• Josefine1980

Spricker vid sex, varje gång...

Hej, jag har ett jätte stort problem. I stort sätt varje gång jag har sex så spricker jag en bit så att det sen blir ett sår i några dagar. Det gör såklart ont och dessutom känns det inte alls bra att få ett sår om och om igen på samma ställe. Har läst lite om det här men hittar ingen lösning på problemet. Jag har varit på gyn undersökningar och jag har ingen sjukdom av något slag. Jätte jobbigt då jag vet att jag alltid har detta att vänta mig efter sex. Finns det någon som har en lösning eller varit med om samma sak? Funderar på om det ska behöva vara såhär resten av livet? Stort tack för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Spricker vid sex, varje gång...
  • Sirendes

Mycket glidmedel och försöka vara väldigt upphetsad innan? Och ta det lugnt, om du är överst kan du bestämma djup och takt.. Du har säkert redan kommit på dessa saker men det enda jag kunde komma på.. Hoppas det löser sig, låter jättejobbigt!

• lykantrophona

Jag hade det problemet nyligen. Öm och ibland lite blod... Fick en kille med större kuk än jag var van vid. Så jag var ju van vid en viss nivå av upphetsning som "räckte" för att kunna knulla sen gamla förhållanden... men jag var tvungen att lära om, och min kille fick lära sig att vara försiktigare.

Det var inte någon aktiv handling som gjorde att det löste sig. Det var mer passiv inlärning, och nu är det löst.

Jämför bredden på din killens kuk med antalet fingrar (både dina egna och hans) för att kunna anpassa förspelet. Vet han att hans kuk är lika bred som (exempelvis) tre av sina egna fingrar, så får han inte komma in i dig förrän han kan föra in tre fingrar utan problem. Lite tålamod helt enkelt, detta var en grej som min kille fick lära sig. ;)

• Anonym (LSA?)

Har du otur så har du fått något som kallas LSA (förkortning av Lichen Sclerosis) Be gynekologen ta en biopsi från där du spricker så får du svar. LSA innebär att man kan spricka under samlag. Ett sätt att se det på är att ta en spegel och kolla hur sprickan ser ut. Är det en röd spricka kantat med vita strimmor omkring?
    Det är många som kan gå med LSA i år utan att veta vad de har. Vissa kan drabbas av en enorm klåda som gynekologerna misstar för svamp, vissa spricker "bara". Det är en kronisk sjukdom som innebär att kroppen egna immunförsvar vänder emot en. Finns inget bot utan lindras med starka kortisonsalvor. 

Lycka till! 

• emmisss

Östrogenkräm som finns på Apoteket? Det stärker slemhinnorna i underlivet...

Men anonym LSA verkar ju ha ett vettigt svar som du kanske ska gå vidare med?

• Anonym

Jag har samma problem! Då jag lider av känsliga smelhinnor och skör hud!

Men med längre förspel och glidmedel blir det MKT bättre :)

Och sen några tips:
    * att andväda intimtväl istället för vanlig tväl  
    *Smörja in med intimkräm om man fått sprickor
    *Sova utan trosor så det får luftas emellanåt    

• emmisss

Bra tips är verkligen ovesterin! Östrogensalva som stärker slemhinnorna i underlivet!!

• Lufsan

Har också det problemet när jag har eller precis har haft svamp. Då är man lite torrare, eller jag är det i alla fall. Mycket glidmedel som alla andra säger. Och ha ordentligt med förspel. Kör inte på direkt utan ta det försiktigt börja med ollonet och ta resten långsamt. 

Anonym skrev 2012-07-19 16:47:37 följande:
    Jag har samma problem! Då jag lider av känsliga smelhinnor och skör hud!

Men med längre förspel och glidmedel blir det MKT bättre :)

Och sen några tips:
    * att andväda intimtväl istället för vanlig tväl  
    *Smörja in med intimkräm om man fått sprickor
    *Sova utan trosor så det får luftas emellanåt    
    Använd absolut ingen tvål!! Knapp vatten. Det torkar ut något extremt. Känner man sig unken där nere så föreslår jag att man rakar sig/ vaxar sig och sköljer med vatten. 

Jag tycker det är bättre med svampkrämen faktiskt. Men det är ju olika. Finns en intimgel som jag tycker fungerar. 
    En dag i sänder.
  • Anonym (Gah)

Sorry - men tycker det generellt sett ges en jävla massa FELAKTIGA råd om sånthär!
    Intimtvål t.ex. .... Nej, bara nej. INGEN tvål ska användas i underlivet överhuvudtaget även om det så står "intim" framför. 

TS: börja inte smörja med några jävla salvor mot svamp eller nåt såntdär innan du VET vad exakt du har för problem. Att medicinera utan att veta vad man har för problem kan göra mer skada än nytta ... 

Mina förslag:
    * Tvätta dig med olivolja i underlivet! Smörj in med olja innan du hoppar in i duschen, och tvätta försiktigt bort oljan med vatten när du ska ut ur duschen.
    * Smörj med vitt vaselin, VARJE kväll när du ska sova!! Finns billigt på apoteket, såhär ser förpackningen ut
     http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100615 
    * Använd inte trosor som kan skava just där du har sprickan, händer ofta med t.ex. string/sånadär trosor som går in i rumpan (hotpants/boxerstring eller vad det heter).
    * Sov naken och lufta underlivet!
    * Tråkigaste tipset - försök att inte ha sex tills sprickan är läkt. Om du haft sprickan länge så kanske du märkt att det spricker upp på nytt efter varje samlag .... undvik det, låt det läka ifred.

PERSONLIGEN tycker jag det hjälper att inte raka nära den tunna huden under "hålet" överhuvudtaget, alltså runtom mellangården. Tycker själv rakhyveln lätt skadar huden där, så man lättare spricker. Men det är en personlig åsikt, inget råd jag fått av läkare.                 

• Anonym
    Anonym (Gah) skrev 2012-07-19 20:11:33 följande:
    Sorry - men tycker det generellt sett ges en jävla massa FELAKTIGA råd om sånthär! Intimtvål t.ex. .... Nej, bara nej. INGEN tvål ska användas i underlivet överhuvudtaget även om det så står "intim" framför.  TS: börja inte smörja med några jävla salvor mot svamp eller nåt såntdär innan du VET vad exakt du har för problem. Att medicinera utan att veta vad man har för problem kan göra mer skada än nytta ...  Mina förslag: * Tvätta dig med olivolja i underlivet! Smörj in med olja innan du hoppar in i duschen, och tvätta försiktigt bort oljan med vatten när du ska ut ur duschen. * Smörj med vitt vaselin, VARJE kväll när du ska sova!! Finns billigt på apoteket, såhär ser förpackningen ut  www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...  * Använd inte trosor som kan skava just där du har sprickan, händer ofta med t.ex. string/sånadär trosor som går in i rumpan (hotpants/boxerstring eller vad det heter). * Sov naken och lufta underlivet! * Tråkigaste tipset - försök att inte ha sex tills sprickan är läkt. Om du haft sprickan länge så kanske du märkt att det spricker upp på nytt efter varje samlag .... undvik det, låt det läka ifred. PERSONLIGEN tycker jag det hjälper att inte raka nära den tunna huden under "hålet" överhuvudtaget, alltså runtom mellangården. Tycker själv rakhyveln lätt skadar huden där, så man lättare spricker. Men det är en personlig åsikt, inget råd jag fått av läkare.                 

Det här var vettiga råd! Kan ju tom jag ta till mig! Olja innan va ju jättesmart! Ts! Aldrig, aldrig använda tvål!!! Spelar ingen roll att det står intim!! Bara vatten el då olja
Svar på tråden Spricker vid sex, varje gång...