• andrabarnet

    Testoviron dep mot försenad pubertet=erfarenhet någon?

    Min gosse född -97 är kortväxt och har inga synliga spår av pubertalutveckling. Läkarn säger att han har låga halter testosteron och han är ca. 12 år enligt skelettets ålder. Nu har de kommit fram till att de kan hjälpa puberteten och förmodligen öka tillväxten genom att ge honom testoviron dep med injektioner var 4:e vecka under 6 månader. De menar att det är under puberteten som pojkar växer som mest och tror att det kommer att påverka även längden i positiv riktning. Sonen lider mycket av sin avsaknad av pubertet och så klart även av sin kortväxthet. Läkaren tror att detta har att göra med att han är förtidigt född och att han aldrig klättrat på tillväxtkurvan utan sakta följt sin egen kurva genom åren.

    Någon som har erfarenhet av detta och hur mycket har era barn vuxit med hjälp av injektionerna?  

  • Svar på tråden Testoviron dep mot försenad pubertet=erfarenhet någon?
  • ollasulrika

    Min man som nu visserligen är 39 i dagsläget producerar för lite testosteton. Han har sedan han var 18 fått tillskott för att han va för liten. Han är idag 186 å väger säkerligen 97 kg eller nåt. Honom funkade det bra på. Ja tror han får sin injektion var8:e vecka.

  • andrabarnet

    Tack för svaret! Låter lovande...antar att han inte har några speciella biverkningar av det heller eftersom han fått det så länge?  Enligt läkarn ska han få 1 spruta var fjärde vecka under sex månader och eventuellt får han en till efter det beroende på hur testosteron halten ser ut då. Jag trodde inte man kunde få sprutorna under så lång tid som din man.

  • ollasulrika

    Dom kollar honom med jämna mellanrum och han producerar för lite testosteton hela tiden. Men nåra biverkningar får han inte va ja vet. Han bygger muskler lättare så det är ju en positiv grej iaf :)

  • Malin1234

    Hej 
    Hittade denna gamla tråd .
    Undrar hur det gick för din grabb ?
    Har han vuxit med hjälp av sprutorna och hur lång tid tog
    det efter han fick första sprutan tills han märkte en start
    av puberteten ?
    Har själv en pojke som ev ska påbörja en likadan behandling .
    Mvh Malin

  • Hildigard

    Hej

    Jag hittade också denna tråd och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter under och efter behandling av era söner. Har en kille som snart blir 15 år som ska börja denna behandling.

  • basio

    Hej! 


    Min son fick denna behandling förra året, han är nu 16 år. Han har skjutit i höjden rejält och även kommit målbrottet och fått mer kroppsbehåring. Aptiten ökade rejält också. Vi vet ännu inte om han ska få ytterligare sprutor, vi får se hur det utvecklar sig. Han har dock fortfarande väldigt dålig viktuppgång vilket är en del av hans problematik. 


    Vi är väldigt nöjda med behandlingen och att vi valde att göra den.

Svar på tråden Testoviron dep mot försenad pubertet=erfarenhet någon?