Vårdnadstvist och även längtan efter flytt
Hej!
Jag är just nu i en vårdnadsprocess med mitt ex. Vi har precis börjat, eller knappt det, vi har inte börjat vårdnadsutredningen ännu, men fått svar från tingsrätten att en sådan kommer bli.
Jag har haft problem med mitt ex sen dag ett vi träffades (Varför jag stannade kvar vill jag inte diskutera här)
Han är drogmissbrukare och har vart i mååånga år.. Har 4 utredningar på våran dotter (4 år), den senaste avslutades i veckan.
Umgänget har vi redan domslut på, hade ett innan men det höll han inte och nu har vi ett nytt som han inte heller hållit och han får bara ha henne då han gjort pissprov osv...
Nåja, det jag undrar är, att om jag inte vinner vårdnaden så undrar jag hur det blir om jag flyttar lite minder än 10 mil (Annan kommun) utan hans godkännande, om han stämmer mig, vad händer då? Hur blir jag och min dotter drabbad då?
Anledning till att vi vill flytta är att min nuvarande sambo jobbar i stockholm och pendlar och vi vill flytta så det blir mindre väg för honom att pendla och jag vill plugga på annan ort och vill bo så vi har bra avstånd till både jobb och skola och att jag vill komma bort från den här stan där ALLA vet vad jag gått igenom,dagispersonal, arbetskamrater/chefer, alla bekanta som dyker upp överallt som hör till mitt förfluta med mitt ex.
Och så har vi en liten knodd på väg och såklart vill ju min nuvarande vara så delaktig som han bara kan och inte behöva sova borta flera nätter i veckan pga långt till jobb osv...
Någon som har erfarenhet eller är kunnig inom området?