• pitich

Hjälp, egen vårdnad?

Pappan bryr sig inte. Vi gick isär när våran dotter var fem månader, hon stannade då hemma hos mig (I våran föredetta gemensamma lägenhet) för att jag ammade och för att det var jag som hade haft henne mest. Även om vi bodde tillsammans så var det jag som fick ta hand om henne mest då han spelade sina dataspel eller var ute och roade sig. 

Nu är vår dotter över året och han träffar henne väldigt sällan. Jag har pratat med familjerätten om vad som är bäst för henne och så och de sa att han måste träffa henne några gånger i veckan så hon börjar lära känna honom innan det blir något snack om att hon ska sova hos honom eller åka till honom över dagen. Han träffar henne Max en gång varannan vecka och det är då i en timme ungefär. Sist han träffade henne hade det gått ca fem veckor, alltså över en månad.. Och nu har det gått två veckor sedan han var här och jag har inte hört ett ljud från honom.

Han hörde inte heller av sig på hennes födelsedag och frågar sällan hur hon mår och aldrig hut olika BVC besök går och sånt. Han bryr sig inte även om han hävdar att han gör det. Jag är så trött på attt han lovar att komma hit och träffa henne och sedan inte kommer eller ändrar sig dagen innan. Eller så hör han av sig ca 22.30 och frågar om han kan komma dagen därpå trots att jag bett om framförhållning tusen gånger..

Jag börjar tröttna på detta något extremt, varför ska han få ha vårdnaden när han träffar henne max två timmar per månad? Kan även tillägga att han åker iväg på olika festivaler och liknande men han har inte tid att träffa sin dotter?

Så, om jag vill söka egen vårdnad hur gör jag då? Kostar det någonting? Och hur lång tid kan det ta?

MVH 

• Svar på tråden Hjälp, egen vårdnad?
  • pitich

Okej.

Kanske ska tillägga att jag inte är ute efter att han inte ska få träffa henne, han kommer få träffa henne då han vill. Jag tycker bara inte det är rätt att någon som knappt bryr sig ska ha vårdnad..

• Anonym

Det du nämner här handlar om umgänge inte vårdnad. Med detta lär du inte komma långt om pappan inte självmant skriver över vårdnaden på dig det kan du ju fråga. Annars för att besvara dina frågor du skaffar advokat lämnar in stämningsansökan i tr kostar 500 tror jag sen tickar det på framförallt advokatkostnaden och det kan ta år innan ni får förändring i vårdnaden. Men som sagt det krävs mer en du nämnt här

• pitich

Okej, tack för svar! Det var lite det jag hade på känn också.

• Anonym

men fråga honom!! Han kanske tycker det är ok att skriva över vårdnaden?
    Han har säkert inte tillräckligt intresse. mitt x skrev över den pga bristande intresse från hans sida.

• Anonym
    pitich skrev 2012-07-18 14:22:27 följande:
    Pappan bryr sig inte. Vi gick isär när våran dotter var fem månader, hon stannade då hemma hos mig (I våran föredetta gemensamma lägenhet) för att jag ammade och för att det var jag som hade haft henne mest. Även om vi bodde tillsammans så var det jag som fick ta hand om henne mest då han spelade sina dataspel eller var ute och roade sig. 

Nu är vår dotter över året och han träffar henne väldigt sällan. Jag har pratat med familjerätten om vad som är bäst för henne och så och de sa att han måste träffa henne några gånger i veckan så hon börjar lära känna honom innan det blir något snack om att hon ska sova hos honom eller åka till honom över dagen. Han träffar henne Max en gång varannan vecka och det är då i en timme ungefär. Sist han träffade henne hade det gått ca fem veckor, alltså över en månad.. Och nu har det gått två veckor sedan han var här och jag har inte hört ett ljud från honom.

Han hörde inte heller av sig på hennes födelsedag och frågar sällan hur hon mår och aldrig hut olika BVC besök går och sånt. Han bryr sig inte även om han hävdar att han gör det. Jag är så trött på attt han lovar att komma hit och träffa henne och sedan inte kommer eller ändrar sig dagen innan. Eller så hör han av sig ca 22.30 och frågar om han kan komma dagen därpå trots att jag bett om framförhållning tusen gånger..

Jag börjar tröttna på detta något extremt, varför ska han få ha vårdnaden när han träffar henne max två timmar per månad? Kan även tillägga att han åker iväg på olika festivaler och liknande men han har inte tid att träffa sin dotter?

Så, om jag vill söka egen vårdnad hur gör jag då? Kostar det någonting? Och hur lång tid kan det ta?

MVH 

Känner igen det där. Han träffar sin dotter med stödperson men han kan göra som han vill tydligen detta är en lång historia. Som jag inte vill ta här. Men han sa vecka 25 kan jag inte sa han till rätten men skulle jag göra nått annat o planera så får jag skit för det. Allt han gör är bra tydligen. Han har hållt på o jävlas med mig sen tösen var 3 månader o tarrat mig o så. men men sånt är livet.
  • SupersurasunkSara

Gemensam vårdnad 'betyder' ju eg ingenting. Ni behöver hans underskrift på vissa papper och krånglar han med DET ja då kan man dra det till rätten.
    Även om pappan inte skulle ha vårdnaden har han umgängesrätt iaf och ni får ändå inte försvåra/försämra umgänget.

• h8him

Är det ett problem att ni har gemensam vårdnad? Vad är det som gör att han har sånt litet intresse för barnet tror du? Det är inte helt ovanligt att pappor är ganska oengagerade när barnen är små, för att när de blivit större vara betydligt mer närvarande och vilja vara delaktiga.

• Anonym (567)
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-26 07:26:46 följande:
    Gemensam vårdnad 'betyder' ju eg ingenting. Ni behöver hans underskrift på vissa papper och krånglar han med DET ja då kan man dra det till rätten.
    Även om pappan inte skulle ha vårdnaden har han umgängesrätt iaf och ni får ändå inte försvåra/försämra umgänget.
    det kan betyda massor beroende på hur pappan är. det är rätt jobbigt och energikrävande att behöva gå till "högre ort" så fort man ska ha ett papper påskrivet. I skolan krävs ALLA papper påskrivna av båda föräldrarna där jag bor t ex och det är extremt mkt jobb att behöva tjata, gnata och kanske gå till rätten för sådana saker.

För mig har det underlättat massor!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (567) skrev 2012-07-26 08:10:35 följande:
    det kan betyda massor beroende på hur pappan är. det är rätt jobbigt och energikrävande att behöva gå till "högre ort" så fort man ska ha ett papper påskrivet. I skolan krävs ALLA papper påskrivna av båda föräldrarna där jag bor t ex och det är extremt mkt jobb att behöva tjata, gnata och kanske gå till rätten för sådana saker.

För mig har det underlättat massor!
    Förvisso, men inget säger att den här pappan kommer att krångla med papper och liknande och innan han gör det finns inget skäl..
    Det kan ju ha ändrats, men jag har aldrig behövt ha några papper underskrivna av pappan ang skolan. De har iofs alltid gått i skolan som är närmast och det kan ha blivit hårdare nu, eller så har skolan gjort fel och antagit att jag hafr enskild vårdnad.
Svar på tråden Hjälp, egen vårdnad?