• sjöbris

Komjölksallergi?

Hej!!
    Jag har en dotter på snart 5 månader...jag misstänker att hon har komjölksallergi.
    Ni som vet eller har barn som har det,vad får de för symptom??
    Hoppas att någon kan svara

• Svar på tråden Komjölksallergi?
  • FiaLottaLångstrump

Min tjej är snart 5½månad och har misstänkt komjölksallergi...
    Hon fick förstoppning och bajsade inte på 17 dagar och gick ner i vikt, trotts att jag ammade henne fullt ut!!!
    Men som sagt, det är ju inte helt konstaterat att hon är just komjölksallergiker.

• Nane

Vi fick bekräftat idag via pricktest att vår dotter inte tål komjölk. Hon fick en allergisk chock i tisdags efter hon hade smakat gröt(innehåller mjölk) för första gången. Hon reagerade genom att få utslag i ansiktet och munnen svullnade upp. Så det blev att åka akut in till sjukhuset för att få adrenalinspruta och andra mediciner.

• Pijan

Vi hade inte misstänkt någon allergi men när vi skulle ge vår flicka välling vid 6 mån så fick hon kaskadkräkningar o det blev samma sak med gröt........ så då fick vi göra pricktest som visade mjölkallergi. Hoppas ni vet snart

• willes mam

Vid 2månaders ålder så fick våran son en allergisk reaktion röda fläckar över hela kroppen, började vid benen och spred sig vidare och svullna händer och fötter, vi for till akuten och fick mjölkfri kost till honom och en månad senare gjordes pricktestet som visade komjölksallergi och ägg allergi.

• missFebe

Hej!

Min son har bl.a komjölksproteinallergi.Han reagerade me utslag,diarèer,kaskadspyor & ont i magen & gick inte upp i vikt.

• hannisa

Min son hade stooora sömnsvårigheter
    (sömntimmar per dygn låg på ca 6-7) Och var en ren plåga för alla omkring.
    väldigt grinig och rastlös,inga utslag men torr hud.
    Även jättelös i magen.. men det är ju helt normalt för ett diande barn...
    Han ammades nästan helt ett år. Hängde vid bröstet förjämnan, var det enda som tröstade honom. Han blev bara sämre och sämre när jag slutade amma. Jag frågade allt och alla... testade allt, men varken jag eller någon annan trodde att det var mjölk. Visade sig att det visst var mjölkallergi.. Men han reagerade på spåren av mjölk i melamintalriken, nappflaskan, träsmörknivar kökshanddukar.... Han får inga utslag vid pricktest... Han får springa på toa istället..

Han reagerar fortfarande med hyperaktivitet och diarre´.

• hannisa

Oj!
    Glömde säga att han han bli nästan 15 mån innan vi och läkarna kunde konstatera att det var mjölkallergi!
    Dom tror att det ska växa bort , men nu är min prins 4½ och han reagerar fortfarande...

• snigeln

Min dotter var komjölkproteinintollerant (är nu 14 månader och "bara" laktosintollerant)
    Det tog oss 4 månader att få detta bekräftat, då hon inte fick utslag eller liknande. Hon hade jätte ont i magen efter måltiden (jag delammade bara) och speciellt efter kvällsmål. Hon kräktes, men inte så mkt att BVC reagerade när jag frågade. Dom menade hon hade kolik.

Om du är osäker så testa med Nutramigen som fås på apoteket. Den är dyr om du köper utan recept, men kan vara värdt att kolla. Det är som vanlig modersmjölkersättning.

Lycka till!
    //Chris

Svar på tråden Komjölksallergi?