Får han va fadder/gudfar?
Min sambo och hans bror är från Italien och är då katoliker kan vårat barns farbror då bli fadder/gudfar till henne när hon döps här i Sverige. (Blir ju protestant)
Min sambo och hans bror är från Italien och är då katoliker kan vårat barns farbror då bli fadder/gudfar till henne när hon döps här i Sverige. (Blir ju protestant)
Ja, det som kyrkan efterfrågar är att faddrarna är döpta och eftersom katolicismen är en annan "gren" av kristendomen är det inga problem.
Jag är ganska säker på att han får det. Enda kravet för att få vara fadder är att man är döpt, och om man konverterar från katolicismen till protestantismen så behöver man ju inte "döpa om sig" så det borde räknas som samma dopgemenskap.
Åtminstone gäller det motsatta inom katolska kyrkan, att man till exempel får gifta sig med en protestant trots att denne är döpt protestant och inte katolskt.
Varför skulle inte det gå menar du?
Tack så mycket nu känner jag mig lugnare. Det va svärmor som sa att det kanske skulle va ett problem. Kan ju även fråga prästen när vi ska dit på samtal.
De har ju "kravet" på att personen är döpt, men de är ju inget de kollar upp heller. Jag har två fadderbarn och är inte döpt eller med i kyrkan så de är ju inga problem
Ja, det går bra!
/ Skånepräst