• ninalinnea81

Lekhage

Vi har ett barn på 10 månader.

Vi har fått låna en sk. lekhage från min mans syster som använt den till sitt barn som är ett halvår äldre.
    Nu står den här i vårt vardagsrum och jag tycker inte om den, den gör mig illa till mods, jag vill inte förvara mitt barn i en bur. Den är ganska stor, 6 kantig o varje sida är ca 1,3m, så hen har att röra sig på men ändå, jag vet inte vad det är jag reagerar på.
    Jag har sett lekhagen hemma hos mannens syster men känt att det är upp till dem om de vill ha sitt barn i bur, jag vet inte hur mkt de har haft barnet i.
    Jag sa direkt till min man när han monterade den att den endast ska användas i nödfall ex. när man är ensam hemma o måste ställa ut soptunnan, packa i o ur bilen etc. Och då är den ju verklligen en säker plats för barnet.

Har ni egna erfarenheter? Bra / dåliga ?

Ska vi montera ner den? Eller använda med förnuft?

Som det känns nu skulle jag skämmas om någon kommer hit o ser den,, men svägerskan kommer ju undra var den är när hon inte ser den, de är här ganska ofta.  

• Svar på tråden Lekhage
  • dogcatbird

det är ju bara en lekplats som är avgränsad för att barnet inte ska sticka iväg och det ska hända något. Om man har en massa kul grejer där så är det väl inte så farligt? Sitt och lek och läs där du med. Sedan kan ju ett barn inte förvaras där på heltid, det fattar ju vem som helst  

Självklart kan du ha kvar din hage. Det är ett jättebra hjälpmedel i vardagen då man måste göra något och säkert för barnet.  

• ninalinnea81
    Ramborg skrev 2012-07-17 08:42:42 följande:
    Jag hade velat ha en sån. Vet du var de har köpt den?
    Nej, men jag ska fråga henne!
  • Robocopa

Om jag inte missminner mig så är sk. "lekhagar" olagliga. just för att det är en BUR!

• ninalinnea81
    Robocopa skrev 2012-07-17 08:53:23 följande:
    Om jag inte missminner mig så är sk. "lekhagar" olagliga. just för att det är en BUR!

OJ
    Vet inte vad jag ska säga mer just nu 
  • ninalinnea81
    ninalinnea81 skrev 2012-07-17 08:51:57 följande:
    Nej, men jag ska fråga henne!

Babyproffsen
  • Natulcien

Känner som du. Någon lekhage (=bur) skulle jag aldrig stoppa mitt barn i. Usch och fy. Man får väl se efter sitt barn istället för att sätta det i bur. Hur svårt kan det vara?

• La Lola
    Natulcien skrev 2012-07-17 09:24:08 följande:
    Känner som du. Någon lekhage (=bur) skulle jag aldrig stoppa mitt barn i. Usch och fy. Man får väl se efter sitt barn istället för att sätta det i bur. Hur svårt kan det vara?
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • soccermum01

Gillar du den inte TS så använd den inte, det är ju ditt barn och vad du känner i din mage är det rätta. Risken med att ha en lekhage är enligt min åsikt att man har barnet där och glömmer bort att säkra hemmet i övrigt eller att barnet blir överdrivet klåfingrigt när de slipper ut ur "buren".

Svar på tråden Lekhage