• beccagranen

    Kompensation för försenad leverans?

    Behöver rådfråga er andra.
    Vi har beställt fönster, sedan slutet på Maj. Dessa fönster är måttbeställda och skulle levereras innom 7-8 veckor. Med andra ord denna eller nästa vecka. Får idag ett mail om att det blivit förseningar och kommer dröja ca 4veckor till! Det förstör hela vår planering, då vi har planerat in semesterveckorna och även bekanta som ska hjälpa till. Men nu är det flyttat till mitten av augusti och vi är tillbaka på arbeten igen.

    På deras hemsida står det följande:
    "Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig direkt och informerar om en ny uppskattad leveranstid. Du har alltid rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka vid leveransförsening."

    Att häva köpet hjälper oss inte, då dessa fönster är av udda mått och tar minst 5-10v att beställa hos någon annan firma. Kan man kräva någon form av kompensation i detta fall? Det är ju ändå en hel månad försening.

  • Svar på tråden Kompensation för försenad leverans?
  • katalysator

    Enligt konsumentköplagen har du rätt att kräva skadestånd. Detta kan du göra även om du inte häver köpet. Skadestånd får man kräva för den skada man lidit av dröjsmålet, i det här fallet kanske kostnaden som uppstår eftersom ni nu tvingas anlita någon för att göra jobbet?

    En förutsättning är då att säljaren visste om att det var viktigt för er att få fönstrena i tid till semestern.

     

Svar på tråden Kompensation för försenad leverans?