• InfinityPoint

Meningar med många punkter.....

På senare tid har det börjat skrivas med många punkter efter meningar.... Inte bara tre, utan fyra eller fem..... Varje mening... Det förekommer till och med i nästan oficiella sammanhang, som kallelser till möten och liknande....

Så här är det: Tre punker som avslutar en mening är ett skrivtecken, som kallas uteslutningstecken. Det beryder att något uteslutits eller saknas i meningen. Det ska vara ett mellanslag före uteslutningstecken ... , såvida det inte markerar ett avbrutet ord.

Två eller fyra punker är inget skrivtecken, och ska aldrig förekomma i text.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uteslutningstecken

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Svar på tråden Meningar med många punkter.....
  • Whitetrash86

ahhhh............................. buhuhuhu..............................................................................................................................

• mliten

Ja - iom sms och internet så blir behovet att uttrycka känslor i text större och då kommer reglerna på skam.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • The Green Witch

Jag gör det ofta...

Men inte grammatiskt korrekt. Jag sätter tre punkter direkt efter meningen för att markera att jag snarare funderar... tänker... hmm...

:-P 

• FruLiNi

Min svärmor har en punkt mellan varje ord i sina sms. Aldrig stor bokstav där det ska vara heller. Det är ännu märkligare tycker jag.

• mliten

Det beror väl på att mellanrumstangenten på en del telefoner är lite ologiska. Om jag själv skulle låna en sån mobil så orkar jag inte ta upp mellanrum utan trycker på "0" an tror jag det är. Bara för att det går snabbare. Och då blir det punkt.

• Maho81

Jag tycker det är mer irriterande med 17 ???????? Och 15 !!!!!!!!!! Efter varje mening =)

• WickedyWitch
    Maho81 skrev 2012-07-20 18:41:44 följande:
    Jag tycker det är mer irriterande med 17 ???????? Och 15 !!!!!!!!!! Efter varje mening =)
    Personligen tycker jag !!!!!! är värre. Har en vän som skriver fyra-fem utropstecken efter allt hon skriver, känns alltid som hon skriker.

Ett exempel: "Jag åt lasagne idag!!!! Den var inte som jag tänkt mig, men god ändå!!!! Sen drog vi ner till stan!!!! Jag hittade ingen snygg klänning!!!!"

Skrikandes
  • Maho81

Hahaha! Precis sådana härliga meningar jag menar =)

WickedyWitch skrev 2012-07-20 18:44:54 följande:
    Personligen tycker jag !!!!!! är värre. Har en vän som skriver fyra-fem utropstecken efter allt hon skriver, känns alltid som hon skriker. Ett exempel: "Jag åt lasagne idag!!!! Den var inte som jag tänkt mig, men god ändå!!!! Sen drog vi ner till stan!!!! Jag hittade ingen snygg klänning!!!!"

Svar på tråden Meningar med många punkter.....