Vi som säljer boende först innan vi köper nytt boende
Sitter i hus idag och har tröttnat på att klippa gräs, måla fasad och allt annat som det innebär med huset. Jag vet att det är fantastiskt underbart att sitta och grilla i trädgården, men både jag och min man är överens om att mycket bråk denna sommaren beror på alla "måsten" med huset. Därför vill vi köpa en lägenhet med balkong inne i stan. Vi är helt inne på att sälja vårt hus först och sedan köpa en lägenhet. Förhoppningsvis innebär det att vi inte måste "mellanlanda" hos föräldrarna (tror inte de är så sugna på det ;) ) men de säger inte nej om det krisar. Detta pga att vi inte klarar dubbla boendekostnader och banken kommer inte att godkänna det, definitivt inte heller med dagens marknad. Jag har därför en del funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med här. Jag minns inte hur det gick till när vi köpte vårt för 150 år sedan (känns det som) och dessutom kom vi från en hyresrätt då. I det stora hela har jag väl tänkt så här:
1. Fräscha upp lite hemma, fixa saker som man fortfarande inte fått ordning på, lister osv, känns ju ganska viktigt.
2. Ta dit någon som värderar huset - Skall man ta tex en mäklare och en som banken tillhandahåller? Om man får högre värdering från mäklaren än den personen som banken tillhandahåller (vet inte om det oxå är en mäklare) skall man påpeka detta på banken sen, att den utomstående mäklaren värderade huset högre? Får man liksom nåt "papper" eller så på själva värderingen?
3. Sälja - När man skriver papperna och själva betalningen sker, hur funkar detta med banken, vad händer liksom med den eventuella vinsten, betalar jag skatt på denna även om jag sätter in den i ett nytt boende? När skall mäklaren ha sitt arvode och hur mycket tar han/hon? Betalar man detta från den ev vinsten?
4. Få lånelöfte - Skall vi vänta med detta tills affären är helt avklarad med vårt hus, alltså sålt och papper skrivna? Pratar man med banken då typ "nu är huset sålt och vinsten blev så här, och vi är intresserade av en lgh i denna prisklassen och kan vi få lånelöfte nu" typ :) Alltså att man har kontraktet klart med köparna osv, så att banken ser detta. För det kan väl inte vara så att man först måste vänta tills de nya köparna typ flyttar in innan man får lånelöfte till ett nytt??
5. Köpa - med allt vad det innebär.
Är det ngn som vet hur lång tid man kan få på sig från det man sålt tills köparna får tillträde till vårt hus? Jag är inte intresserad av någon försäkring osv, utan vi säljer det och har vi inte hittat ngt nytt när de nya skall ta över vårt, så bor vi hos släktingar så länge i så fall.
Jag vet att vissa frågor här låter som om jag är lite "trög" men jag har som sagt ingen koll alls på detta. Tack för er hjälp!