• Heja Lule

Civilingenjörer!!! (eller liknande nivå). Kalkylator?

Är sugen på en Casio FX-CG20 inför kommande studier. Känns kanske lite överkurs men... Vilken typ av kalkylator rekommenderar ni annars? Hur är det med programerbara räknare på tentor och duggor, får man ha det? 

Vill ha mig en ny räknare då min nuvarande inte har någon graffunktion. Tacksam för tips.

• Svar på tråden Civilingenjörer!!! (eller liknande nivå). Kalkylator?
  • Lena

Jag fick antingen inte har räknare, bara ha räknare med basfunktioner eller valfri räknare. Jag har dock inte haft nytta av min grafritande räknare mer än en handfull gånger på 15år

• Callan

Läser högskoleingenjör och har min gamla Casio fx-7400G från gymnasiet på mitten av 90-talet Den funkar toppen även om de yngre i klassen pikar mig att dte är en tegelsten osv

De flesta har Texas TI-82 eller TI-84.
    Får ha miniräknare som man kan programmera och rita grafer med, tentorna är utformade så att man inte har nytta av det och kan fuska med det. Det man kan programmera får man oftast givet ii uppgiften eller formelsamling. Det handlar inte om att kunna saker utantill i matten, snarare att kunna tillämpa det. 

• Lena

Jag har förövrigt läst civilingenjör i teknisk fysik

• stickkontakt

På mattetentor får man sällan ha räknare alls. På tentor i fysik och liknade får man oftast ha räknare men det behövs sällan. Skulle man behöva det så räcker det gott och väl med en enkel miniräknare. Klarar den lite trigonometri räcker det. Jag har aldrig någonsin behövt en grafritare faktiskt.

• jodå

De första 3 åren (när vi läste all matte) fick vi nästan aldrig använda annat än miniräknare som inte var programmerbara. De sista 2 åren var det oftast valfritt, men då spelade det heller ingen roll! Jag skulle strunta i en grafritande miniräknare och istället skaffa något litet grafritande program till datorn som du kan kolla på om du känner att du behöver det.

• nuharjagbytt

Jag vet att det är tråkigt men detta bästa är väll att veta tills du vet vad de rekommenderar på din kurs?

• snedtak

Vänta med att köpa en tills dess att du vet vad ditt program och  din högskola tillåter. Det brukar vara ingen räknare på tidiga mattekurser, enkel räknare utan grafer och programmering på senare kurser och sedan valfri räknare på vissa kurser. De flesta använder dock enkla räknare som är godkända av högskolan.

Det enda nytta jag har haft av en mer avancerad miniräknare har varit i sannolikhetslära och statistik. Då finns det inbyggda funktioner för standardavvikelse och minsta kvadratmetoden. Annars använder man matematisk programvara till mer avancerade beräkningar.

• Landqvist

Du behöver verkligen ingen grafritande. Det är sällan man får ha eller ens behöver en räknare. Jag läste Teknisk Fysik och har för mig att det bara var på några fysiktentor man fick ha räknare med sig.

Så länge jag får visa leg på Systemet tänker jag åka på reducerat pris i SL-trafiken
  • EnLitenJag

Har läst Fysikkandidat (många gemensamma kurser), och älskar min TI-83 Plus.

Som många säger, i basmatten (envariabel, flervariabel, linjär algebra osv..) får man varken ha miniräknare eller formelsamling.
    Träna huvudräkning redan nu! 

I fysiken brukar jag använda min TI vid behov, men har nog aldrig använt graffunktionen. Däremot har denna räknare mååånga andra fördelar. Tycker att den är hemskt smidig att jobba med.

"Vanliga" räknare har inte alltid funktioner för logarimberäkningar, trigonometriska beräkningar  etc.

Dessutom är det stora fönstret en stor fördel!   

• lillamaa

Vad bra att du startade tråden ts, för nu fick även jag svar på mina frågor.
    Huvudräkning var det alltså. De kunskaperna skulle nog behöva repeteras.

Ni som läst: Hur svår är matematiken, egentligen? Man hör ju så mycket om studenter som sitter uppe hela nätterna utan att klara av det … är det verkligen så? 

• Argo
    Heja Lule skrev 2012-07-19 19:48:51 följande:
    Är sugen på en Casio FX-CG20 inför kommande studier. Känns kanske lite överkurs men... Vilken typ av kalkylator rekommenderar ni annars? Hur är det med programerbara räknare på tentor och duggor, får man ha det? 

Vill ha mig en ny räknare då min nuvarande inte har någon graffunktion. Tacksam för tips.
    Ser extremt överavancerad ut.

Som alla andra skrivit så är det knappast aktuellt med räknare på mattetentorna och vad alla som hade graf-räknare hade för nytta av dem under sin utbildning vet jag inte.

Själv tog jag mig genom utbildningen med en vanlig räknare utan graffunktion och nu när jag jobbar har jag heller ingen nytta av graf-ritande.
  • Lena
    lillamaa skrev 2012-07-25 08:16:18 följande:

Vad bra att du startade tråden ts, för nu fick även jag svar på mina frågor.
    Huvudräkning var det alltså. De kunskaperna skulle nog behöva repeteras.

Ni som läst: Hur svår är matematiken, egentligen? Man hör ju så mycket om studenter som sitter uppe hela nätterna utan att klara av det … är det verkligen så? 

Det beror på hur lätt du har för matte. Den var svår för mig, fysiken var mycket lättare
  • Heja Lule

Ojrå! Lite sent svarat av mig men tack allihopa iallafall. Precis som jag misstänkte skulle min tilltänkta apparat bli en lite onödigt dyr leksak så jag har inte köpt den. Väntar och ser vad de säger på utbildningen, den 3:e drar det igång! SpännandeSkrattande

Svar på tråden Civilingenjörer!!! (eller liknande nivå). Kalkylator?