• sarabusck

Hjälp- studerar-nti-etik

Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med en uppgift här är uppgiften... Deadline är idag kl 23..59.59 

Välj en av följande människosyner att läsa om i kompendiet "Människosyner":

Humanistisk människosyn Existentialistisk människosyn Behavioristisk människosyn Biologisk människosyn Psykoanalytisk människosyn
    Läs sedan den fallbeskrivningen "Leo" du hittar nedan. Din uppgift är att, utifrån vald människosyn, försöka förklara orsakerna till problemet samt hitta de lösningar som den människosynen står för och berätta om det. För sedan en avslutande dialog kring den människosynens för och nackdelar.
    Leo är 16 år och har under sitt liv vad han minns alltid känt sig annorlunda. Leo har sedan tidigare som barn varit tillsammans med sin familj på Barn- och ungdomspsykiatriskakliniken för utredningar. Man har där funnit att Leo ligger några år efter i utveckling gentemot de övriga i samma ålder. Man har dock tyckt att han varit för ung för att utredas för någon diagnos, utan med stöd och hjälp från familj och skola har Leo klarat sig bra. Leo har haft många kompisar och sysslat med idrott men nu när han börjat på det nya gymnasieprogrammet så finns det andra som Leo hellre önskar vara tillsammans med och som känns äldre och tuffare än de han tidigare umgåtts med. Han har testat alkohol och även droger, men då någon enstaka gång på helgerna. Nu under slutet av första terminen på gymnasiet börjar drogandet eskalera och det är inte bara på helgerna som han tar droger utan också under veckodagarna. Människorna runt honom har reagerat och påpekat detta för hans familj. Leo säger att han inte bryr sig, vill inte skolan eller föräldrarna se honom påtänd, så ska de slippa se honom överhuvudtaget. Han bryr sig inte om att föräldrarna ingriper och försöker övertala honom att sluta umgås i gänget. Tidigare räckte de pengar han kunde stjäla från familjen och de egna besparingarna. Men nu börjar de pengarna inte räcka till Leo börjar langa i liten mängd och begår tillsammans med de övriga i gruppen en mängd brott. Leo vaknar i polishäktet en höstmorgon och får veta att han är misstänkt för grovt överfall och rån. Leo reflekterar inte över det utan känner istället en stigande ångest och funderar bara på hur han ska ta sig därifrån för att få tag på sin drog.

• Svar på tråden Hjälp- studerar-nti-etik
  • sarabusck

Oj allt kom inte med, skrev i slutet att jag inte riktig förstod uppgiften hur jag ska skriva och om de finns någon som vill hjälpa mig :) 

• Bibbidi

Har du ens tittat upp vad de olika synsätten innebär/betyder?

Gör det först, läs på och anteckna ner det du hittar om behavioristisk människosyn. Sedan ska du i uppgiften förklara vad den innebär, och sedan i fallet Leo (utifrån ditt valda synsätt) förklara varför Leo har fått de problem som han har fått. Varför har han gjort som han har gjort? (orsaker). Förklara utifrån ditt synsätt. 

Sedan ska du, också utifrån ditt synsätt, skriva hur man kan hjälpa honom. Vad kan man göra för att lösa hans problem? 

Sedan ska du avsluta din uppgift med att diskutera din valda människosyns för och nackdelar, vad är positivt med det synsättet och vad är negativt?

Tänk lite "hur, vad och varför" när du skriver. Är inte ens säker på att jag förstod den ordentligt men lycka till! Glad

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Om du har böcker, anteckningar, så referera gärna till dem när du skriver också. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • sarabusck

Tack så mycket! :)

Ja jag fick med en förklaring på alla synsätten. Men lite svårt o veta hur jag ska börja haha 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sarabusck skrev 2012-07-17 14:52:12 följande:
    Tack så mycket! :)

Ja jag fick med en förklaring på alla synsätten. Men lite svårt o veta hur jag ska börja haha 
    Vad är det du har problem att börja med? Vad är det som är unikt för behaviorismen jämfört med de andra? Vad är den stora skillnaden helt enkelt.

Börja där och se hur det går, fastnar du så formulera en fråga och ställ den så ska vi nog kunna hjälpa dig.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • pontus mamma
    sarabusck skrev 2012-07-17 13:56:44 följande:
    Oj allt kom inte med, skrev i slutet att jag inte riktig förstod uppgiften hur jag ska skriva och om de finns någon som vill hjälpa mig :) 
    Jag håller på med precis samma sak... E lite halvklurigt faktiskt, jag valde psykoanalytisk människosyn... Men fastnade på vad de kan vara för nackdelar med det... Du kanske har något bra tips?
Svar på tråden Hjälp- studerar-nti-etik