• Lojs

Gravid och mycket övertid

Hej! Är gravid i v32 och är väldigt frustrerad på min chef som inte verkar ta någon hänsyn till mitt tillstånd. Nu har jag ett kontorsjobb så det är knappt några tunga lyft inblandade, inte värre än att jag kan be om hjälp. Men på grund av dålig planering från min chefs sida och för få sommarvikarier så har det blivit väldigt många övertimmar de senaste veckorna. Det gör mig så trött! Dels att lägga all min tid på jobbet när det är så mycket annat jag vill förbereda innan bebisen, dels har jag ganska långt att åka till och från jobbet och dels så blir jag så ledsen på den hänsynslöshet han visar. Det är inget "det skulle vara så snällt om du kunde stanna över några timmar…" utan mer "Det måste vara klart innan fredag. Lös det". I förra veckan var jag den enda som jobbade över för ingen annan kunde, men det känns orättvist att jag, som enda gravid, ska behöva sitta över flera timmar varje vecka. Och jag har fått extra arbetsuppgifter nu under sommaren för att täcka för de som har semester (har själv valt att ta ut min semester sent i år), istället för att de tar in sommarvikarier.

Vad har jag rätt att kräva och hur mycket kan jag säga nej? Jag känner ju lojalitet till företaget och blir inte vissa saker gjorde kan företaget förlora viktiga kunder, men det känns som att allt inte borde hänga på en person. Jag har svårt att säga nej utan någon mer ursäkt än att jag är gravid. Jag mår ju bra i övrigt. Det enda är att jag får ont i magen när det är så stressigt och stressa nu är det sista jag vill egentligen!

Jag gjorde ett försök att prata med min chef om arbetsbelastningen men han var så oförstående så jag kom av mig. Jag vet att han har egna barn, men jag kan inte tänka mig att han kan ha varit särskilt stöttande mot sin fru. Bara ett exempel är att när han vill mig något så ber han mig komma över istället för att enkelt komma bort till mig. Vem av oss har lättast att gå? Alla dessa smågrejer gör mig så irriterad och ledsen, men värst är såklart övertiden!

Någon som känner till några riktlinjer kring övertid och graviditet? Jag skulle ju kunna prata med facket men det löser ju inte de akuta projekt som måste bli klara innan fredag!

• Svar på tråden Gravid och mycket övertid
  • chili6

Det är  verkligen inte bra för varken dig eller barnet att stressa så.. prata med facket och kolla upp dina rättigheter. Prata med din BM oxå, de brukar ha koll på sånt

Lycka till

Svar på tråden Gravid och mycket övertid