• Anonym (med näsbesvär)

Svår näsklåda, hjälp!!

Från och till har jag enorma problem med vansinnesklåda (går ej beskriva annorlunda) som är koncentrerad till näsborrarna - själva nästoppen samt näsvingarna. Mest utvändigt men lite invändigt också. Det kliar i timmar utan uppehåll, näsan blir helt röd och lite svullen samt fjällar ofta någon dag senare.

Klådan kommer i oväntade plötsliga attacker, ofta i samband med restaurangbesök, vilket fått mig att fundera mycket på om det är någon slags allergisk reaktion knuten till viss mat. Har dock inte lyckats utröna vilket/vilka födoämnen det isf gäller, då det skiftar från gång till annan. Ibland sätter klådan in innan tallriken ens står på bordet, så jag är inte ens säker på matallergi-teorin. Har alltså hänt att jag har fått denna klåda utan att mat ens varit inblandat. Att låta bli att klia är uteslutet (har försökt och det funkar inte), och klådan i sig gör mig nästan galen. Skrikandes

Misstänker att stress kan vara en utlösande faktor, då detta aldrig drabbar mig när jag är ensam hemma, mycket avslappnad och lugn. Har haft några stressiga år pga jobb och en del personligt, men upplever mig trots det inte som en hyperstressad person. Oftast är ju restaurangbesök dessutom kopplat till glädje, vänskap, semester osv.

Notera att besvären i princip aldrig uppstår hemma, utan på restaurangbesök och någon gång på middagar hemma hos vänner. Men det händer som sagt inte varje gång, utan då och då.

Ett annat samband jag har märkt är att det krävs en RESA (förflyttning) av något slag för att detta ska sätta igång, vare sig vi talar tunnelbana, buss, längre promenad på stan osv i "avgasmiljöer"! Är en storstadmänniska alltså, bor i den miljön. Så även detta med bilavgaser finns med som ett frågetecken.

Följande mat/dryck har jag märkt reaktioner på ibland, men för det mesta kan jag alltså äta/dricka detta helt utan problem:

Rött vin
    Kinamat
    Pizza 
    Kryddstark mat (indiskt)

Upptäckte av en slump att lite alkogel, särskilt en sort med aloe vera, direkt på näsklådan är lindrande! Vid upprepad insmörjning tycks besvären avta. I något fall har det fått klådan att helt upphöra på någon minut! 

Vad kan det vara, någon som har liknande erfarenheter?? Har googlat som en tok på dessa besvär, men tyvärr inte blivit mycket klokare...

• Svar på tråden Svår näsklåda, hjälp!!
  • kluckis

Kontakta Vc och be om att få bli testad för oliak allergier!
    Sen smörj näads med nozoil som finns på apoteket :) 

• Anonym (med näsbesvär)

Har funderat på det. Gjorde pricktest för några år sen, men jag antar att en allergiutredning går annorlunda till?

Svar på tråden Svår näsklåda, hjälp!!