• Anonym (MaJa)

Menskopp? Nej nu tror jag att jag ger upp!

Jag har efter varje mens problem med irritation i underlivet.
    Bytte från "vanliga" tamponger till ekologiska och det blev något bättre.
    Men så upptäckte jag menskoppen med alla dess fördelar och köpte en för att prova.

Är nu inne på min andra mens med den och jag kan väl säga att det känns rättså hopplöst..
    Första mensen med koppen fick jag den inte på plats och fick ge upp efter någon dag.
    Och nu, mens nummer två ville jag prova igen.
    Har läst instruktioner till förbannelse men nog ska fanskapet läcka..
    Jag fattar inte vad jag gör fel.
    Så här gör jag:
    Viker koppen, stoppar in den och "siktar" bakåt mot korsryggen,. Släpper in luft genom att hålla ett finger bredvid koppen och trycka det åt sidan. Drar i den samtidigt som jag spänner åt musklerna.
     Har provat att ha koppen olika långt in/ut.
    Jag har lyckats några få gånger att den inte läcker, men jag tycker att jag sätter in den likadant som när den läcker..    
    Vad ska jag göra?/ vad gör jag fel? 

• Svar på tråden Menskopp? Nej nu tror jag att jag ger upp!
  • Anonym (e)

Usch samlas allt blod i koppen då? Hur blir det då när man tar ut det? Låter läskigt hehe!

• Anonym (S)

Hann testa min någon månad sedan blev jag gravid, fick till det några gånger men var även gånger då det läckte.
    Tror det krävs lite övning, testa ha ett trosskydd i då gör det ju inget om du skulle läcka, tills du fått in rätta snitsen.
    Ska försöka mig på den igen efter graviditeten och hoppas det går bättre nu. När den fungerar är den ju jättebra och bekvämt främt. 

Jag vek den på mitten och mitten en gång till, sedan förde jag in den och kände hur det "sög tag" och att den fastnade där i. Har klippt av min "svans" så när den ska tas ut så nyper jag till lite i botten för att få lös den och känner då ett vakuum när man får lös den. Lycka till, försök lite till så ska du se att den blir bättre.  

• Anonym (MaJa)
    Anonym (e) skrev 2012-07-17 20:06:25 följande:
    Usch samlas allt blod i koppen då? Hur blir det då när man tar ut det? Låter läskigt hehe!

:D ja tanken är att det ska samlas där. sen tömmer man den i toaletten.
    kan låta läskigt men jag kan säga att det känns faktiskt mycket fräschare än att
    använda tamponger och bindor.
    Om man får det att funka är det as-smidigt.
  • Anonym (e)
    Anonym (MaJa) skrev 2012-07-17 20:12:41 följande:
    :D ja tanken är att det ska samlas där. sen tömmer man den i toaletten.
    kan låta läskigt men jag kan säga att det känns faktiskt mycket fräschare än att
    använda tamponger och bindor.
    Om man får det att funka är det as-smidigt.
    Hmm kanske det hehe! Cool
  • Slowly

Tog ett bra tag att få den att funka för mig. Först efter att jag fick barn så har jag fått den att sitta perfekt. Tror jag var för tight innan. Kanske har du valt fel storlek på koppen? I annat fall så tycker jag i te att du ska ge upp ännu för den är verkligen bra när den sitter bra.

• Anonym (MaJa)
    Anonym (S) skrev 2012-07-17 20:11:00 följande:

Hann testa min någon månad sedan blev jag gravid, fick till det några gånger men var även gånger då det läckte.
    Tror det krävs lite övning, testa ha ett trosskydd i då gör det ju inget om du skulle läcka, tills du fått in rätta snitsen.
    Ska försöka mig på den igen efter graviditeten och hoppas det går bättre nu. När den fungerar är den ju jättebra och bekvämt främt. 

Jag vek den på mitten och mitten en gång till, sedan förde jag in den och kände hur det "sög tag" och att den fastnade där i. Har klippt av min "svans" så när den ska tas ut så nyper jag till lite i botten för att få lös den och känner då ett vakuum när man får lös den. Lycka till, försök lite till så ska du se att den blir bättre.  

jag kan tänka mig att mitt läckage har med vakumet att göra. jag får inget vakum..
    tror jag. jag fattar inte hur den ska kunna vecklas ut där inne.. jag måste släppa in luft med fingret
    annars förblir den ihopvikt.  
    har läst att det är ok att släppa in luft men har även läst att det är vakumet som hjälper till att hålla den på plats.
  • Anonym (Koppan)

Det kan vara meckigt att få den på plats innan man lär sig knepen. Har du rätt storlek? Har du provat alla olika vikningar (C, E och allt vad de heter. För mig funkade det inte förrän jag provade E.) Om du köpt den i Sverige borde du kunna höra av dig dit för support?

• Anonym (Koppan)

Och vakuum, jag får inte heller något vakuum. Eller jo, någon form av vakuum måste det vara för det känns så när jag drar ut den, men det märks inte när jag sätter den på plats. Jag hjälper också till med ett finger och krystar för att den ska fyllas med luft. Det viktiga för mig är att inte trycka den för långt in så att kanten åker upp över livmodertappen, då läcker den. Jag sätter den i stället rätt långt fram och sen glider den på plats med tiden. Den ska ju absolut inte tryckas in som en tampong.

• Naturalia

Jag har haft stora problem med mina själv och lagt ut en smärre förmögenhet på olika sorter. Fortfarande inte helt bra som du.

Har dock märkt att om du vickar den uppåt -  alltså framåt - så den ligger i samma axel som slidan sitter den bättre.

• Anonym (MaJa)
    Anonym (Koppan) skrev 2012-07-17 23:50:49 följande:
    Det kan vara meckigt att få den på plats innan man lär sig knepen. Har du rätt storlek? Har du provat alla olika vikningar (C, E och allt vad de heter. För mig funkade det inte förrän jag provade E.) Om du köpt den i Sverige borde du kunna höra av dig dit för support?

kan vikningen ha någon betydelse?
    jag tror jag har rätt storlek. man skulle välja utefter mensmängd, ålder, baranfödande mm.
    Anonym (Koppan) skrev 2012-07-17 23:53:52 följande:
    Och vakuum, jag får inte heller något vakuum. Eller jo, någon form av vakuum måste det vara för det känns så när jag drar ut den, men det märks inte när jag sätter den på plats. Jag hjälper också till med ett finger och krystar för att den ska fyllas med luft. Det viktiga för mig är att inte trycka den för långt in så att kanten åker upp över livmodertappen, då läcker den. Jag sätter den i stället rätt långt fram och sen glider den på plats med tiden. Den ska ju absolut inte tryckas in som en tampong.
    glider den verkligen på plats om man sätter den långt fram? det måste jag prova. då menar du långt ut eller`?
    med bottnen pekandes framåt eller hur jag ska säga? 

Svar på tråden Menskopp? Nej nu tror jag att jag ger upp!