner oro.

Okej, min väl blev bättre ett tag på förmiddagen men kom tillbaka sen när jag skulle in till stan och kände av den då och då, ibland mer ibland mindre under dagen.... Jo har funderat på att ringa min barnmorska men hon gjorde redan ett ultraljud vecka 10+6 för att jag var orolig så mina symptom hade försvunnit nästan och jag var orolig.. Men om det inte blir bättre om någon dag eller om det blir värre får jag ringa och fråga och hoppas på det bästa.
  • snartsnart

Hej! Jag tror att du kan vara lugn, men jag skulle nog kolla upp det ändå.

Jag fick MA (ca v13, hade sett hjärta slå vecka 8), och då hade jag sådan värk som du beskriver. Värken kom dock samma dag som jag fick MA, och jag hade blödningar ca 3 dagar innan. Ryggvärken gick över till magsmärta. Värken försvann sedan dagen efter. Sammanlagt hade jag ont i kanske 12h. Med andra ord, det låter inte som samma som jag råkade ut för. Jag skulle tippa på foglossning.

• letsplaydoctor

Åh vad hemskt :( beklagar! Om jag får fråga, fick du MA i vecka 13 eller fick du reda på det i vecka 13? :( kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara! Det är nog min största farhåga! :/ har fortfarande ont till och från, vissa dagar ingenting och andra mer eller mindre.. Har iallafall gått 9 dagar nu och inget blod eller så.... Tvivlat på att mf/ma ter sig på detta viset men klart man blir orolig och nojjar för man vet ju aldrig :/ men men tar varje dag som den kommer och 31/8 har jag UL, ska bli himla nervöst då!!! Dock en evighet kvar känns det som!

• snartsnart
    letsplaydoctor skrev 2012-07-26 12:20:20 följande:
    Åh vad hemskt :( beklagar! Om jag får fråga, fick du MA i vecka 13 eller fick du reda på det i vecka 13? :( kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara! Det är nog min största farhåga! :/ har fortfarande ont till och från, vissa dagar ingenting och andra mer eller mindre.. Har iallafall gått 9 dagar nu och inget blod eller så.... Tvivlat på att mf/ma ter sig på detta viset men klart man blir orolig och nojjar för man vet ju aldrig :/ men men tar varje dag som den kommer och 31/8 har jag UL, ska bli himla nervöst då!!! Dock en evighet kvar känns det som!
    Hoppas det går bra för dig! Jobbigt att man jämt ska behöva vara så nojjig, speciellt när man kommt in i den "säkra perioden". Om du börjar blöda så borde du åka in och titta så att allt ser ok ut. Lycka till!!!

Jag orkar inte ens försöka på nytt eftersom det gått dåligt 2ggr på raken...inga barn har men sedan tidigare heller.

Jag fick reda på det när fostret var i vecka 13, och MA kom samma dag. Jag hade fått missfall tidigare så jag kände igen symtomen med ryggont + lite blödning. När jag åkte in akut för att kolla hur det såg ut så sa de att fostret bara var 2cm! Den var med andra ord ungefär i samma storlek som den var när hjärtat dunkade under ultraljudet. Den måste ha slocknat kort där efter. Fick ta med mig tabletter hem för att framkalla en abort.
Svar på tråden Ont i ryggen vecka 12?!!