• Anonym (varför)

Jobbigt att andas!

hej

jag bor med min pojkvän, han jobbar heltid och jag är arbetslös.

Vi lägger oss ändå samtidigt på kvällarna, men jag vaknar typ alltid kl 11.00, jag orkar bara inte gå upp innan.

Jag känner att jag har svårt att andas på något sätt, när jag andas känns det som jag verkligen måste koncentrera mig på att andas. Jag andas sällan med munnen, varför det vet jag inte, tänker inte på det bara, är ofta sammanbiten, när jag tuggar mat klickar det i hela käken vid tinningarna... jag har problem med nacken, överspänd där..har alla massörer sagt..

tandläkaren sa att jag gnisslar tänderna om nätterna, att jag borde ha bettskena, men den kostar 3000 kr och jag har 0 kr varje månad så har jag inte råd med..

Min puls går alltid högt, har typ 100 i vilopuls...

Vad kan detta vara ? ? Jag känner mig som en riktig tjockis innanför min kropp, när jag andas eller går. Fast jag väger 53 kg , 165 cm lång.

Jag och killen har försökt få barn, men aldrig blivit något, kan det vara därför att jag glömmer andas med munnen ?  

• Svar på tråden Jobbigt att andas!
  • Stampan

Du har inte sömn apne' då? Kan man få även om man inte är överviktig.

• Anonym

Låter som du har ångest... det finns hjälp! Tandskena finns på apoteket som alla kan ha!

• Anonym (varför)

sitter nu vid öppet fönster men känns som jag har svårt att andas ändå! känns som jag inte andas in syret! jag har panik

• Anonym (Haft samma)

Ja du har panik ångest.
    Alla dina symtom pekar på det. Ring din vc.
    Antar att du sitter o är påväg att få dina första panikångest attack just nu. Du tror att du ska dö? du har ont i bröstet och syret räcker inte?
    Allt som du skriver i ts hade jag också innan en kollega sa till mig att jag nog lider av ångest.
    Fick tipset om att läsa på sps.nu och då föll en sten från hjärtat.
    Det är ju mig det hanldade om den sidan.      

• Anonym (ms bee)

hejsan, jag tycker du ska söka hjälp på vc för dina andningsbesvär. och om din tandläkare nu rekommenderat dig att skaffa en bettskena kan du inte se över hur du skulle kunna få ihop pengarna till det? kanske din pojkvän kan hjälpa dig? jag bara tänker för framtiden, ifall ni försöker få barn ihop kanske ni behöver se över hur ni kan hjälpa varandra ekonomiskt också?

• Anonym (Sandra)

Hej

Jag tror också att det är ångest.. Jag brukar få så i perioder, att jag känner att jag inte kan andas. Jag brukar få det på kvällarna när jag ska sova och då får jag ligga och försöka andas. Man andas, men det känns inte som det kommer in tillräckligt med luft.

Jag vet inte vad man ska göra åt det tyvärr :/     

• cirpen

Du spänner dig runt halsen och bröstmusklerna, därav känns det tungt andas. Du måste lära dig avslappning. Spänn muskler ömsom slappna av. Be din kille massera dig!

• Inteutanproblem

Astma och allergier.

Tänker mycket på att du sover så länge, har andningsbesvär på särskilt morgonen, att kroppen känns tung och "tjock" vid vardagliga aktiviteter och motion. Om det händer att du hostar på morgonen, hostar slem eller kan vakna utav att det känns som någon sitter på ditt bröst och fysiskt hindrar dig från att andas och få luft skulle jag än mer misstänka astma triggas utav en allergi av något slag.

Hör med VC, beskriv dina symptom och säg att du vill ha hjälp med detta men även att du vill göra allergi tester, lämna vanligt blodprov också för att kolla dina värden.

Svar på tråden Jobbigt att andas!