• angelica91

Ont i höger revben/ryggen ?

Vad kan man göra åt att det gör ont i höger revben och bakom i ryggen ? är det bebisen som ligger där och trycker eller är det något annat ? Hoppas någon har något tips på hur man kan bli av med det är ju bara i v24 så känns långt kvar om det ska göra ont resten av tiden.

• Svar på tråden Ont i höger revben/ryggen ?
  • Inana

Kan ju egentligen bara en läkare svara på. Jag hade samma och i mitt fall var det gallsten... Hade dock ont strax under bröstbenet också. Kan ju vara en idé att kolla upp kanske. :) Det är inte helt ovanligt att man får det just under en graviditet. :)

• Oonah

Hade precis så, men det var en nerv i kläm (också runt vecka 24). Det blev bara värre och värre, kunde till sist inte sitta, stå eller gå längre än 20 min åt gången. Läkarna och BM sa bara att det är så att vara gravid (de trodde det berodde på graviditeten och kollade inte ens upp det), men jag fick superbra hjälp hos sjukgymnasten som jag kontaktade själv.

Ring till dem! Är det en nerv så får du några övningar som hjälper jättebra. Jag blev helt återställd på bara några dagar och mår nu oförskämt bra som höggravid.

• angelica91

Tack för era svar, får kolla med barnmorskan nästa gång jag ska dit! Hoppas på att det går över sålänge, men verkar ju inte som om man har sån tur ;D

• Josssa9o

Hejsan! är det ungefär vid mallengärdet du har ont, och en liten bit ner på revbenen? och har du ont bakom skuldran?

För jag har haft smärtor sen v.14 och det började med att jag hade som ett invärtes blåmärke som satt på revbenskanten, och har bara blivit värre, har nu sedan några veckor tillbaka fått ont bakom skuldan! dem sa att det va magkatarr men jag har en låsning bakom skulderbladet!    Så jag ska till sjukgymnast på torsdag och "låsa" upp det!! Har fått så för jag spänner på mig och kan inte slappna av om dagarna!

Bf 10/11-12 <3
  • angelica91

Jag försökte beskriva det för pojkvännen med ett riktigt ömt blåmärke typ på mitten av revbenet kanske och bak i ryggen ! Och ja man vet ju inte vad man ska göra när det gör ont, känns som om man inte ens kan andas, har varit hemskt i två dar nu, men idag har det varit lugnt nästan hela dagen, tills för någon timme sen. Men det är inte jätte illa än, kanske skulle tala med en sjukgymnast ändå, går man genom bm då eller hur gör man ? Vore ju skönt om man kunde bli av med det, annars får jag väl trösta mej med att det bara är 100 dagar kvar ;D

• Josssa9o

Jag ringde min familjeläkare, och förklarade hur det kändes! Sen ska man ju gärna "förvärra" det lite när du förklarar!! Annars sä säget dem säkert att det går över!! Men säg att det bara hjälper när du ligger ner!! Och att det har börjat bli tungt när du andas!

• Oonah

Det går bra att ringa direkt till sjukgymnasten och boka tid. Så gjorde jag. Kommer göra så nästa gång jag får något liknande problem i rygg, ben, nacke eller så.

Mina två sjukgymnaster himlade lite med ögonen när jag berättade att min BM och läkare bara tyckte det var att härda ut. Skrattande 

• angelica91

Jag är ju sjukhusrädd så har ingen läkara för jag går aldrig iväg :D haha men jag tar det med barnmorskan är ju bara två veckor kvar nu tills ja ska dit :) Hoppas det fungerar att gå till en sjukgymnastv vore ju väldigt skönt att bli av med det. Kan man göra några övningar själv eller vad gör dom ? :)  

• Mrs Smith

Hej, jag har nästan samma sak är i v 23 (22+3).

Jag får ibland en huggande smärta i revbenen ganska långt ut på ryggens högra sida. Ibland kan det göra så ont att jag måste skrika till men ibland är det uthärdligt. Smärtan är går över ganska snabbt. Den kan komma när jag ligger ner i soffan på vänster sida eller ligger på rygg. Det känns lite som om att lungan fastnar i revbenen och jag är dessutom öm på stället.

Tänkte ringa till min BM på måndag och höra vad hon tror att det är. Undrar dock om någon har haft samma sak?

• Oonah
    angelica91 skrev 2012-07-26 21:08:25 följande:

Jag är ju sjukhusrädd så har ingen läkara för jag går aldrig iväg :D haha men jag tar det med barnmorskan är ju bara två veckor kvar nu tills ja ska dit :) Hoppas det fungerar att gå till en sjukgymnastv vore ju väldigt skönt att bli av med det. Kan man göra några övningar själv eller vad gör dom ? :)  

Ja, de visar dig övningar som du sedan fortsätter med själv hemma. Jag fick totalt två övningar som jag skulle göra tre gånger per dag. Det var inga problem för mig att hålla det eftersom de var så otroooligt sköna att göra för ryggen. Ibland gjorde jag dem fler gånger.
  • angelica91

Mrs Smith, nej det låter inte bekant, brukar bli bättre när jag ligger ner :S hoppas barnmorskan vet vad det är, lät ju värre än mitt onda ! Läskigt med lungor. 

Oonah, Låter ju kanonbra att få så bra övningar, hoppas ja med får det :):)

• Ã…sa 473

Jag hade nagot liknande- hade svin-ont i hoger revben och bakom skulder bladet-speciellet nar jag hostade eller nos eller forsokte resamig fran liggande sa kunde jag nsatn borja grata.
    Det visade sig vara ett revben som "hoppat ur"och dessutom fatt en spricka. Jag tror det kom efter att jag bus-brottats med min tvaaring..
    Jag gick till en kiroprator som satte ratt revbenet och den mest intensiva smartan forsvann pa ne gang och resten efter nagon vecka nar sprickan lakt.

Rekomenderar aboslut att ga till en sjukgymnast som forstar sig pa hur revben och nerver fungerar och kan komma i klam.

• angelica91

Oj det lät väldigt läskigt ! Haha men dom vet ju vad man gör. Tusen tack för att ni finns så man vet vart man ska vända sej, Inget jag skulle tänkt på om ni inte hade skrivit vad det kunde vara :)

Svar på tråden Ont i höger revben/ryggen ?