• Anonym

Dra ut visdomstand? Exakt hur?

Jag är 28 och aldrig behövt dra ut en tand. I vänster underkäke har jag en visdomstand som har rejält med tandkött kring sig, det lägger sig rätt ofta "skräp" in under trots evigt borstande och sköljande. Ofta har det räckt att spola rent hos tandläkaren. Nu har jag en ny veva med sånt här, ömmar, sticker, svider .....kort sagt, gör ont. Tandläkaren tyckte jag skulle försöka ta bort tanden så jag slipper ha det såhär.

Jag är dock jättenervös och rädd. När man säger "dra" så låter det som om någon verkligen DRAR med typ tång eller nåt.  Exakt hur besvärligt är ingreppet? Lång tid? Gör det ont under själva "dragandet" ?

imorrn ska jag på röntgen för att se rötternas läge, fick även reda på att om rötterna ligger dumt så måste käkkirurg kopplas in....:( O hur besvärligt blir det då? Måste man sövas då? aldrig blivit sövd och tycker det verkar skitläskigt.

vore så skönt om någon kunde svara lite på mina frågor...

• Svar på tråden Dra ut visdomstand? Exakt hur?
  • KaSaM

De bedövar och bänder loss tanden med ett instrument innan de enkelt plockar ut med tång. Ljudet var lite obehagligt men ingen smärta eller obehag. Givetvis ömt efteråt men inte mer än så.

• Nässpray87

Jag har tagit bort alla mina 4 visdomständer å dom nedre opererade dom bort för dom satt så illa till då borrade dom först sönder dom sen drog dom ut resten, jag fick lite lugnande å massa bedövnings sprutor, men tiden efter hade jag asont! För det blev inflamerat å jag hade massa stygn därnere som mat fastnade i så det var hemskt med det e ju olika ja fick ju infektion.. På dom övre så drog dom ut med en liten tång fick ju bedövning men det kändes inget förutom att det spände lite å lät lite läkigt men hade inte on efter å jag kan säga att jag e fruktandsvärt rädd för tandläkaren men dom övre gick bra men dom undre va inger roligt men som sagt jag e väldigt svårbedövad... Men om det är den undre som ska ut se till att få antibiotika utskrivet i förbytta de syfte för det e så lätt att det blir inflamerat om dom ska sy å grejjer.. Kramar

• Anonym (--------)

Jag har både dragit ut och opererat ut. Två av mina visdomständer hade inte kommit upp riktigt, så då fick de skära ett snitt i tandköttet för att plocka ut dem och sen sy ihop. Nu senast gjorde det rätt ont efteråt och jag var svullen och öm säkert en vecka.

• Anonym

Usch! "Bänder" låter så.....brutalt.  Är det i regel mkt bändande innan de kan dra? Rädd för att det ska knaka och ha sig...haha ...låter väl helt sinnes...men jag tycker det verkar sååå otrevligt. Minns hur otäckt jag tyckte det var som barn att bara ta ur mjölktänderna....=(

• kiriaki

Det gor inte ont alls nar dom drar ut tanden, jag har dragit ut besvarliga med superlanga trassliga rotter och det gick finfint trots min tandlakarskrack! Det KANNS men det gor inte ont om dom bara bedovar innan, sen efterat ar man ju om saklart men du overlever absolut Glad

• Anonym
    kiriaki skrev 2012-07-19 09:00:17 följande:
    Det gor inte ont alls nar dom drar ut tanden, jag har dragit ut besvarliga med superlanga trassliga rotter och det gick finfint trots min tandlakarskrack! Det KANNS men det gor inte ont om dom bara bedovar innan, sen efterat ar man ju om saklart men du overlever absolut Glad
    Man känner det genom att det liksom "rör" sig och knakar eller? Tycker allehanda ljud är otroligt obehagliga. Å andra sidan skulle jag absolut inte vilja bli sövd heller =/  Är så rädd imorrn att röntgenplåten ska visa att jag jättetrassligt med rötterna, att de ligger nära nerver osv.....som gör att jag måste träffa käkkirurg. KÄKkirurg, bara ordet är ju helt vidrigt... Kräks
  • eval

Min hade fiskekroksformade rötter. Den tog ett par timmar att få ut i småbitar. Det kändes inte. Efteråt gjorde det mycket ont. Jag är inte så sugen på att dra ut fler, så hoppas de håller...

• Anonym

jag tog bort en visdomstand på sjukhusets tandläkare pga av att ena visdomstanden tryckte på tanden bredvid, fick ligga å en typ säng o de bedövade den tanden de skulle dra, villle också bli sövd men det gör man enbart med jätterädda o funktionshindrade rekommenderar att ha med ngn vän eller familjemedlemm kan säga att jag grät efteråt , å grät ännu mer för det kostade 3000 kr inte det man vill höra efter ngn har rotat runt i käften på en, ta med en mp3 spelare med musik under tiden . tagit bor båda underkäkens visdomständer , första gången hos min tandläkare fick lägga mig i deras vilrum då ja va helt snurr i bollen efter halvlegat o all bedövning efteråt o ang maten efteråt är att käka lätt mat som är lätttuggat typ pot mos, nyponsoppa etc. min morsan köpte barnmat det var det enda hon kunde komma på som var lätt o snabbt just då - hon skratta gott när ja försökte äta det gick sådär kan ja säga , jag skrattar åt det idag vilket elände det var.

• Anonym
    eval skrev 2012-07-19 09:10:53 följande:
    Min hade fiskekroksformade rötter. Den tog ett par timmar att få ut i småbitar. Det kändes inte. Efteråt gjorde det mycket ont. Jag är inte så sugen på att dra ut fler, så hoppas de håller...
    Fiskskroksformade....:S låter ju väldigt mysigt....inte. Knackade de sönder tanden ´då eller? Eller gick den sönder?

jag tycker detta är så obehagligt att ha framför mig....bara att röntga tänderna tycker jag är besvärligt eftersom det alltid skavar och trycker så mkt ..=/
  • Anonym

Min största fasa är väl att de ska dra och liksom slita i tanden, att det ska strama och knaka. Knastra och massa blod. Vill absolut inte se tanden efteråt heller. Rädd för att svimma =/

Svar på tråden Dra ut visdomstand? Exakt hur?