• Anonym (Vårdnad.)

Ansöka om ensam vårdnad.

Hej! jag har en fråga hur ansöker man  om ensam vårdnad? Vad krävs för att jag ska få det? Om någon är dömd för något kan personen få vårdnad om ett barn om det är ett allvarligt brott? Tacksam för svar! Mvh

• Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad.
  • Anonym (ensam mamma)

Hej, för att söka ensam vårdnad så ska du först kontakta en advokat. (Det blir enklast så) Advokatkostnaderna baseras på din inkomst, resten täcker staten om jag förstått det hela rätt.

Jag är igång med att söka ensam vårdnad. Detta kommer att gå igenom eftersom pappan misshandlat barnet och dömts för detta. Det krävs alltså väldigt mycket för att få igenom ensam vårdnad. Väldigt tråkigt tycker jag.  

• Anonym (Vårdnad.)

oki jag förstår.. TAck för ditt svar. Men om någon har en dom på sig kan väl inte personen få gemensam vårdnad??

• Anonym (Vårdnad.)

men om personen aldrig tagit något ansvar för barnet när det var litet då? aldrig brytt sig?

• Anonym (ensam mamma)

Jodå, han kan ha misshandlat dig och ändå få gemensam vårdnad.  Allt handlar om han utsätter barnet för fara. Pappan gullar de alltid med, tro mig.

Får man fråga varför du vill ansöka om ensam vårdnad? 

• Anonym
    Anonym (Vårdnad.) skrev 2012-07-17 21:22:54 följande:
    oki jag förstår.. TAck för ditt svar. Men om någon har en dom på sig kan väl inte personen få gemensam vårdnad??
    Självklart kan man det. Att man begått brott har inget med ens förmåga som vårdnadshavare att göra. Förutom då om man t ex är dömd för brott mot barnet eller om man ska sitta i fängelse i många år då det kan vara problematisk att utöva vårdnad.
  • Anonym (ensam mamma)

"Barnet har fortfarande rätt till en pappa." Däremot kan du om du lyckas få pappan att godkänna att du får ensam vårdnad.

• Anonym (Vårdnad.)

oki..Hoppas att det går bra för dig! Lycka till! Är det familjerätten som bestämmer om vårdnaden el om den ska vara enskild?
     Men när barnet är under 1 år har väl mamma ensam vårdnad?
     Måste man då ansöka i gen om det?.

• Anonym (ensam mamma)
    Anonym (Vårdnad.) skrev 2012-07-17 21:42:12 följande:
    oki..Hoppas att det går bra för dig! Lycka till! Är det familjerätten som bestämmer om vårdnaden el om den ska vara enskild?
    Tingsrätten tar upp ärendet. Men prata med en advokat, finns de som erbjuder kostandsfri rådgivning. Eller prata med socialen, de vet rätt mycket om ensam vårdnad.

Nej mamman har inte ensam vårdnad under första året, men man anser att barnet har det bäst hos mamman den första tiden. Har jag helt fel nu?

Pappan kan ju ansöka om delad vårdnad, då kan beslutet omprövas.     
  • Anonym
    Anonym (Vårdnad.) skrev 2012-07-17 21:42:12 följande:
    Anonym (ensam mamma) skrev 2012-07-17 21:50:16 följande:
    Tingsrätten tar upp ärendet. Men prata med en advokat, finns de som erbjuder kostandsfri rådgivning. Eller prata med socialen, de vet rätt mycket om ensam vårdnad.

Nej mamman har inte ensam vårdnad under första året, men man anser att barnet har det bäst hos mamman den första tiden. Har jag helt fel nu?

Pappan kan ju ansöka om delad vårdnad, då kan beslutet omprövas.     
    Ja, det var lite fel där.

Det finns ingen ettårsgräns och det finnsheller inget som säger att barnet har det bäst hos mamman. Såhär är det:

När barn föds och föräldrarna inte är gifta så har mamman automatiskt ensam vårdnad från födseln. När man sen går till Familjerätten för att fastställa faderskapet så kan man även fylla i att man vill ha gemensam vårdnad. Vill inte mamman det så fyller hon helt enkelt inte i det. Opponerar sig pappan mot detta blir han tvungen att stämma mamman i rätten för att få gemensam vårdnad.

Familjerätten är ingen rätt egentligen, bara namnet som förvillar. Det är en rådgivande instans och de beslutar inte om någonting alls. De enda som kan besluta om vårdnaden är tingsrätten om inte föräldrarna själva lyckas komma överens om vad som ska gälla.
  • TheLightOfMyLife

Om pappan vill att mamman ska få ensam vårdnad, hur gör man då, rent praktiskt ? Vi är i nuläget gifta men ska skiljas.

Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad.