• fridis91

Min valp kissa/bajsar sällan! Hjälp!!

Hej!

Jag har haft min tibetanska spaniel-valp i ungefär en vecka. Allting går väldigt bra, hon har ett enormt fint psyke och personlighet.

Problemet är... hon kissar och bajsar ganska sällan (jag jämför med alla som skrivit här att deras valpar kissar 7ggr/dagen minst, och bajsar två-tre.. Min flicka kissar kanske en-två gånger, en gång på morgonen, en på eftermiddagen och oftast en på kvällen. Ibland inne, ibland ute, det är oviktigt, vi övar och jag vill bara att hon ska må bra.

Är det något fel? Hon äter och dricker som hon ska. Och bajsar en - två gånger om dagen!

Hjälp! Tips.

Mvh
    Frida      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-19 15:06
    Kan även tillägga att vi är ute minst en gång i timman/varannan!!!

• Svar på tråden Min valp kissa/bajsar sällan! Hjälp!!
  • Tjolinti

Ring och prata med en veterinär. Man behöver kanske inte åka in dom kanske har tips genom telefon, men det låter sjukt konstigt. Alla mina hundar har som valpar kissar ofta och bajsat typ 4 gånger om dagen. 

• LillaPaula

Äter hon mat en, två eller tre gånger om dagen?
    Fri tillgång till friskt vatten?

Alla valpar kissar inte hela tiden som en del påstår, det kan vara väldigt individuellt.  Men hon verkar kissa rätt lite för att vara valp, sj har ja 4 hundar och de kissar vädigt olika. Min 4 års tjej kissar 2-4 gånger per dag.

• fridis91
    LillaPaula skrev 2012-07-19 15:10:59 följande:
    Äter hon mat en, två eller tre gånger om dagen?
    Fri tillgång till friskt vatten?

Alla valpar kissar inte hela tiden som en del påstår, det kan vara väldigt individuellt.  Men hon verkar kissa rätt lite för att vara valp, sj har ja 4 hundar och de kissar vädigt olika. Min 4 års tjej kissar 2-4 gånger per dag.
  • fridis91
    fridis91 skrev 2012-07-19 15:13:05 följande:

Ber om ursäkt, vet inte hur man svarar på inlägg...

Iallafall. Hon äter fyra gånger om dagen, morgon 08.30  ... 12.30 .. 16.00 och även 19.00 då hon äter små portioner, (hon är mini mini)! Och har fri tillgång till massa gott vatten... Lite orolig. Men hon verkar må jättebra så det är därför jag tycker det är konstigt :( Önskar att hon kunde prata!   
  • fridis91

NU såg jag! Förlåt.

"
    Iallafall. Hon äter fyra gånger om dagen, morgon 08.30  ... 12.30 .. 16.00 och även 19.00 då hon äter små portioner, (hon är mini mini)! Och har fri tillgång till massa gott vatten... Lite orolig. Men hon verkar må jättebra så det är därför jag tycker det är konstigt :( Önskar att hon kunde prata!   "

• LillaPaula
    fridis91 skrev 2012-07-19 15:15:33 följande:
    NU såg jag! Förlåt.

"
    Iallafall. Hon äter fyra gånger om dagen, morgon 08.30  ... 12.30 .. 16.00 och även 19.00 då hon äter små portioner, (hon är mini mini)! Och har fri tillgång till massa gott vatten... Lite orolig. Men hon verkar må jättebra så det är därför jag tycker det är konstigt :( Önskar att hon kunde prata!   "
    Ja vet, om de kunde prata hade det varit bra mycket lättare ibland men tillslut lär man sig att förstå mycket av det de vill.

Verkar hon dricka mycket? En del hundar dricker väldigt dåligt även att de har fri tillgång till vatten.
    Testa att mäta upp hur många deciliter vatten du ger henne och mät sedan vattnet när du byter vatten så att du ser hur mycket hon har fått i sig.

Om hon får i sig för lite vatten finns det många olika knep att "lura" dem att dricka.  
  • fridis91

LillaPaula skrev 2012-07-19 15:21:21 följande:
    Ja vet, om de kunde prata hade det varit bra mycket lättare ibland men tillslut lär man sig att förstå mycket av det de vill.

Verkar hon dricka mycket? En del hundar dricker väldigt dåligt även att de har fri tillgång till vatten.
    Testa att mäta upp hur många deciliter vatten du ger henne och mät sedan vattnet när du byter vatten så att du ser hur mycket hon har fått i sig.

Om hon får i sig för lite vatten finns det många olika knep att "lura" dem att dricka.  

Ja verkligen! Jo jag lär mig vissa signaler varje dag.. Glad

Hon dricker tyvärr inte så mycket som jag vill att hon ska göra, men hon har blivit mycket bättre de två senaste dagarna. Så det går ju framåt. Men känner mig ändå orolig, vill ju att hon ska må bra och inte känna sig dålig. Sover mycket gör hon också och jag är rädd att det har med att göra att hon kanske inte dricker tillräckligt. Har haft hund förr och då var det mycket kiss :/

• Tjolinti

När jag vill få mina att dricka så brukar jag lägga något riktigt gott i vattenskålen så får dom fiska lite där och så hoppas jag att dom får i sig lite vatten :D

• LillaPaula
    fridis91 skrev 2012-07-19 15:26:20 följande:
    Ja verkligen! Jo jag lär mig vissa signaler varje dag.. Glad

Hon dricker tyvärr inte så mycket som jag vill att hon ska göra, men hon har blivit mycket bättre de två senaste dagarna. Så det går ju framåt. Men känner mig ändå orolig, vill ju att hon ska må bra och inte känna sig dålig. Sover mycket gör hon också och jag är rädd att det har med att göra att hon kanske inte dricker tillräckligt. Har haft hund förr och då var det mycket kiss :/

Var uppfödaren bra? Isf skulle du ju kunna ringa och rådfråga uppfödaren och berätta hur hunden beter sig och ungefär hur mycket vätska den får i sig. Annars bör du nog ringa och rådfråga en vetrinär & se vad de säger. 

Om hon får i sig för lite vatten kan du testa att blötlägga fodret i lite vatten ett tag innan hon ska äta så fodret svullnar upp, på så sätt får hon i sig vatten genom maten.  
  • LillaPaula
    Tjolinti skrev 2012-07-19 15:29:49 följande:
    När jag vill få mina att dricka så brukar jag lägga något riktigt gott i vattenskålen så får dom fiska lite där och så hoppas jag att dom får i sig lite vatten :D
    Så brukar ja lura i min ena hund vatten på sommaren när det är väldigt varmt :) ser allt bra roligt ut oxå :)
  • fridis91
    LillaPaula skrev 2012-07-19 15:31:07 följande:
    Var uppfödaren bra? Isf skulle du ju kunna ringa och rådfråga uppfödaren och berätta hur hunden beter sig och ungefär hur mycket vätska den får i sig. Annars bör du nog ringa och rådfråga en vetrinär & se vad de säger. 

Om hon får i sig för lite vatten kan du testa att blötlägga fodret i lite vatten ett tag innan hon ska äta så fodret svullnar upp, på så sätt får hon i sig vatten genom maten.  

Absolut, jag kan ringa och fråga dem, jättebra uppfödare!

Tur att du säger det, precis vad jag gjort, blötlagt fodret så hon får i sig vätska där också! (Tur man gör något rätt!) Glad Avvaktar tills i helgen och har de inte blivit bättre så blir det vetrinärråd!

Tack snälla.     
  • hundpuss

En valp bör få blötlagt foder, så fortsätt med det. Koka upp hälften av torrfodermängden i vatten (dvs om du tar 1 dl foder, ta ½ dl vatten), maten blir på så vis varm det luktar godare och kan öka aptiten. Kokat vatten är dessutom fritt från bakterier och bra för en liten valpmage. Så gjorde jag även med hans dricksvatten när min hund var liten, jag förvarade vattenflaskorna i kylen, då hade jag också koll på hur mycket han drack.

Min hund var också stundtals dålig på att dricka vatten, jag la i en isbit och den fick han leka med, och fick i sig lite vatten på köpet. Man får nog bara ha koll så de inte faktiskt får upp den och sätter i halsen.

Ha koll på hundens allmänmående, ring och prata med uppfödaren och gå på din magkänsla så blir det nog bra! Ring veterinär om du blir orolig, de ger dig säkert råd och tips.  

• hundpuss

Förtydligar att där vattnet som ska kokas och inte torrfodret, såg nu att det ser jäkligt luddigt ut i texten jag skrev

Svar på tråden Min valp kissa/bajsar sällan! Hjälp!!