• FridaKarin

    1 åring med sväljsvårigheter

    Hej. Min min son har precis fyllt ett år och har alltid haft svårt för att äta mat. Han älskar gröt, välling och fruktpuree.

    Han visar inget intresse för mat. När vi eller något annat barn äter så är han inte intresserad, han är bara glad att han slipper typ.

    När han ska äta så måste maten var av puree. Är det minsta lilla bit i så får han kväljningar. Ibland har han kräkts upp maten. Han äter alltså matburkar från 6 månader. (och det är långt ifrån alla han kan äta) Hipps barnmat som är mest mosad är bäst.

    ger man honom en morotsstav som alla rekommenderar så leker han bara med den. Stoppar den inte i munnen. Leksaker där emot tuggar han jämt på.

    Min eller sambons mat går ej. Inte ens om den är i puree form.

    Han har börjar kunna äta lite rån men i små små bitar. Han tuggar aldrig på något. Han suger i sig maten, som om han suger på en vällingflaska.

    vad ska jag göra för att hjälpa honom? Kan han ha sväljsvårigheter?   

  • Svar på tråden 1 åring med sväljsvårigheter
  • BVCsköterska Magnus

    Hej!
    Går ditt barn fint upp i vikt och mår bra på alla sätt, så tror jag att intresset och viljan att tugga maten bara är en tidsfråga, om du dock tycker att det verkar som det är sväljsvårigheter så tycker jag du ska kontakta din BVC/VC för att titta på detta.
    MVH
    Magnus

Svar på tråden 1 åring med sväljsvårigheter