• sariat

Beslutsångest så det heter duga - HJÄLP MIG!

Vår familja ska skaffa katt unge. Beslutsångesten handlar om när.

Alternativ 1:   Nu direkt. Fördel. jag arbetar natt. mannen arbetar dagtid. Dvs. Här är någon hemma dygnet runt. detta gäller i ca 5 veckor till sen börjar jag studera igen men då är kattungen ändå lite större och klarar sig liite bättre ensam.. 
    DILEMMA... vi åker till cypern om 5 veckor och är borta i 1 vecka. Kan ordna kattvakt.. men är det tillräckligt för en kattunge??

Alternativ 2: Skaffa kattunge efter cypern.

DILEMMMA : Lilla kisen får vara ensam från första början om dagarna och det känns inte heller rätt men o andra sidan ska vi inte åka bort en vecka..

Vad hade ni gjort? 2 katter kanske? frågan är fortfarande när?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-19 15:49
    Kattvakten kan innebär att den bor hos min mormor veckan vi är borta. hon är hemma allid och tar völ hand om katten..

• Svar på tråden Beslutsångest så det heter duga - HJÄLP MIG!
  • MammaRebecca

Jag skulle köra på alternativ 1. Då hinner kattungen fästa sig vid er och känna sig hemma, lär sig hur det ser ut hemma hos er osv. Kattvakt räcker om någon är dit en eller två gånger om dagen, kanske kelar lite med katten och stannar en stund, ger färskt vatten & mat. Rensar lådan osv.

Då kan ni dessutom under dessa 5 veckor (kanske sista veckan) träna kissen på att vara ensam en liten stund åt gången. Se till att kissen har något att göra på dagarna, skaffa leksaker osv så blir den inte så rastlös.

Att lämna kissen själv direkt är ingen bra idé. Tänk först för den flytta från sin mamma och sedan bli helt ensam. Den skulle skrika ihjäl sig. Haft massor med kattsyskon att busa med och sen ingenting.

Nej, kör på alt. 1. Ni kan ju också introducera kattvakten för kissen så den lär känna denne person.  

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • PumpkinQueen

För det första bör man tänka på att kattungar behöver sällskap av andra katter. Därför är det en god idé att skaffa två kattungar från början. En ensam kattunge kan lätt bli uttråkad och börja med oönskade beteenden för att fördriva tiden (till exempel bita på sladdar eller gräva i blomkrukor).

För det andra bör man tänka på att katterna kommer att bli könsmogna förr eller senare. Alltså behöver man kastrera dem. Att kastrera en hona kostar runt 1000 kronor, medan hankastrering är billigare. Dessa pengar bör man alltså se till att ha.

När det gäller din fråga om NÄR det är bäst att ta hem en kattunge, så skulle jag säga att det är bäst att göra det efter semestern. Verkar dumt att skaffa ett djur och sedan omgående resa bort från det. Det är ju under det första året som ni bygger upp en trygg relation med katten.

Tänk även på att det är lag på att kattungar skall vara minst 12 veckor gamla innan de lämnar mamman.

Lycka till och hoppas att allt går bra.

• kluckis

Skaffa Nu och ta 2st på samma gång :) Är inte mer arbete med 2 katter och då får dom en lekkompis och kan aktivera sig bättre så som är ensamma :)

• nemo1

Efter semestern. Man ska inte åka bort det första man gör när man får hem en liten. Kattungar ska vara två för att må bäst. 

• sariat

ni säger olika allihopa...

semester är om 5 veckor så det är inte det FÖRSTA vi gör och katttungen lämnas inte ensam utan kommer förmodligen vara hos min mormor..  på nåt sätt tycker jag det är värre att vi skaffar katten/erna och börja arbeta heltid det FÖRSTA vi gör...  

• kluckis

Skaffa nu! Då hinner katten/katterna vänja sig med er och ert hem och hinna växa på sig lite innan ni lämnar bort den eller får kattvakt hemma :)

Istället för att skaffa en sen när ni ska börja jobba och blir mer oregelbundet och olika människor och ställen. 

• nemo1

Köp som sagt två, det är inte mer jobb utan tvärtom. Ska ni köpa nu så se då till att någon bor hos er. Det är väldigt dumt att flytta kattungar när dom håller på att bo in sig i nya hemmet.

• Majsan70

Jag håller väl med Nemo tror jag. Köp nu och sen har ni en kattvakt som bor hemma hos er.
    För övrigt vill jag tillägga att en katt inte skall förväxlas med en hund som bara får lämnas 5-6 timmar per dag. Har man då flera katter så har de bra sällskap av varandra.

• IceJossan

Tänk långsiktigt och skaffa två på samma gång så blir det ingen ensamtid för kattungen när ni är borta om dagarna sen eftersom de har varandra. Skaffar ni bara en så finns risken att det blir riktigt jobbigt för kattungen när ni börjar jobba och plugga borta - då kvittar det om ni köper kattunge nu eller sen, det kommer vara jättejobbigt för den ändå sen. Skaffar ni två samtidigt så är chanserna mycket bättre att kattungarna trivs ändå trots att ni jobbar och pluggar, och de växer upp till harmoniska katter istället för att en kattunge ska växa upp till ett understimulerat monster ;) Ja risken är enorm att den blir det när den blir kring 7 månader gammal :P

Slutsatsen av detta är: Skaffar ni två kattungar så kvittar det om ni skaffar dem nu eller efter resan! Nu: De har mycket tid att bo in sig på tillsammans med er. Det bästa är om kattvakten bor hos er så att de slipper "ryckas upp" ännu en gång och sen flytta tillbaka igen. Sen: Ni slipper problemet med att lämna dem till kattvakt eller hitta en som kan bo hos er under resan.

• PumpkinQueen

Det vanliga när folk skaffar katt är väl att personerna i familjen har jobb eller skola att gå till på dagarna. Alltså förstår jag inte riktigt varför det skulle vara ett problem att skaffa katterna när ni kommit hem från semestern?

Om man hämtar kattungarna efter jobbet/skolan på fredagen så har man ju hela helgen på sig att "gosa in sig" med dem.

• nemo1
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 09:16:09 följande:
    Det vanliga när folk skaffar katt är väl att personerna i familjen har jobb eller skola att gå till på dagarna. Alltså förstår jag inte riktigt varför det skulle vara ett problem att skaffa katterna när ni kommit hem från semestern?

Om man hämtar kattungarna efter jobbet/skolan på fredagen så har man ju hela helgen på sig att "gosa in sig" med dem.
    Håller med, jag skulle aldrig sälja kattungar till någon som kommer att åka på semester kort tid efter att kattungarna kommit.
Svar på tråden Beslutsångest så det heter duga - HJÄLP MIG!