• Anonym

Vårdnadstvist och även längtan efter flytt

Hej!

Jag är just nu i en vårdnadsprocess med mitt ex. Vi har precis börjat, eller knappt det, vi har inte börjat vårdnadsutredningen ännu, men fått svar från tingsrätten att en sådan kommer bli.

Jag har haft problem med mitt ex sen dag ett vi träffades (Varför jag stannade kvar vill jag inte diskutera här)

Han är drogmissbrukare och har vart i mååånga år.. Har 4 utredningar på våran dotter (4 år), den senaste avslutades i veckan.

Umgänget har vi redan domslut på, hade ett innan men det höll han inte och nu har vi ett nytt som han inte heller hållit och han får bara ha henne då han gjort pissprov osv...

Nåja, det jag undrar är, att om jag inte vinner vårdnaden så undrar jag hur det blir om jag flyttar lite minder än 10 mil (Annan kommun) utan hans godkännande, om han stämmer mig, vad händer då? Hur blir jag och min dotter drabbad då?

Anledning till att vi vill flytta är att min nuvarande sambo jobbar i stockholm och pendlar och vi vill flytta så det blir mindre väg för honom att pendla och jag vill plugga på annan ort och vill bo så vi har bra avstånd till både jobb och skola och att jag vill komma bort från den här stan där ALLA vet vad jag gått igenom,dagispersonal, arbetskamrater/chefer, alla bekanta som dyker upp överallt som hör till mitt förfluta med mitt ex. 
    Och så har vi en liten knodd på väg och såklart vill ju min nuvarande vara så delaktig som han bara kan och inte behöva sova borta flera nätter i veckan pga långt till jobb osv...

Någon som har erfarenhet eller är kunnig inom området?

• Svar på tråden Vårdnadstvist och även längtan efter flytt
  • Anonym

De utgår ju alltid från vad som är bäst för barnet.
    Antar att hon är skriven hos dig nu?
    Skulle fråga ngn mer kunnig en anonym fråga om vad som skulle hända. Rent spontant så tycker jag inte det låter så bra att bara ta pick och pack och dra nu när ni redan startat den här processen. Ser ju inte ut som att du vill samarbeta då.
    Men drar det ut på tiden så är det bäst att ordna det innan hon börjar skolan och fått fler fasta kompisar. 

• Anonym (Carl)

Hoppas han vägrar skriva på flytten och han får vårdnaden!
    Lågliv till mammor som dig,som bara tänker egoistiskt och inte på barnets rätt till BÅDA sina föräldrar,står inte högt i kurs...
    SÄTTER man barn till världen får man ANPASSA SIG TILL DOM och inte tvärtom. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-19 00:47:30 följande:

De utgår ju alltid från vad som är bäst för barnet.
    Antar att hon är skriven hos dig nu?
    Skulle fråga ngn mer kunnig en anonym fråga om vad som skulle hända. Rent spontant så tycker jag inte det låter så bra att bara ta pick och pack och dra nu när ni redan startat den här processen. Ser ju inte ut som att du vill samarbeta då.
    Men drar det ut på tiden så är det bäst att ordna det innan hon börjar skolan och fått fler fasta kompisar. 

Nu menade jag flytt efter processen, om jag inte får vårdnaden.
  • Anonym
    Anonym (Carl) skrev 2012-07-19 01:08:01 följande:
    Hoppas han vägrar skriva på flytten och han får vårdnaden!
    Lågliv till mammor som dig,som bara tänker egoistiskt och inte på barnets rätt till BÅDA sina föräldrar,står inte högt i kurs...
    SÄTTER man barn till världen får man ANPASSA SIG TILL DOM och inte tvärtom. 
    Han träffar henne nästan aldrig pga sitt missbruk och att han inte har någon större lust, jag kämpar och har gjort i alla år att få ett fungerande umgänge mellan dom men han bryter det gång på gång och är inte alls villig..
    Jag pratar om att flytta 10 mil max så att han kan ha henne varannan helg som är tanken.. ska inte ta pappan ifrån min dotter, skulle aldrig falla mig i tanken.

En förälder som knarkar och i stort sett skiter i sitt barn är inte det bästa för sitt barn.. eller anser du att en knarkare är en bra förälder? 
    Självklart ska man anpassa sig efter barnen men inte den andre föräldern som knarkar och skiter i både sitt eget liv och andras ink. sitt eget barn... och han har en dotter sen tidigare som han knarlat bort och som han skitit i att ha kontakt med på 7 år! 
  • Anonym

han verkar vara en olämplig förälder pga missbruket.
    men umgänge fungerar ju fint när man har 10 mil emellan sig :) 

• Anonym (en mamma)

nu tänker du bara på digsjälv. visst är det spännande att börjar om på nytt när man har gott igenom mycket, men du skulle har tänkt på det innan du skaffade barn med en drogmissbrukare. det är dags att växa upp och blir mamma, inte fly från en stan till det andra bara för att folk vet för mycket om dig :( du vill har livet bekvämt för digsjälv och det är rent självisk

• sofhia

Pa vilket satt ar ts sjalvisk som vill borja ett nytt (battre) liv med sin dotter och nya sambo? Det galler en flytt pa under 10 mil. Ar det nagon som ar sjalvisk sa ar det val pappan som valjer droger framfor dottern.

• Anonym (Flytta okej)

Flytta om du har EV är okej juridiskt. Ni får hjälpas åt med att fixa resorna mellan er. Det går säkert bra! 

• ZsaZsa

Det beror ju på hur lämplig han anses vara i processen. Håller han sig ren och sköter allt i övrigt, kan han ju anses likvärdig som förälder. Om han är intresserad. Är han det och han stämmer dig på boendet finns ju möjligheten att han vinner boendet. Du skapar sämre läge genom att flytta. Det rätten ska försöka komma fram till och besluta om är vad som är bäst för barnet. Du rycker upp det från boendet och du försvårar umgänget. Det hjälper inte att säga att hon kan vara där varannan helg och att du kan skjutsa. Det blir en begränsning. Sett till framtiden så blir det ofta svårare därför att ju äldre barnen blir, desto viktigare blir kompisar och fritidsintressen, vilka ju ofta utövas på helgerna. Ska ditt barn missa kalas, träningar, umgänge och annat bara för att du vill flytta? Hon har rätt till både en god fritid och en relation med sin pappa, om det är möjligt.

Du har ju gjort dina val genom att etablera en relation med en annan man och nu väntar du redan ett barn till. Lite bråttom där? Vore det inte smartare att få ordning på en sak i taget?

Kanske kommer du undan med att flytta, för han har ju inte bästa läget. Å andra sidan kommer du aldrig undan ditt ansvar gentemot ditt barn. Det är inte säkert att hon kommer att tacka dig om tio eller tjugo år.

Sedan kan det ju vara så att det bästa för ert barn är att inte träffa sin pappa så mycket så att en flytt kanske är bra, men förekom inte utredningen om du inte vill riskera något. Det kan lätt ses som manipulativt.

• Anonym (anonym)
    sofhia skrev 2013-07-17 05:19:26 följande:
    Pa vilket satt ar ts sjalvisk som vill borja ett nytt (battre) liv med sin dotter och nya sambo? Det galler en flytt pa under 10 mil. Ar det nagon som ar sjalvisk sa ar det val pappan som valjer droger framfor dottern.
Svar på tråden Vårdnadstvist och även längtan efter flytt