• memba

Varva amning/flaskmatning, hur mycket?

Min lilla tjej på 6 dagar går inte upp i vikt av min bröstmjölk, så nu måste jag ge lite ersättning.

Jag vill helst endast amma, men nu har jag inget val, jag ska dock ge henne bröstet först och sedan lite på flaska. Hur mycket ska jag ge ? Någon med erfarenhet?

TAck,  

Kevin 2007, Theo 2010, Leia 2012
  • Svar på tråden Varva amning/flaskmatning, hur mycket?
  • Charmed92

Jag har också fått ge tillägg i omgångar eftersom mjölken inte räcker till.
    BVC gav rådet att amma 5min på varje bröst och sen börja med ca 50ml för då hinner brösten fylla på innan nästa amning. Men för oss så räckte inte 50ml så de är nog egentligen indiviuellt per barn så hade jag varit du så hade jag provat mig fram hur mycket hon orkar äta efter du ammat ca 10min.  

• memba

Räcker verkligen 5 minuter? Hinner hon få i sig den tjocka mjölken då?

Jag blandade 30 ml .. !! Jag vill så gärna att amningen ska räcka, men samtidigt måste hon ju gå upp i vikt ...

• Sandylol

Jag har gett lite ersättning till min lille på en månad nu sista dagarna då jag märkt att han inte blir mätt. Jag ammar först, men låter oftast honom suga 10min på varje bröst innan han f

• Sandylol

(mobilen skickade innan jag var klar)
    Innan han får flaska. Brukar bland 50ml och låta honom äta tills han är mätt. Men nu börjar min amning funka bättre igen efter en liten paus av stressen man får av att han inte blir mätt..
    Hoppas att du snart slipper flaskor igen!

• Mysanochmimer
    Mysanochmimer skrev 2012-07-18 14:55:18 följande:
    Sen är det bra art veta att alla baen inte klara att växla mellan flaska och bröst så alls man tilläggs mata är kopp eller sked att rekommendera
    Sen är det bra att veta att alla barn inte klarar att växla mellan flaska/bröst så ska man tillägsmata är kopp eller sked att rekommendera

Sen är rådet att bara amma 5 minuter för att sen låta brösten fyllas på gammalt.

Brösten blir aldrig tomma eftersom det produceras mjölk hela tiden, även medans barnet ammar.

En nyfödd är skapt för att äta mer eller mindre hela tiden, magsäcken är som en äggkopp ungefär och bröstmjölk är otroligt lättsmält, får dom då ersättning som är mer hårdsmält så äter dom inte lika ofta och produktionen ställer inte in sig rätt.         
  • Natulcien
    Mysanochmimer skrev 2012-07-18 15:07:52 följande:
    Sen är det bra att veta att alla barn inte klarar att växla mellan flaska/bröst så ska man tillägsmata är kopp eller sked att rekommendera

Sen är rådet att bara amma 5 minuter för att sen låta brösten fyllas på gammalt.

Brösten blir aldrig tomma eftersom det produceras mjölk hela tiden, även medans barnet ammar.

En nyfödd är skapt för att äta mer eller mindre hela tiden, magsäcken är som en äggkopp ungefär och bröstmjölk är otroligt lättsmält, får dom då ersättning som är mer hårdsmält så äter dom inte lika ofta och produktionen ställer inte in sig rätt.         
  • seandra82

bara 6 dar? men det tar tid att komma igång med ammningen jag fick rådet på bvc o amma vart 2e timma på dagarna iofs även natten men det lyssnade  jag inte på utan hon klarade sig bra på 3 tim på natten för att man skulle få ngra timmars sömn efter 1.5  v ecka när hon gått upp i vikt, visst kan det vara jobbigt men det gav resultat i alla fall idag är min dotter 4 mån 

• memba

Jo, jag vet att det tar tid innan mjölken rinner till, tycker att amningen går bra förutom att hon inte blir riktigt nöjd. Och de blir oroliga på BVC, hon gick ner 9% av sin födelsevikt och har inte gått upp ett gram!

Min förre gick inte upp på två veckor så då fick jag också varva!

Jag har intensiv-ammat de sista dagarna, så jag hoppas att det blir bättre, jag ska försöka ge så mycket som möjligt från brösten.

Någon som vet hur mycket de bör gå upp i veckan? 

Svar på tråden Varva amning/flaskmatning, hur mycket?