• lillisen2

8,5 mån behöver TIPS! :)

Hej,

Har en 8,5 mån (9 mån, 1/8) som har sovit väldigt bra hittils.
    Men nu de två senaste kvällarna som vi nattar henne så är hon jättetrött (ögonen går typ i kors) men när hon fått sin välling så blir hon pigg igen så det resulterar till att vi måste ta upp henne.. Att sitta och vagga, vyssja henne är helt lönlöst.

Hon sover 2 vilor om dagen, en på fm och en på em.
    Den på fm brukar vara ca 1 timme och på em kan det vara allt mellan 1-2 timmar.

Vad tror ni att det kan vara att det helt plötsligt ändrats??
    Behöver lite tips från er :)

Ps; Hon är inte alls gnällig när hon ska lägga sig utan bara piggnar till. Tar vi ner henne fortsätter hon leka, MEN man vill ha lite tid för sig själv.. Ni förstår säkerligen vad jag menar.
    Nu kan hon vara uppe till 21-21:30, låter inte som en normal tid att lägga sig för en 8 månaders enligt mig.. 

• Svar på tråden 8,5 mån behöver TIPS! :)
  • Natulcien

Hon är inne i separationsfasen just nu. Brukar inte vara lika poppis att somna då...

Men jag har aldrig tagit upp sonen igen och låtit honom leka om jag har börjat natta honom. Jag är alltid konsekvent med det. Har han svårt att somna så ligger jag bredvid tills han somnar, även om det tar en timme.

Annars kan ni ju prova att korta ner eftermiddagsvilan eller lägga den tidigare.

• skogsvitter

Tycker absolut det låter normalt för en bebis att läggas vid 21, de flesta har lite kortare nätter som bebisar men får automatik tidigare kvällar ju äldre de blir.

Om du absolut tycker hon ska somna tidigare på kvällen så får ni ju minska tiden hon sover på dagarna helt enkelt. Max 1½ timme har våra sovit på dagarna i den åldern. Förövrigt är hon ju uppenbarligen inte tillräckligt trött eftersom det går bra att låta henne vara uppe och leka. Om hon däremot är trött på riktigt ska du givetvis inte ta upp bebisen utan vara kvar i ett mörkt sovrum och försöka få bebisen att somna.

Ett ytterligare tillägg är att det inte är ovanligt att de blir pigga på vällingen eftersom det blir en väldigt kraftig sockerkick. Det kan vara en bra idé att ge vällingen lite tidigare på kvällen, eller ge något lättare.

Utöver detta håller jag med ovan att hon är mitt i separationsfasen och kanske främst behöver närhet för att kunna somna (om hon är trött) och inte en massa lek och bus...

• lillisen2

Okej tack
    Bara lite frustrerande och sitta och försöka natta när hon helt plötsligt blir klar vaken, ta mig rätt

Jag ska försöka dra ner på em vilan och vara konsekvent som ni säger

• JoSoo90

Vår son är 8 mån och 1 vecka och han brukar vakna till när han ha fått sin välling låter han vara kvar i sängen han kan skrika prata leka mm men till slut blir han så trött att han somnar :)

• lillisen2

Josoo, vill inte låta mitt barn skrika sig till
    Sömns..

Hittills har det gått perfekt när hon får vällingen. Hon har somnat direkt, men de senaste dagarna har hon blivit piggare.
    Bara undrade om det var vanligt.

• JoSoo90

Då menar jag inte skriker nån stop och låter han inte skrika i timmar. Han gör blandat oftas 5 min sen somnar han gör likadant om jag tar upp han, lite övertrött gosse har jag

• MalinEddie
    JoSoo90 skrev 2012-07-18 21:32:21 följande:
    Vår son är 8 mån och 1 vecka och han brukar vakna till när han ha fått sin välling låter han vara kvar i sängen han kan skrika prata leka mm men till slut blir han så trött att han somnar :)
    Är ni med honom när han skriker?
  • Natulcien
    JoSoo90 skrev 2012-07-18 22:31:07 följande:
    Då menar jag inte skriker nån stop och låter han inte skrika i timmar. Han gör blandat oftas 5 min sen somnar han gör likadant om jag tar upp han, lite övertrött gosse har jag
    Fast om barnet skriker bör man ta upp det eftersom det skapar enorm stress hos barnet att ligga ensamt och skrika.
  • JoSoo90

Jadå sitter i samma rum tills han blir trött och somnar till märker att de blir värre om vi lämna rummet tror han slappna av mer när han känner att vi är där. Men de e inte så ofta de händer utan han brukar somna direkt och vakna lite senare av att han ha tappat nappen. Vi börja lägga han runt 21 men ibland blir de senare

• lillisen2

Detta kanske är en konstig fråga men hon har precis börjat krypa, kan det ha något med de och göra?

• Natulcien
    lillisen2 skrev 2012-07-19 09:08:45 följande:
    Detta kanske är en konstig fråga men hon har precis börjat krypa, kan det ha något med de och göra?
    Det kan det nog. Vår son visade inget speciellt just när han började krypa, men däremot när han lärde sig att sätta sig upp från liggande så påverkade det nattningen eftersom han satte sig upp stup i kvarten..., Glad
  • lillisen2

Hej igen,

Verkade som den var tillfälligt. De senaste nätterna har det gått bra och natta.
    Måste bara fråga, är det "normalt" under seperationsfasen, känns som att hon vaknar för och kolla om vi är där.

Innan har man bara kunnat plugga in nappen på natten och så har hon somnat om, och visst det går oftast nu oxå men ibland vill hon upp, ha närhet. Då får hon ju såklart det, kan barn bli för bortskämda med närhet??

Svårt och sätta 'gränser' men jag skulle aldrig låta mitt barn ligga och skrika sig till sömns.. Gör jag rätt som tar upp och vaggar till sömns?

Jag älskar henne så!!

• skogsvitter
    lillisen2 skrev 2012-07-21 21:51:35 följande:
    Hej igen,

Verkade som den var tillfälligt. De senaste nätterna har det gått bra och natta.
    Måste bara fråga, är det "normalt" under seperationsfasen, känns som att hon vaknar för och kolla om vi är där.

Innan har man bara kunnat plugga in nappen på natten och så har hon somnat om, och visst det går oftast nu oxå men ibland vill hon upp, ha närhet. Då får hon ju såklart det, kan barn bli för bortskämda med närhet??

Svårt och sätta 'gränser' men jag skulle aldrig låta mitt barn ligga och skrika sig till sömns.. Gör jag rätt som tar upp och vaggar till sömns?

Jag älskar henne så!!
    Ja det är normalt, och de bör få den närheten. De kan givetvis inte bli bortskämda med närhet, det är bara bullshit från folk som inte vet bättre!

Du ska inte sätta gränser för en liten bebis mitt i världens separationsångest, du gör rätt som tar upp i famnen. Det gör att separationsfasen blir lindrig och går över snabbt till skillnad från om du skulle motarbeta bebisens behov. Då får man det riktigt kämpigt, vissa får flera månader av extremt kraftig separationsångest för att bebisen då inte får sina behov av närhet och trygghet tillgodosedda vilket gör bebisen otrygg istället...
  • lillisen2

Tack skogsvitter, tänkte nästan att det var det rätta. Magkänslan säger så
    Hon är ju fortfarande liten!

Svar på tråden 8,5 mån behöver TIPS! :)