• polly80

Vi som säljer boende först innan vi köper nytt boende

Sitter i hus idag och har tröttnat på att klippa gräs, måla fasad och allt annat som det innebär med huset. Jag vet att det är fantastiskt underbart att sitta och grilla i trädgården, men både jag och min man är överens om att mycket bråk denna sommaren beror på alla "måsten" med huset. Därför vill vi köpa en lägenhet med balkong inne i stan. Vi är helt inne på att sälja vårt hus först och sedan köpa en lägenhet. Förhoppningsvis innebär det att vi inte måste "mellanlanda" hos föräldrarna (tror inte de är så sugna på det ;) ) men de säger inte nej om det krisar. Detta pga att vi inte klarar dubbla boendekostnader och banken kommer inte att godkänna det, definitivt inte heller med dagens marknad. Jag har därför en del funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med här. Jag minns inte hur det gick till när vi köpte vårt för 150 år sedan (känns det som) och dessutom kom vi från en hyresrätt då. I det stora hela har jag väl tänkt så här:

1. Fräscha upp lite hemma, fixa saker som man fortfarande inte fått ordning på, lister osv, känns ju ganska viktigt.

2. Ta dit någon som värderar huset - Skall man ta tex en mäklare och en som banken tillhandahåller? Om man får högre värdering från mäklaren än den personen som banken tillhandahåller (vet inte om det oxå är en mäklare) skall man påpeka detta på banken sen, att den utomstående mäklaren värderade huset högre? Får man liksom nåt "papper" eller så på själva värderingen?

3. Sälja - När man skriver papperna och själva betalningen sker, hur funkar detta med banken, vad händer liksom med den eventuella vinsten, betalar jag skatt på denna även om jag sätter in den i ett nytt boende? När skall mäklaren ha sitt arvode och hur mycket tar han/hon? Betalar man detta från den ev vinsten?

4. Få lånelöfte - Skall vi vänta med detta tills affären är helt avklarad med vårt hus, alltså sålt och papper skrivna? Pratar man med banken då typ "nu är huset sålt och vinsten blev så här, och vi är intresserade av en lgh i denna prisklassen och kan vi få lånelöfte nu" typ :) Alltså att man har kontraktet klart med köparna osv, så att banken ser detta. För det kan väl inte vara så att man först måste vänta tills de nya köparna typ flyttar in innan man får lånelöfte till ett nytt??

5. Köpa - med allt vad det innebär.

Är det ngn som vet hur lång tid man kan få på sig från det man sålt tills köparna får tillträde till vårt hus?  Jag är inte intresserad av någon försäkring osv, utan vi säljer det och har vi inte hittat ngt nytt när de nya skall ta över vårt, så bor vi hos släktingar så länge i så fall.

Jag vet att vissa frågor här låter som om jag är lite "trög" men jag har som sagt ingen koll alls på detta. Tack för er hjälp!  

• Svar på tråden Vi som säljer boende först innan vi köper nytt boende
  • kristaav

Skatt på vinsten kan söka uppskov på om vinsten är på mer än 50000 men då får du betala en årlig ränta som jag har för mig är på 0,5%. Mäklaren tar ut sitt arvode på vinsten och summan skiljer sig mellan mäklare.

Försöker komma ihåg detaljer från när jag sålde förra året men eftermiddags tröttheten börjar slå in Flört

• läkarstudent

1. Japp, börja med det, är sånt inte fixar så riskerar ni att få ut betydligt mindre för huset.

2. Nej, varför ska du ta dit någon från banken? Det är ju mäklaren som ska sälja huset, inte banken. Ta dit ett par, tre mäklare istället och sedan tar du den du tycker är bäst. 

3. Du betalar mäklaren i samband med att du får pengarna  (mäklaren drar pengarna direkt från beloppet). Köper ni ny bostad för lika mycket eller mer så kan ni skjuta upp skatten. Då får ni istället betala ränta på beloppet. 

4. Du kan ju prata med banken redan nu för att få veta hur mycket ungefär ni kan få låna, så att ni vet på ett ungefär. Men vill ni ha ett lånelöfte så får ni nog vänta tills ni sålt huset.

5. När tillträdet ska ske gör ni upp med köparna, det finns ingen speciell regel för det. 

• polly80

Tack för era svar!

En fråga bara, vad menas med att "skjuta upp skatten"? Alltså är det så att det blir en jätte summa att betala året därpå i samband med deklarationen eller?

Jag tror helt enkelt att vi fixar till lite här och den tar hit några mäklare och det vad de säger och väljer förhoppningsvis den som värderar högst...om det känns rätt med den mäklaren :) sen får det ta den tid det tar med försäljning. Det känns som det är relativt lättsålda hus här och jag ser vad vissa andra gått för, och då har de inte gjort vid ngt. Vi har långt ifrån totaltenoverat men bytt panna för ett par mån sen och det är jag glad för (då många av husen har kvar sin sen 20 år tillbaka).

Men i alla fall så hoppas jag att allt flyter på. Jag hatar att sitta på banken och bli synad. Ja, vi har lån, bensinkort och studieskulder och egentligen ingen besparing förutom det vi har i huset och det som är sparat till pension. Så jag känner alltid att vi är typ "världens sämsta kunder" när vi är på banken :)

• läkarstudent
    polly80 skrev 2012-07-18 16:40:38 följande:
    Tack för era svar!

En fråga bara, vad menas med att "skjuta upp skatten"? Alltså är det så att det blir en jätte summa att betala året därpå i samband med deklarationen eller?

Jag tror helt enkelt att vi fixar till lite här och den tar hit några mäklare och det vad de säger och väljer förhoppningsvis den som värderar högst...om det känns rätt med den mäklaren :) sen får det ta den tid det tar med försäljning. Det känns som det är relativt lättsålda hus här och jag ser vad vissa andra gått för, och då har de inte gjort vid ngt. Vi har långt ifrån totaltenoverat men bytt panna för ett par mån sen och det är jag glad för (då många av husen har kvar sin sen 20 år tillbaka).

Men i alla fall så hoppas jag att allt flyter på. Jag hatar att sitta på banken och bli synad. Ja, vi har lån, bensinkort och studieskulder och egentligen ingen besparing förutom det vi har i huset och det som är sparat till pension. Så jag känner alltid att vi är typ "världens sämsta kunder" när vi är på banken :)
    Det ni ska betala i skatt är 0.22 gånger (vinsten minus mäklarkostnad, renoveringar e.t.c). Det ska betalas vid nästföljande deklaration. Men om ni köper en ny bostad för lika mycket eller mer än vad den gamla bostaden såldes för så behöver ni inte betala detta förrän ni flyttar från den nya bostaden. Istället får ni då betala ränta på pengarna. Allt detta står på skatteverkets hemsida (sök på uppskov vid försäljning av fastighet, eller något sådant). Om ni köper en lägenhet för mindre än vad ni sålde huset för så kan ni få skjuta upp en del av skatten, men inte hela.
  • polly80

Ok, tack! Jag ska gå in och läsa! Men är det inte vanligast att man tarfråm vinsten direkt och betalar skatten? Men fy va trist känns ju som man blir straffad för att man gjort en bra affär :(

Det kan ju bli en himla massa pengar i skatt, då de flesta som säljer sina hus här på vårt område (likadana) gör vinst mellan 700000-1300000...vi har inga direkta kvitton kvar på de få renoveringar vi gjort (inga badrum el köket). Vi har bytt golv och lagt golvvärme och installerat helt ny panna ( den har vi dock kvitto på eftersom det gjordes precis). Men kan man försöka dra det ändå?

Och om vi flyttar från den nya bostaden till en dyrare, då är det dags för skatt igen eller?..

• Kodia

När ni säljer ert hus är det ni som bestämmer när tillträdet är. Ni kan bestämma att det är tex. 15/11, även om ni skriver papprena i augusti. När vi köpte hus var inte tillträdet förrän 5½ månad efter visningen, vilket vi tyckte var jättebra, eftersom vi då hann sälja vårt hus utan stress! Så ta till tiden i överkant, jag tror att det lockar fler än det skrämmer bort! Då hinner ni också (förhoppningsvis) hitta en lägenhet.

Vårt nya hus var dyrare än det gamla, som vi gjorde en rejäl vinst på, och då har vi valt att skjuta upp vinsten, hellre än att ta mer i lån.   Om ni kommer att göra vinst på den nya bostaden vet ni ju inte förrän ni säljer den...

Lånelöfte till den nya bostaden kan ni få redan nu. Oftast går det lite omlott medan man flyttar (man äger två bostäder i någon/några veckor) och då brukar det inte vara några problem alls att få ett överbryggningslån.

När man köper en bostad betalar man en handpenning när budgivningen är klar, och sedan resten när man får tillträde.

Jag tror att fastighetsförmedlingsföretagen har bra information på sina hemsidor om hur det går till att köpa och sälja en fastighet. Där kan ni läsa på lite!   

• polly80

Tack!

En sista fråga bara (förhoppningsvis). Så om vi skjuter upp skatten så betalar vi en årlig ränta och alltså inte själva hela skatten året därpå i samband med deklerationen? Eller? Och vad är räntan på? Hur många år kan man hålla på så?

Jag ska googla till mig mer info men är tacksam för er hjälp.

• Kodia
    polly80 skrev 2012-07-19 18:16:40 följande:
    Tack!
    En sista fråga bara (förhoppningsvis). Så om vi skjuter upp skatten så betalar vi en årlig ränta och alltså inte själva hela skatten året därpå i samband med deklerationen? Eller? Och vad är räntan på? Hur många år kan man hålla på så?
    Jag ska googla till mig mer info men är tacksam för er hjälp.

Ja, du kan skjuta upp räntan, men detta gäller bara om du köper ett dyrare boende än det du har nu. Jag kommer inte ihåg vad räntan ligger på, men skatteverket har all info på sin hemsida. Du kan skjuta upp den tills du säljer det nya boendet.
  • Chianti
    Kodia skrev 2012-07-19 22:27:52 följande:
    Ja, du kan skjuta upp räntan, men detta gäller bara om du köper ett dyrare boende än det du har nu. Jag kommer inte ihåg vad räntan ligger på, men skatteverket har all info på sin hemsida. Du kan skjuta upp den tills du säljer det nya boendet.
    Fast visst kan man skjuta upp skatten i flera boenden? Så länge man betalar den där räntan?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • läkarstudent
    Chianti skrev 2012-07-23 22:23:59 följande:
    Fast visst kan man skjuta upp skatten i flera boenden? Så länge man betalar den där räntan?
    Nej, inte sedan ett par år tillbaka. När man säljer den nya bostaden kan man skjuta upp skatten på vinsten på den nya, men den gamla måste man betala då.
  • Ms H
    polly80 skrev 2012-07-18 22:57:58 följande:
    Ok, tack! Jag ska gå in och läsa! Men är det inte vanligast att man tarfråm vinsten direkt och betalar skatten? Men fy va trist känns ju som man blir straffad för att man gjort en bra affär :(
    Det kan ju bli en himla massa pengar i skatt, då de flesta som säljer sina hus här på vårt område (likadana) gör vinst mellan 700000-1300000...vi har inga direkta kvitton kvar på de få renoveringar vi gjort (inga badrum el köket). Vi har bytt golv och lagt golvvärme och installerat helt ny panna ( den har vi dock kvitto på eftersom det gjordes precis). Men kan man försöka dra det ändå?
    Och om vi flyttar från den nya bostaden till en dyrare, då är det dags för skatt igen eller?..
    Det man vinner på att betala uppskovsräntan istället för att betala in hela skatten är att man annars behöver låna motsvarande pengar från banken (förutsatt att man inte har hela köpesumman kontant förstås). Bolåneräntan är högre än uppskovsräntan.
  • miism

Hoppar in här jag med. Vi har precis sålt vårt hus, med snabb utflyttning dessutom. Så om knappt två veckor ska vi vi flytta ut. Blir mellanlandning i mina föräldrars sommarstuga så länge och sedan förhoppningsvis vidare snart, beroende på när vi hittar nytt.

Hade hoppats på att sälja med en 3-4 månaders utflyttning, men fick ett bud på utgångspriset (som var mer än vi hoppats på) mot att vi flyttade inom 4 veckor. Då är det bara att gilla läget och flytta liksom.

Så nu packar vi för flytt i tre akter. Härifrån till shurgard, härifrån till sommarstugan, och från sommarstugan till shurgard (så vi får plats med våra saker och plats för sonen att leka). 

Vi slipper i princip skatt, vi säljer med + - 0 i vinst mer eller mindre, och har en del renoveringar vi kan dra av, så den biten slipper vi iallafall.

Nu ska jag lägga ut saker på blocket, och förhoppningsvis hinna bli av med bland anant ett stort piano innan flyttlasset går. PHU.  

• polly80

Kan oxå tänka mig att man får vara beredd på att flytta ganska omgående om köparna lägger det budet man begär, speciellt i dessa tider.

Nu var meningen att vi skulle fixa till lite här hemma under semestern..men vädret blev ju kanon så det känns ju inte som man vill sitta inne :) men vi bör ju komma igång och fixa till huset så att vi kan komma igång med försäljningen.

Svar på tråden Vi som säljer boende först innan vi köper nytt boende