• iikiwiberries

Hur noga med storlek på väskan?

hur noggranna är de med storleken på väskor när man reser? varje flygbolag skriver ju max storleken på hur stora väskor man får ha. jag har rest hela livet med mina föräldrar men aldrig tänkt på detta. har nu en vän som ska resa och mäter alla väskor noga innan hon ska köpa.

jag undrar om nån har erfarenhet? hur noga är de? tex om det skiljer en 3 cm på kabinväskan?

• Svar på tråden Hur noga med storlek på väskan?
  • FixarFrasse

Det beror ganska mycket på vem du reser med. Vissa bolag (t ex Ryan) kompenserar en hel del av sina låga biljettpriser med att vara stenhårda med vikt, mått o s v. 

• Looloo97

Det brukar vara ett mått på 115 cm runtom som gäller för kabinväskor (HxBxD) vissa flygbolag är extra hårda med måtten men generellt är det 55 cm hög som gäller. Det är dock inte alls alla som mäter eller kollar annat än vikten, Ryanair har en liten låda du ska stoppa väska i och då är det bredd och tjocklek som är viktigast.

Norwegian har jag inte flugit med på flera år så jag minns inte om dom var extra noga med annat än vikten. Men om jag ändå checkar in bagage brukar jag aldrig ta en så stor handbagageväska, det är ju bara jobbigt. 
    Med Ryanair däremot reser jag bara med handbagage och då är det ju en annan sak. 

• iikiwiberries

saken är att vi behöver allt utrymme vi kan få, ska nämligen flytta utomlands och endast ha med det som får plats på planet. det exakta måttet på väskan jag hitta är 58 x 36 x 21

hoppas någon annan som vet som kanske flugit med de nyligen. jag vet att det vägas men har aldrig varit med om att de mäter... men har mest flugit med sas,lufthansa 

• Hackad på FL

Har flugit med Norwegian 8 gånger (senast i förrgår) och de har aldrig kollat måtten på våra väskor eller någon annan vi sett vid incheckning, varken handbagage eller incheckat. Har rest med normala ryggsäckar och allt från mindre bagar, större resväskor och gigantisk bag. Däremot vikten på incheckat kollar de och verkar ganska noga med, dock inte några hg. Handbagage har jag aldrig sett dem väga, man får ju ha 10Kg men om det ser väldigt tungt ut kan jag tänka mig att de kollar. Betala för en eller flera extra väskor om ni ligger på gränsen (vet inte om de har någon gräns för hur många väskor man tar med), senast tog vi två väskor på utresan och tre på hemresan, kostar inte så mycket, förstår inte varför Du bara tänker ha en liten väska med dig....

• iikiwiberries

åh tack så mycket för svaret! det var precis ett sånt svar jag behövde! haha jag ska inte bara ha med EN liten väska utan har hittat just denna billigt och ska köpa var sin till barnen (som handbagage) och allmänt bra att veta hur mycket man kan ha med. vi ska ju flytta utomlands och kommer försöka ha med precis så mycket man får utan att behöva betala extra om det går =)

• Hackad på FL
    iikiwiberries skrev 2012-07-26 08:00:13 följande:
    åh tack så mycket för svaret! det var precis ett sånt svar jag behövde! haha jag ska inte bara ha med EN liten väska utan har hittat just denna billigt och ska köpa var sin till barnen (som handbagage) och allmänt bra att veta hur mycket man kan ha med. vi ska ju flytta utomlands och kommer försöka ha med precis så mycket man får utan att behöva betala extra om det går =)
    I see

Ja som sagt kostar det ju inte så mycket, vi betalade 395:- för 5 väskor (100Kg) (Köpenhamn - Dublin)  effektivast är så klart om själva väskorna är så lätta som möjligt. Man får tydligen ha max två inchekade bagage per person vilket ger 50Kg totalt varav förmodligen en 6-8Kg går åt till själva väskorna. Övervikt är dyrt, 79:-/Kg så det är bättre att ha fler väskor än ett par kilo för mycket i någon.

Lycka till med flytten! 
  • Hackad på FL

Kan tillägga att när vi flög hem från Dublin så hade Ryanair använt gaten tidigare och Norwegian-värdinnan flyttade nogsamt undan Ryans bagagemätare och jag kunde inte se någon Norwegian dito i närheten. Inte många på planet hade handbagage som fått plats i Ryans mätare.

• iikiwiberries

tack tack!! ser verkligen fram emot flytten =) men mycket att tänka på innan! låter som jag kanske ska chansa på väskan som är 3 cm längre till barnens handbagage =) ska köpa en hel del andra väskor också!

• börje

herregud du oroar dig om 3cm! din flytta utomlands lär ju ta tid om man säger så:P packa och dra för i helvete.

• Grande Rock
    iikiwiberries skrev 2012-07-26 08:00:13 följande:
    är det biligare att köpa nya väskor än att checka in ett extra, lite större, kolli?
    It's Good But It Just Ain't Right
Svar på tråden Hur noga med storlek på väskan?