• Anonym (bortskämd?)

Är mina föräldrar sjukt snåla, eller jag bortskämd?

Mina föräldrar har det riktigt gott ställt. De har en stor (150kvm) lägenhet mitt i stan och ett stort hus (över 200 kvm) på en ö i Bohuslän, strandtomt och egen brygga mm. De har gått i ”halvpension” alltså jobbar bara ca 50% var och har därför både tid och råd att åka på flera semestrar om året. De åker bort minst en vecka eller långhelg varje månad.

Saken är att jag och mina två bröder har det rätt tight ekonomiskt. Vi är alla tre gifta/sambo  och har småbarn. Vi har alla jobb, men inga direkt välbetalda sådana (vi valde jobb vi ”brann för”). Mao,  vi klarar av vardagen men inte så mycket mer.

Nu till saken. Jag (och mina bröder) är rätt ledsna på att vi aldrig får någon hjälp av våra föräldrar. Inte en krona någonsin. Vi får aldrig följa med på någon semester och vi får heller i stort sett aldrig barnvakt. De är alltid upptagna, golf, vinkvällar, operan o.s.v. Bara på torsdagseftermiddagar (då de är hemma och lediga)  kan de tänka sig att hjälpa till med barnbarnen, fast bara max 2 st åt gången.

Vi får heller aldrig bo i deras stora sommarhus. Dom tycker det är så stökigt och bökigt med barnen. (jag har tre , mina bröder 1 resp 2 barn) De har ordnat två våningsängar i ett ”uthus” på tomten. Men huset är bara på 18 kvm och gammalt och mycket mögligt/dragigt och det saknar riktigt toa och varmvatten. Det funkar ju för en helg eller så men inte mer. Men jag och mina bröder brukar turas om att bo där med våra familjer på sommaren.  För det tar mina föräldrar ut en ”hyra” på 3 000 kr/år

Droppen kom när farfar nyss dog och pappa ärvde nästan 1 miljon kronor. ALLT ska gå till att bygga om deras två hem med hjälp av designers och arkitekter, trots att deras hem redan helrenoverades för dyra pengar för 5-6 år sedan. Vi undrade om de tänker renovera om vår lilla stuga också, och påpekade möglet o.s.v. Då säger de att vi är såååååå bortskämda och att vi gott kan renovera om den själva.

Så nu undrar jag. Är jag och mina bröderbortslämda eller våra föräldrar snåla. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-19 14:17
    Vill bara tillägga att jag absolut inte vare sig kräver eller förväntar mig att gå pengar /resor / barnvakt eller så.
    Det är absolut deras pengar som dom får göra som dom vill med.
    MEN det svider lite när dom gladeligen lägger åtskilliga tusenlappar på tja...vad som helst när vi inte ens har råd med en minisemester i Sverige.Och det känns sorgligt att dom barra suttit barnvakt två ggr detta år och att dom hellre lägger pengar på (enligt mig) galet lyxiga prylar istället för att se till att deras barnbarn inte behöver sova i mögel när dom ska hälsa på.
  • Svar på tråden Är mina föräldrar sjukt snåla, eller jag bortskämd?
  • Fiona M

att ha åsikter om vad de ska göra med sina pengar låter faktiskt bortskämt.

• Anonym

Det är deras pengar, alltså får de göra vad de vill med dem..

• Afterlife

Biten att de tar ut hyra för "stugan" låter lite snålt tycker jag. I övrigt är de väl fria att göra vad de vill med sin tid och sina pengar. Det låter som om du förväntar dig väldigt mycket av dem.

• Lingonbär

Jag tycker de är snåla ja. Att de ska skjuta till pengar till er är inget man kan förvänta sig men att ni kan få bo i huset någon vecka på sommaren gratis tycker jag nog de kunde ställa upp på. Inte kul heller att de tycker det är så jobbigt med barnbarnen. Att bjuda med er på en resa eller liknande någon enstaka gång borde också finnas utrymme för. Visst att man ska klara sig själv men de flesta föräldrar brukar vilja ta hand om sina ungar på lagom villkor även efter de blivit vuxna.

• Fiona M

varför lägger ni inte 3000/år på att hyra en stuga nån annanstans?

• Gorgos

Ja, ni är vuxna och får hantera er ekonomi själva. Era föräldrar får göra vad de vill med sina pengar och med sin tid.

• studentbruttan29

Vad säger arvslotten då? ska inte en del gå till er?

Sedan tycker jag att de gör vad de vill med sina pengar, ni får tjäna era egna. Att vilja ha andra pengar kallas för att snylta. 

• sextiotalist

Snåla eller snåla, det beror på. Att ta ut hyra på 3000 kronor per år, det är snålt, men att satsa de ärvda pengarna på att bygga om är helt OK tycker jag.

Men skippa att vara på deras sommarställe.

Däremot kanske det varit så att ni har fått massor när ni var yngre och kanske tagit det för givet, jag vet inte, att också förvänta sig att föräldrarna bjuder sina vuxna barn på semester är också lite bortskämt tycker jag.

Mitt förslag är att ni inte använder huset som de har fixat i ordning utan tar med tält och tältar och kommer dit över dagen och sedan hem. Om de frågar så får ni svara att ni bor bättre i tältet.     

Svar på tråden Är mina föräldrar sjukt snåla, eller jag bortskämd?