• Anonym (poff)

Hastig viktuppgång tidigt i graviditet, livrädd! Varför?

Detta må låta ytligt, hoppas ni kan "missförstå mig rätt"..

Innan jag blev gravid TROR jag att jag vägde omkring 54-55kg.
    Vid inskrivningen förra veckan, i vecka 10 så vägde jag 60kg.
    Hela jag känns som en svullen boll, brösten väller ur BH:n och jag har redan valkar kring BH:n så att säga.
    Jag har inte mått illa öht utan har kunnat äta med god aptit hittills.

Jag är LIVRÄDD för att detta ska sluta på 30-40kg innan barnet föds..
    Jag tycker inte att jag äter så mycket mer än vanligt, en period gjorde jag det kanske, men inte sjutton svullar jag godis och kakor. Fikar vid kalas, även nu. Godis på helgen.

Är det normalt att bara *POFF* redan vid vecka 11? Är det något som kan "gå tillbaka" lite?
    Beror det på omställning?

Återigen, jag kommer inte dra ner eller banta så ni som oroar er för det behöver inte svara.
    Självklart är barnet viktigast, men som gravid kvinna är det mycket som cirkulerar i ens huvud, även de till synes mest banala ting.

• Svar på tråden Hastig viktuppgång tidigt i graviditet, livrädd! Varför?
  • niagara

Hur lång är du? Var du underviktig innan så kan kroppen försöka göra ett skutt...

• Anonym (poff)
    niagara skrev 2012-07-18 07:49:59 följande:
    Hur lång är du? Var du underviktig innan så kan kroppen försöka göra ett skutt...
    Jag är 164cm lång.
  • Madeleine01

Det var samma för mig. Gick upp jättemycket i början och inte så mycket sen senare i graviditeten. Dom säger ju det att går man upp mycket i början blir det inte så mycket mot slutet. Till vecka 13 hade jag redan gått upp 10 kg. Totalt gick jag upp 16 kg.Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Försök att promenera då och då. det gjorde jag, det räddade mig tror jag . annars hade det nog lätt blivit 20-25 kg :) Oroa dig inte och njut av tiden som gravid :) Det är underbart!!!

• Anonym (poff)
    Madeleine01 skrev 2012-07-18 07:56:36 följande:
    Det var samma för mig. Gick upp jättemycket i början och inte så mycket sen senare i graviditeten. Dom säger ju det att går man upp mycket i början blir det inte så mycket mot slutet. Till vecka 13 hade jag redan gått upp 10 kg. Totalt gick jag upp 16 kg.Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Försök att promenera då och då. det gjorde jag, det räddade mig tror jag . annars hade det nog lätt blivit 20-25 kg :) Oroa dig inte och njut av tiden som gravid :) Det är underbart!!!
    Tack för svar!
    Jag SKA börja promenera, så snart denna abnormala förbannade trötthet ger med sig.
    Jag arbetar just nu 9h/dag utan raster så på eftermiddagen orkar jag inte ett dugg, vilket grämer mig.
    Men jag förstår att det måste finnas en gräns.

Men som sagt, så snart jag börjar känna mig någorlunda pigg igen ska jag ta tag i promenaderna, jag har semester om 2½ vecka, då borde det vara bättre.
  • Litenåfin

Samma sak hände mej, det sa bara poff första veckorna och nu i v39 säger vågen +11 kg :)

• Themis

Det som händer nu är att brösten byggs om, mjölkkörtlarna utvecklas ja jäklar! Den förändringen kommer snart att vara klar och då blir de mer hanterbara ett tag igen. Jag såg ut som Lara Croft i de veckorna men svullnaden gick ner lite sen när det var "färdigändrat".

Du samlar säkert på dig vätska också för hormonerna rasar runt i kroppen och har inte ställt in sig ordentligt.

Försök tänka på vad du äter och röra på dig lite varje dag bara, så får du se om det rätar ut sig.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Bite me

Jag gick upp mycket i början. Men det berodde på att jag blev väldigt illamående när jag blev hungrig...så jag åt ganska ofta Men efter dom första jobbiga veckorna gick det över och allt som allt gick jag upp 12 kilo, helt okej!

Your inner knowing is your only true compass
  • Anonym (poff)
    Litenåfin skrev 2012-07-18 08:13:07 följande:
    Samma sak hände mej, det sa bara poff första veckorna och nu i v39 säger vågen +11 kg :)
    Åååh, låter fantastiskt! TÄNK om!!
    Themis skrev 2012-07-18 08:15:20 följande:
    Det som händer nu är att brösten byggs om, mjölkkörtlarna utvecklas ja jäklar! Den förändringen kommer snart att vara klar och då blir de mer hanterbara ett tag igen. Jag såg ut som Lara Croft i de veckorna men svullnaden gick ner lite sen när det var "färdigändrat".

Du samlar säkert på dig vätska också för hormonerna rasar runt i kroppen och har inte ställt in sig ordentligt.

Försök tänka på vad du äter och röra på dig lite varje dag bara, så får du se om det rätar ut sig.
    Det är kanske så ja, det händer ju mer i magen än vad man kan förstå just nu, eller hur?
    Jag har den senaste veckan haft lite problem med att inte kunna bajja varje dag vilket jag gör i normalfall, två ggr/dag tom. Ursäkta.. När jag äter så bara "poff" blir magen stinn och svullen, tung och stor.

Hoppas det snart är "färdigbökat" därinne då så att jag kanske slutar jäsa så förbannat.

Brösten dock, herregud. Jag är chockad. Min fasta C-kupa redan fullkomligen väller över BH:n, jätteroligt.
    Bite me skrev 2012-07-18 08:16:28 följande:
    Jag gick upp mycket i början. Men det berodde på att jag blev väldigt illamående när jag blev hungrig...så jag åt ganska ofta Men efter dom första jobbiga veckorna gick det över och allt som allt gick jag upp 12 kilo, helt okej!
    Låter som en alldeles ypperlig viktuppgång. Jag är halvvägs dit redan
  • Themis
    Hoppas det snart är "färdigbökat" därinne då så att jag kanske slutar jäsa så förbannat.

Brösten dock, herregud. Jag är chockad. Min fasta C-kupa redan fullkomligen väller över BH:n, jätteroligt.
    Köp några nya BHar på sommarrean vetja, det känns bättre då och du kommer att behöva dem!
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym (poff)
    Themis skrev 2012-07-18 08:24:09 följande:
    Köp några nya BHar på sommarrean vetja, det känns bättre då och du kommer att behöva dem!
    Ja, jag köpte en sömlös BH häromdagen som jag har, den är skön, stora kupor som täcker hela brösten

Men utöver denna fanns det ingenting åt mig förutom amningsbhar. Alla andra har så tunna band och det skär bara in.
Svar på tråden Hastig viktuppgång tidigt i graviditet, livrädd! Varför?