• Anonym (barnlängtan)

Svårt att bli gravid efter missfall

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig! Det är så att jag hade ett missfall i slutet av mars 2012 (var då i vecka 8). Sedan dess har vi försökt bli gravida igen utan att lyckas. Först hade jag väldigt oregelbunden mens, men vid de två senaste försöken (slutet av maj och slutet av juni) så har vi lyckats pricka in ÄL perfekt (använder ÄL stickor) och mensen har kommit efter exakt 28 dagar (skönt att i alla fall ha regelbunden mens igen). Nu i juli visade graviditetsstickan positivt två dagar före mens, ändå fick jag mens två dagar senare. Nu visar det dock negativt. Var det missfall igen?

Sen så känns det så konstigt i livmodern. Det känns som om något finns där. Det trycker på högt upp på vänstra sidan i livmodern.Som när man var tidigt gravid (har ett barn från förut). Vad kan det vara? Jag tänker att något har blivit kvar från missfallet och jag därför inte blir gravid, men det gjordes ett ultraljud i slutet av maj och då sa barnmorskan att ingenting har blivit kvar efter missfallet.

Det är klart, man har väl en 25 % chans att bli gravid vid varje försök, så kanske vi bara måste vänta på vår tur. Ändå undrar jag om det finns någon som varit med om samma sak och som kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Svårt att bli gravid efter missfall
  • Anonym (Hoppas)

Hej TS! Jag är i exakt samma sits som du. Hade ett mf i slutet av mars, sedan oregelbundna cykler och konstiga mellanblödningar som slutade i mitten av juni(!). Sedan har jag haft normala cykler utan mellanblödningar, men vi har inte försökt bli gravida än. Denna månad tänkte jag vi ska försöka bli gravida igen men jag är redan orolig och även om jag hoppas att vi kommer att lyckas, jag är inte för optimistisk... Det tog sig på första försöket med sonen och även den andra graviditeten som slutade i mf. Men jag vet att min kropp har blivit i obalans efter mf, slemhinnan var tunn därför vågar jag inte hoppas att det tar sig på första försöket nu... Men det blir vår tur någon gång ins.

• Ljung

Hej!

Vet att den här tråden är några månader gammal men om ni läser den så vore det kul att höra hur det har gått för er? Jag har en väldigt liknande situation: fick MA i mars i vecka 10 (men fostret vara bara som i vecka 6). Sedan dess har vi försökt bli gravida men inte lyckats, vi har alltså prickat de sex senaste ägglossningarna. Känns så väldigt deppigt. Vi förra graviditet (vår första) blev jag gravid på första försöket så nu är jag så rädd att något har hänt med kroppen. Jag har regelbunden mens och har varit på VUL, allt verkade se normalt ut. Däremot känner jag mig annorlunda sedan mitt MA, mycket konstiga spänningar/molvärk i magen mellan ÄL och mens, vilket ju i sin tur har fått mig att tro att jag är gravid. Men icke.

Har ni lyckats än? Skriv gärna en rad eller två!

• Anonym (Hoppas)

Hej igen!

Kan berätta att tyvärr vi lyckades inte än:(... blir så oerhört ledsen och deprimerad, men ändå hoppas jag att det tar sig någon gång. Nu har det gått 7 och en halv månad sen mitt MA och ingenting händer än ... Har iofs BIM om 9 dagar så det finns fortfarande lite hopp men jag vågar inte hoppas för mycket just för denna månad,. Hur går det för er? Kanske har ni bättre lycka än mig
    Min mamma berättade till mig att hon hade ett mf och sedan kunde hon inte bli gravid drygt 9 månader, dvs. de försökte men det gick inte. Efteråt fick hon 3 friska fina barn (inklusive mig hehe) så det kan ta lite tid tills kroppen kommer igång, men det kommer även om det är svårt att förstå nu!

• Anonym
    Anonym (Hoppas) skrev 2012-11-08 20:36:06 följande:
    Hej igen!

Kan berätta att tyvärr vi lyckades inte än:(... blir så oerhört ledsen och deprimerad, men ändå hoppas jag att det tar sig någon gång. Nu har det gått 7 och en halv månad sen mitt MA och ingenting händer än ... Har iofs BIM om 9 dagar så det finns fortfarande lite hopp men jag vågar inte hoppas för mycket just för denna månad,. Hur går det för er? Kanske har ni bättre lycka än mig
    Min mamma berättade till mig att hon hade ett mf och sedan kunde hon inte bli gravid drygt 9 månader, dvs. de försökte men det gick inte. Efteråt fick hon 3 friska fina barn (inklusive mig hehe) så det kan ta lite tid tills kroppen kommer igång, men det kommer även om det är svårt att förstå nu!

Hej, Ljung här! Tack för uppdateringen. Jag vet precis hur du känner, det är så tröstlös varje månad när mensen kommer. Jag har precis testat positivt, och det 8 månader efter MA. Faktum är att jag var på VUl för ett par veckor sedan (måste ha varit strax efter min ÄL), doktorn sade då att livmoderslemhinnan inte såg optimal ut så jag trodde ju absolut inte att jag skulle kunna bli gravid den här månaden. Jag tog också hormonprover, som visade på helt normala värden. Men eftersom vi ändå försökt ett tag och jag är 35 så fick jag ett recept på pergotime, som jag skulle ha börjat med nästa cykel. Känns jätteskumt att vara gravid eftersom doktorn hade synpunkter på slemhinnan. Jag håller tummarna för att det kommer att gå bra denna gång men efter att ha varit med om ett MA vågar jag inte ta ut någonting i förskott förrän jag har varit på VUL och kunna se hjärtslag. 
    Hoppas på att det tar sig för dig och att vi båda kan få njuta av en graviditet hela vägen ut! 
  • Anonym (Hoppas)

Stort grattis Ljung )) vad härligt att du är gravid ) hoppas det går vägen nu, tänk positivt du ser att allt kommer att vara bara bra Var du hos privat gyn eller? Du krävde själv vul eller? Jag är så glad för din skull, njuuuut nu bara ))

• Ljung
    Anonym (Hoppas) skrev 2012-11-10 23:06:52 följande:
    Stort grattis Ljung )) vad härligt att du är gravid ) hoppas det går vägen nu, tänk positivt du ser att allt kommer att vara bara bra Var du hos privat gyn eller? Du krävde själv vul eller? Jag är så glad för din skull, njuuuut nu bara ))
    TACK!!   Jag hoppas också det går bra denna gången  . Jag gick till ett privat gyn men de har avtal edm landstinget så det kostar som vanligt läkarbesök. Det var faktiskt receptionen som erbjöd att jag kan få komma på tidigt VUL, kanske pga av mitt tidigare MA. Så jag ska dit i början på december, om allt håller i sig och är bra då vågar jag nog hoppas lite mer  . Håller tummarna för dig också!!!
  • Hemlig123

Jag hade lika i oktober.
    Tog ett gravtest som visa positivt 2 dagar före BIM.
     1 dag senare började jag blöda och några dagar senare var ytterligare ett test negativt.

Fick ÄL i normal tid osv och nu är jag gravid igen. Kissa positivt igår 2 dagar före BIM igen så
    nu hoppas vi att det håller i sig denna gång..    .  

• Ljung
    Hemlig123 skrev 2012-11-12 09:17:52 följande:
    Jag hade lika i oktober.
    Tog ett gravtest som visa positivt 2 dagar före BIM.
     1 dag senare började jag blöda och några dagar senare var ytterligare ett test negativt.

Fick ÄL i normal tid osv och nu är jag gravid igen. Kissa positivt igår 2 dagar före BIM igen så
    nu hoppas vi att det håller i sig denna gång..    .  
    Håller tummarna!!!
  • Singoallaa
    Ljung skrev 2012-11-12 08:52:29 följande:
    TACK!!   Jag hoppas också det går bra denna gången  . Jag gick till ett privat gyn men de har avtal edm landstinget så det kostar som vanligt läkarbesök. Det var faktiskt receptionen som erbjöd att jag kan få komma på tidigt VUL, kanske pga av mitt tidigare MA. Så jag ska dit i början på december, om allt håller i sig och är bra då vågar jag nog hoppas lite mer  . Håller tummarna för dig också!!!

Stort grattis Ljung! Får man fråga om ni försökt länge innan du blev gravid? Lycka till nu!
  • Ljung
    Singoallaa skrev 2012-11-14 11:35:06 följande:

Stort grattis Ljung! Får man fråga om ni försökt länge innan du blev gravid? Lycka till nu!
    Tack! Såklart du får fråga:) Vi hade försökt ett halvår efter mitt MA (vid förra graviditeten, som slutade med MA, tog det på första försöket så det tog längre tid denna gång). 
  • Anonym (Fix)

Läste detta nu och vet att det är en gammal tråd.. Men frågar ändå, hur gick det för dig Ljung?? Med slemhinnan och graviditeten? Hoppas det gick bra och om inte, varför? Tacksam för svar!!!

Svar på tråden Svårt att bli gravid efter missfall