Hur blir det med barnbidraget??
Jag bara unbdrar hur det blir med barnbidraget om man väljer att bosätta sig i ett annat land???
Är det nån som vet???
Tacksam för svar snarast!!!
Jag bara unbdrar hur det blir med barnbidraget om man väljer att bosätta sig i ett annat land???
Är det nån som vet???
Tacksam för svar snarast!!!
det försvinner... det är ett bidrag I sverige.. inget man kan ta med sig om man flyttar..
Även om det bara är en tillfällig flytt på några/något år??
Jag läste om en som studerade i ett annat land som både fick barnbidrag och svenskt studielån. Han hade varit bosatt i landet då i 3 år. Jag personligen tyckte det var fel
Beror helt på om man är anställd av ett svensk företag och fått utlandsplacering... annars så försvinner det vad jag vet..
Vi har det som MayaS beskriver, vi är utlandsplacerade inom EU av svenskt företag på två år. Enligt specialregler står vi därför kvar i svensk socialförsäkring och vi har både svensk föräldrapenning och barnbidrag. Om du flyttar utomlands under liknande omständigheter så kolla med din/din mans personalavdelning, de vet nog mer.
För studenter tror jag specialregler gäller, de får oftast inte skriva sig i landet de studerar, därför måste de fortsatt vara skrivna i Sverige. Jo de får studiebidrag, ta studielån och det finns kanske några som studerar utomlands med barn, men tänk vilka hemska studielån de sedan har...
Det svenska barnbidraget är för barn som bor i Sverige. I andra länder kan det finnas motsvarande bidrag, främst i Europa.
De som är utsända som diplomater från Sverige, alltså jobbar för en ambassad, tror jag har rätt att fortsatt vara skrivna i Sverige. Ev även de som jobbar för EU i Bryssel och andra platser.
Har aldrig hört att det skulle gå att fortsatt vara skriven i Sverige om man är utsänd att jobba för svensk arbetsgivare? kanske om det är högst ett år. Då borde ju även den som jobbar skatta i Sverige. (jo klart många gör så, är skrivna i Sverige (inte skattar!), men jag vet inte om det är lagligt)
/amnai, USA
förut Tjeckien och Brasilien
Tack för alla svaren!
Nu hajar jag hur det fungerar med barnbidraget ... på sätt och vis ...
Nu vet jag ju inte om det blir till att bosätta sig i det andra landet, och det är ju inte aktuellt förrän om flera år, men det kanske handlar om en längre utlandsvistelse ... i alla fall till en början ...
anmai:
som expat kan man faktiskt få det Men man måste uppfylla kraven i EU-förordning 1408/71 som utsänd och medföljande. Vi har tvåårskontrakt och har denna förmån under dessa två år. Min man skattar i Tyskland, hans företag står för mellanskillnaden.
länk till försäkringskassans publikation i ämnet:
www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/vgl0411.pdf
Vi är INTE skrivna i Sverige utan står som utflyttade.
smurfisar
"Jag läste om en som studerade i ett annat land som både fick barnbidrag och svenskt studielån. Han hade varit bosatt i landet då i 3 år. Jag personligen tyckte det var fel"
Det är väl en självklarhet att det finns svenskar som lånar av csn för att studera utomlands!
De flesta jag känner har studielån för utlandsstudier.
Varför tycker du att det är fel?
Om att forsätta ha förmåner som svensk medborgare fastän man flyttat över gränserna: Det finns prejudikat om det där. Ofta vinner individen, eftersom EUs lag om fri förflyttning inom EU utan diskriminering gäller över Sveriges lag om att vara skriven i Sverige.
Så länge du bor inom EU kan du därför ha svenskt barnbidrag enligt EUs lag.
Det finns inget som säger att du automatiskt får bidrag av det nya landet bara för att du bor där. Det enda som är absolut förbjudet är att lyfta dubbla bidrag.